کد خبر: ۵۷۷
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
جابر وظیفه‌شناس، فرمانده پایگاه شهدای مدافع حرم با 30سال سن و داشتن مدرک کارشناسی علوم اجتماعی شش سال است که در مدارس مختلف درس می‌دهد. علاوه‌براین در مرکز علوم قرآنی آستان قدس هم فعالیت دارد. چند سالی نیز هست که عضو شورای اجتماعی محله سرافرازان شده است. او که خود را در همه حال بسیجی می‌داند فعالیت‌های بسیاری را در مدتی که کرونا شیوع پیدا کرده در محله انجام داده است.

بسیج از جمله سازمان‌هایی است که هم‌زمان با پیروزی انقلاب شکل گرفته و در زمان جنگ و پس از آن هم مخلصانه در تمام مشکلات حضور داشته و حالا هم بسیجی‌ها جهادی‌وار به مردم خدمت می‌کنند. به مناسبت فراررسیدن هفته بسیج به‌سراغ جابر وظیفه‌شناس، فرمانده پایگاه شهدای مدافع حرم، رفتیم. او با 30سال سن و داشتن مدرک کارشناسی علوم اجتماعی شش سال است که در مدارس مختلف درس می‌دهد. علاوه‌براین در مرکز علوم قرآنی آستان قدس هم فعالیت دارد. چند سالی نیز هست که عضو شورای اجتماعی محله سرافرازان شده است. او که خود را در همه حال بسیجی می‌داند فعالیت‌های بسیاری را در مدتی که کرونا شیوع پیدا کرده در محله انجام داده است. به‌سراغش رفتیم تا برایمان از فعالیت‌هایی که انجام داده است بگوید.

 

کار جهادی وظیفه بسیجیان است

وظیفه‌شناس از جمله افرادی است که از دوران مدرسه به عضویت بسیج درآمده و فعالیت‌های بسیاری را در سال‌های دانش‌آموزی انجام داده است. وی می‌گوید: عرصه فعالیت‌های بسیج بسیار گسترده است. در زمانی که دانش‌آموز بودم فعالیت فرهنگی داشتم. به همراه سایر دانش‌آموزان در مسابقه‌های مختلف شرکت می‌کردم و مقام‌هایی به دست می‌آوردیم. آن زمان طرح هجرت برای بازسازی مدارس حاشیه‌‌ای اجرا می‌شد. ما هم در قالب گروه‌های دانش‌آموزی به این مدارس می‌رفتیم و کارهایی را که به ما محول می‌شد انجام می‌دادیم.
وی جدیت، خستگی‌ناپذیری و شوق به کار را از مؤلفه‌های کار جهادی دانسته و توضیح می‌دهد: بسیجیان روحیه خستگی‌ناپذیری دارند و این موضوع را ثابت کرده‌اند. آن‌ها بدون چشمداشت مالی و تنها برای خشنودی خدا و خلقش قدم برمی‌دارند. در آن سال‌ها که برای کار جهادی به مناطق دیگر می‌رفتم خشنودی مردم از آبادانی را می‌دیدم. همین امر سبب شد تا در آینده هم پیگیر چنین فعالیت‌هایی باشم.
وی ادامه می‌دهد: با ورود به دانشگاه و اجتماع فعالیت‌های بسیجی‌ و جهادی هم شکل دیگری به خود گرفت. باتوجه به اینکه در این سال‌ها با مسجد محله‌مان در ارتباط بودم و از سویی می‌دانستم جوانان محله نیاز به مکانی برای ورزش لازم دارند، باشگاه ورزشی را در محله با کمک پدرم که استاد ورزش‌های رزمی است راه‌اندازی کردیم که تا قبل از همه‌گیری کرونا اجرا می‌شد و بعد از برطرف‌شدن این بیماری نیز کلاس‌ها ادامه خواهد یافت.

وظیفه‌شناس درباره سامان‌دهی فعالیت‌های جهادی از ابتدای کرونا تا به حالا هم توضیح می‌دهد: با شیوع کرونا جلسه‌ای با بسیجیان فعال محله تشکیل دادیم و در زمینه کارهایی که باید انجام شود صحبت کردیم. به سه گروه پنج نفره تقسیم شدیم و در محله کارهایی مانند گندزایی و ضدعفونی، توزیع ماسک، جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مؤمنانه را انجام دادیم.

این بسیجی جهادگر می‌افزاید: با شیوع کرونا در فروردین و ضروری بودن ضدعفونی معابر این‌کار را با جدیت بیشتری پیگیری کردیم. در سه مرحله که هر مرحله چهارروزه بود گروه ما به ضدعفونی پرداخت. در این مدت هزار لیتر مواد ضدعفونی برای گندزدایی معابر استفاده کردیم.
وی بیان می‌کند: همان‌طور که می‌دانیم استفاده از ماسک برای پیشگیری از کرونا بسیار ضروری است. از همین رو به توزیع ماسک هم اقدام کردیم. در این مدت بیش از 3هزار عدد ماسک را در بین افراد محلی و رهگذران توزیع کردیم تا این زنجیره انتقال شکسته شود. همچنین در این مدت سه نوبت کمک‌های مردمی را از محله جمع‌آوری و در محله‌های حاشیه شهر توزیع کردیم. در هر نوبت حدود2هزار و 500بسته که شامل کالاهای اساسی بوده را به دست نیازمندان رساندیم.

این جهادگر با اشاره به طرح « بسیج سنگر محله» بیان می‌کند: در حال حاضر نیز با اجرای طرح بسیج سنگر محله، چادری در بوستان آزادگان برپا کردیم که خدمات کرونایی ارائه می‌دهد. این چادر با همکاری جامعه پزشکان بسیجی شکل گرفته است. افرادی که داخل چادر مستقر می‌شوند تب‌سنجی و آزمایش کرونای ابتدایی می‌گیرند. در صورت تشخیص مورد حاد به‌طور آنلاین با پزشکان تماس می‌گیرند و مشکل‌ را گزارش می‌دهند.

وظیفه‌شناس علاوه‌بر فعالیت‌هایی که در محله داشته و دارد در زمان‌ حوادث طبیعی هم به کمک مناطق آسیب‌دیده رفته است. او می‌گوید: در این سال‌ها بسیار اتفاق افتاده که در زمان بروز سیل و زلزله به مناطق آسیب دیده رفته‌‌ام. به عنوان مثال سیل شمال کشور و پل‌دختر در غرب که اتفاق افتاد سه هفته در این مناطق بودم و هر کاری که برای این هم‌وطنان از دستم بر می‌آمد انجام دادم. هنگامی که بسیجی‌ها در قالب اردوهای جهادی یا امدادی به مناطق مختلف آسیب‌دیده کشور و حتی حاشیه شهر می‌روند قوت قلبی برای مردم هستند.
این جهادگر بسیجی ادامه می‌دهد: ‌آنچه بسیجیان در مناطق حاشیه یا آسیب‌دیده انجام می‌دهند کار بزرگی است زیرا این گروه‌ها با دست خالی و فقط با تکیه بر توانایی‌‌هایی که دارند اقدام به کارهای جهادی می‌کنند و ریالی از اداره یا ارگانی دریافت نمی‌کنند. شکر خدا نیز تاکنون اقدام‌‌های بزرگی به دست آن‌ها رقم خورده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر