کد خبر: ۶۰۰
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
حدود 70سال پیش کوچه‌ای باریک نزدیک به حرم مطهر را قماش‌فروشان، بنک‌داران، پشم‌فروشان، فرش‌فروشان، نخ‌فروشان و غیره به قرق خودشان درآورده بودند و همین موضوع باعث شده بود که این کوچه به کوچه تاجرباشی‌ها معروف شود.

حدود 70سال پیش کوچه‌ای باریک نزدیک به حرم مطهر را قماش‌فروشان، بنک‌داران، پشم‌فروشان، فرش‌فروشان، نخ‌فروشان و غیره به قرق خودشان درآورده بودند و همین موضوع باعث شده بود که این کوچه به کوچه تاجرباشی‌ها معروف شود. البته سبک و سیاق شکل‌گیری همه کوچه‌ها و نام آن‌ها به همین صورت بود. به این صورت که جماعتی از کسبه و مشاغل دور هم جمع می‌شدند و وقتی از 3 مغازه بیشتر می‌شدند، مردم اسم همان شغل را روی راسته و کوچه می‌گذاشتند. حدود 50تجارتخانه در این کوچه هشت‌متری وجود داشته است. البته صرافی‌ها هم در این کوچه بوده‌اند که الان داخل پاساژی به کار خود ادامه می‌دهند. خانه‌های این تاجرها نیز در همین کوچه بود.

 

ره‌باغ بهشت جزو اولین ره‌باغ‌هایی بود که افتتاح شد و از خیابان شهیدشوشتری9 به صحن نواب‌صفوی می‌رسد.

 

اکنون در ابتدای کوچه تاجرها که فقط یک ردیف مغازه از آن باقی مانده است، مقبره شیخ محمد عارف عباسی مشهور به «پیر پالان‌دوز» قرار دارد. مردی وارسته که با وجود کمالات بسیار، پالان‌دوزی می‌کرده است.

 

هاشمی تاجری قدیمی بود که پارچه و قماش می‌فروخت و این روزها پسرش در این کوچه مغازه را اداره می‌کند.

ارسال نظر