کد خبر: ۵۲۷
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

فیلم‌های کوتاه در‌آمدزا

موشن گرافیک در واقع ارائه طرح‌ها و تصاویر ثابت گرافیکی در یک قالب متحرک است و به این ترتیب با یک ویدئوی جذاب، پیام و مفهوم مورد نظر به مخاطب انتقال داده می‌شود. مدیر بخش بین‌الملل یک مجموعه رسانه‌ای موشن‌گرافیک را یکی از جذاب‌ترین ترندهای عصر فناوری می‌داند و می‌گوید: بیشترین کاربرد این رشته در صنعت تبلیغات و برندینگ است و با یک موشن‌گرافیک قوی می‌توان تأثیر زیادی بر افزایش فروش داشت.

امروزه فیلم‌ها و نماهنگ‌های جذاب کوتاه، جایگاه بسیار ویژه‌ای را بین کاربران شبکه‌های اجتماعی به خود اختصاص داده‌اند طوری که شرکت فناوری ارتباطات سیسکو اعلام کرده تا سال 2022 بیش از 80درصد ترافیک اینترنت مربوط به بازدیدهای ویدئویی می‌شود.نرم‌افزارها و برنامه‌های مختلفی که برای ساخت این فیلم‌ها استفاده می‌شوند، زمینه تخصص‌های متعددی را فراهم کرده‌اند که هر کدام از آن‌ها را می‌توان یکی از شغل‌های پرطرفدار جهان امروز دانست. در ادامه گفت‌وگوی ما با علی کریمی مقدم، مدیر بخش بین‌الملل یک مجموعه رسانه‌ای را می‌خوانید که از اهالی محله ستاری است و به معرفی یکی از این رشته‌های جدید و پرطرفدار به نام موشن‌گرافیک می‌پردازد.

 

از سناریونویسی تا صداگذاری

او که تمام تخصص‌های مربوط به موشن گرافیک را دارد، ابتدا به تعریف این رشته پرداخته و می‌گوید: موشن گرافیک در واقع ارائه طرح‌ها و تصاویر ثابت گرافیکی در یک قالب متحرک است و به این ترتیب با یک ویدئوی جذاب، پیام و مفهوم مورد نظر به مخاطب انتقال داده می‌شود. او موشن‌گرافیک را یکی از جذاب‌ترین ترندهای عصر فناوری می‌داند و می‌گوید: بیشترین کاربرد این رشته در صنعت تبلیغات و برندینگ است و با یک موشن‌گرافیک قوی می‌توان تأثیر زیادی بر افزایش فروش داشت.
به گفته او برای ساخت یک موشن‌گرافیک ابتدا سناریو نوشته می‌شود که این سناریو را می‌توان به فیلمنامه تشبیه کرد ولی فرد سناریونویس لازم است دوره‌های خبرنویسی را برود تا یاد بگیرد چطور مطالب و محتوای جذاب را گزینش کند چراکه در دنیای مجازی کنونی فقط سه‌ثانیه فرصت برای جذب مخاطب داریم.

پس از سناریونویسی، «گوینده» آن را می‌خواند و سناریو به سکانس‌هایی که هر کدام به طور متوسط ۵ الی ۱۲ ثانیه هستند تقسیم می‌شود سپس برای هر سکانس تصویرسازی می‌شود و در مراحل بعدی، تصاویر به حرکت درآورده و صداگذاری می‌شوند. حالا فرض کنید بخواهیم برای یک شرکت لبنیاتی، موشن‌گرافیک تبلیغاتی بسازیم. ابتدا در سناریونویسی مطالبی گنجانده می‌شود که مخاطب را برای مصرف لبنیات ترغیب کند و برای مصرف‌نکردن آن هشدار دهد. درواقع می‌توانیم سکانس‌هایی همچون بیماری‌های ناشی از پوکی استخوان، نقش لبنیات در حفظ سلامت و... را داشته باشیم. سپس تصاویری برای هر کدام از این سکانس‌ها ساخته می‌شود و در مراحل بعدی از طریق نرم‌افزارها، آن‌ها را به حرکت درآورده و برایشان صداگذاری می‌کنند.

 

مهارت بازاریابی؛ شرط موفقیت

به گفته او یکی از مهم‌ترین و شاید سخت‌ترین اقدامات مورد نیاز موشن‌گرافیک، بازاریابی این رشته است که آن را این‌گونه توضیح می‌دهد: وقتی کسی در سوپر کار می‌کند، خود مشتری به‌سراغش می‌آید اما در موشن‌گرافیک ما باید دنبال مشتری برویم و بازاریابی کنیم.او درباره دستمزدهای مختلف حرفه‌اش می‌گوید: در ایران برای ساخت هر دقیقه موشن‌گرافیک نرخی بین یک تا دو میلیون تومان تعیین شده است اما کسانی هستند که با دریافت مبالغی حدود ۲۰۰هزار تومان، کارهای ضعیف و غیراصولی تحویل مشتری می‌دهند و این باعث می‌شود که بازاریابی سخت‌تر شود.
کریمی از کسانی است که بیش از داخل کشور سعی در بازاریابی از کشورهای خارجی از جمله چین را داشته است. به گفته او حقوق یک موشن گرافیک در بعضی کشورهای خارجی روزی ۴۰۰دلار است بنابراین وقتی موشن‌گرافیک ایرانی با آن‌ها قرارداد می‌بندد برای هر دو طرف صرفه اقتصادی دارد.

او می‌افزاید: یک موشن‌گرافیک باید سراغ استودیوهای ساخت انیمیشن، آژانس‌های تبلیغاتی و شرکت‌های رسانه‌ای برود تا از طریق آن‌ها برای خودش بازار کار پیدا کند. البته اگر یک نفر از ابتدا در استودیوهای ساخت انیمیشن شروع به کارورزی کند خیلی زود مهارت‌های لازم را به طور عملی فرامی‌گیرد و بدین طریق بازاریابی هم برایش آسان‌تر می‌شود.

او همچنین به اهمیت تسلط به زبان انگلیسی اشاره می‌کند و می‌گوید: هستند افرادی که موشن‌گرافیک کار می‌کنند و به زبان انگلیسی تسلط ندارند اما در واقع فرق این افراد با یک موشن‌گرافیک مسلط به زبان انگلیسی مانند تفاوت بین یک انسان سواره و پیاده است که هیچ وقت پیاده نمی‌تواند به سواره برسد.

 

به‌روز‌شدن نرم‌افزارها و نیاز به علم روز

به گفته کریمی مهم‌ترین ابزار مورد نیاز در موشن‌گرافیک یک رایانه قوی و به‌روز است که بتوان در آن نرم‌افزارهای مورد نیاز را نصب کرد. البته امروزه برنامه‌های متعددی برای ساخت موشن‌گرافیک وجود دارد ولی نرم‌افزار شرکت ادوبی از کامل‌ترین و بهترین‌ها در این زمینه است. این نرم‌افزار شاخه‌های گوناگونی را در خود جای داده که از جمله آن‌ها می‌توان به فتوشاپ اشاره کرد که با آن کار چینش و ویرایش عکس‌ها انجام می‌شود. از طریق دو نرم‌افزار افتر افکت و آدیشن نیز به ترتیب کار متحرک‌سازی و صداگذاری انجام می‌شود. نرم‌افزار ایلوستریتور هم برای ایجاد و طراحی المان‌های گرافیکی کاربرد دارد. البته هر کدام از این نرم‌افزارها هر سال آپدیت می‌شوند و فردی که در عرصه موشن‌گرافیک است باید آن‌قدر علاقه و پشتکار داشته باشد که علم خود را به‌روز کند.

 

فراتر از نیازهای نرم‌افزاری

موشن‌گرافیک به‌تازگی وارد کشورمان شده و به همین دلیل هنوز در دانشگاه‌ها راه نیافته و تحصیلات آکادمیک آن را نداریم اما آموزشگاه‌هایی هستند که تا حدی آموزش‌های مربوط به این رشته را انجام می‌دهند. کریمی در این باره می‌گوید: بیشتر آموزشگاه‌ها فقط کار با نرم‌افزار را به دانش‌آموختگان یاد می‌دهند.
اما همان‌طور که کسی به صرف یاد داشتن کار با انبردست و آچار فرانسه نمی‌تواند به تعمیر ماشین بپردازد، در موشن‌گرافیک هم یادگرفتن نرم‌افزار به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و فرد باید تسلط کامل به گرافیک داشته باشد.
به عقیده او در این رشته یادگیری گرافیک دیزاین اهمیت بسیار زیادی دارد که یادگیری تئوری آن بین ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد اما مهم‌تر از یادگیری تئوری، کار عملی است که نیازمند تمرین و کسب تجربه است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر