کد خبر: ۶۰۱
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

محفلی برای دوستداران کتاب

در حقیقت قرائت‌خانه مکانی است که در سطحی محدودتر از کتابخانه‌ها به لحاظ ارائه خدمات به شهروندان و به‌دلیل دسترسی راحت‌تر راه‌اندازی شده است و در این مکان می‌توان به نیازهای علمی افراد جامعه با اولویت افراد ساکن در مناطق مختلف شهر پاسخ داد. این مکان به‌علت اینکه می‌تواند محیطی آرام برای مطالعه شهروندان به‌ویژه در نقاط غیر برخوردار و پرجمعیت شهر ایجاد کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 پایین بودن سرانه مطالعه همواره به‌عنوان یکی از دغدغه‌های افراد فرهنگی بیان شده است. در سال‌های اخیر اقداماتی برای جذب بیشتر مخاطبان و علاقه‌مند کردن قشر کودک و نوجوان به کتاب و کتاب‌خوانی از سوی نهادهای مختلف و همچنین فعالان فرهنگی انجام شده است. با توجه به اینکه بسیاری افراد برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، حمایت از انتشار کتاب، نشست‌های ادبی، توسعه کتابخانه‌ها و... را ازجمله راهکارهای توسعه فرهنگ مطالعه بیان می‌کنند، در همین راستا علاوه بر فعالیت‌های کتابخانه‌هایی که زیر نظر ارشاد و نهاد کتابخانه‌های عمومی و آستان قدس رضوی دایر است، سازمان اجتماعی‌فرهنگی شهرداری مشهد نیز در قالب شکل‌گیری مراکز فرهنگی و قرائت‌خانه بستری برای ترویج فرهنگ مطالعه فراهم کرده است.

درحقیقت قرائت‌خانه مکانی است که در سطحی محدودتر از کتابخانه‌ها به لحاظ ارائه خدمات به شهروندان و به‌دلیل دسترسی راحت‌تر راه‌اندازی شده است و در این مکان می‌توان به نیازهای علمی افراد جامعه با اولویت افراد ساکن در مناطق مختلف شهر پاسخ داد. این مکان به‌علت اینکه می‌تواند محیطی آرام برای مطالعه شهروندان به‌ویژه در نقاط غیر برخوردار و پرجمعیت شهر ایجاد کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این گزارش به مناسبت روز کتاب و کتاب‌خوانی نگاهی به قرائت‌خانه جوادیه واقع در خیابان کاشانی خواهیم داشت.

 

عضویت 218 نفر

امیر نجف‌زاده، متصدی مرکز فرهنگی و قرائت‌خانه جوادیه، گفت: 7964جلد کتاب در حوزه‌های مختلف همچون ادبی، داستان، شعر، روان‌شناسی، کودک‌ونوجوان، تاریخ و فلسفه و همچنین کتاب‌های آموزشی و کنکور و... در این قرائت‌خانه موجود است. همچنین این مکان علاوه بر کتابخانه‌، دارای 2فضا برای برگزاری جلسات فرهنگی و سالنی برای مطالعه است.
وی از عضویت 218نفر در قرائت‌خانه جوادیه خبر داد و افزود: روزانه بیش از 20مخاطب به مجموعه مراجعه می‌کنند که جزو مخاطبان فعال به شمار می‌روند. ضمن اینکه هرروز از ساعت 8 تا 16 قرائت‌خانه برای استفاده این افراد باز است.
نجف‌زاده در ارتباط با برنامه‌های این مرکز فرهنگی تصریح کرد: در مکان سابق قرائت‌خانه جوادیه هرروز صبح برنامه ورزش صبحگاهی ویژه بانوان برگزار می‌شد، اما با نقل مکان فضایی برای این برنامه نداریم.

متصدی مرکز فرهنگی و قرائت‌خانه جوادیه درباره دیگر برنامه‌ها نیز بیان کرد: روزهای پنجشنبه برنامه قصه‌خوانی و داستان‌نویسی ویژه کودکان، روزهای یکشنبه نشست ادبی با حضور نویسندگان جوان و معرفی کتاب و نقد و بررسی آن برگزار می‌شد، اما متأسفانه از زمان شیوع بیماری کرونا برگزاری این برنامه‌ها لغو شده است.
وی همچنین به برگزاری برنامه‌ای با عنوان طرح تلاش در قالب اعتکاف نوروزی در سال98 اشاره کرد و گفت: برای اینکه بستری برای مطالعه دانش‌آموزان به‌ویژه کنکوری‌ها فراهم شود، در ایام نوروز98 قرائت‌خانه باز بود تا علاوه بر استفاده از کتاب‌های تست کنکور، این افراد بتوانند از سالن مطالعه نیز بهره ببرند.

 

مسابقه کتاب‌خوانی پیامبر رحمت

نجف‌زاده با بیان اینکه این طرح قرار بود در نوروز99 نیز اجرایی شود، اما بیماری کرونا مانع آن شد، خاطرنشان کرد: متأسفانه بعد از شیوع بیماری کرونا برنامه‌های ما بسیار محدود شد و حتی اجازه استفاده از سالن مطالعه به‌دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تنها به نیمی از جمعیت سابق داده می‌شود تا اصول بهداشتی رعایت شود.
وی درباره برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی نیز اظهار کرد: مسابقه کتاب‌خوانی با عنوان پیامبر رحمت از بستر فضای مجازی برگزار می‌شود که در این راستا کتاب «پیامبر و قصه‌هایش» نوشته آیت‌ا... جوادی‌آملی معرفی شده و مهلت شرکت در این مسابقه 22 آبان‌ماه است و به برندگان این مسابقه جوایز نقدی اهدا می‌شود.

ارسال نظر