کد خبر: ۶۱۳
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کارآفرین محله آزادشهر نمی‌تواند نسبت به دیگران بی‌تفاوت باشد

در شرایط موجود، کارآفرینی سبب خودکفایی می‌شود و نیاز جامعه ما را به مصرف‌گرایی و بیرون مرزها کم می‌کند و متأسفانه یکی از دغدغه‌های ما این است که مصرف‌گرا شده‌ایم و متوجه این نیستیم که برای تولید یک محصول چه زحماتی کشیده شده است و این سبب شده که مهارت فکر کردن در جامعه و به ویژه جوانان ما کمتر شده است. کارآفرینی نوع تفکر ما را نیز اصلاح می‌کند و سبب می‌شود از پیله خویش بیرون بیاییم و پروانه شویم.

کارشناسان معتقدند یکی از مسببان اصلی وضعیت اقتصادی فعلی نبود اشتغال مناسب برای اقشار مختلف جامعه است. در این میان به نظر می‌رسد که کارآفرینی یکی از راه‌های برون‌رفت از شرایط موجود باشد. فعالان اجتماعی هم به همین دلیل در این سال‌ها سعی کرده‌اند که تمرکز بیشتری بر موضوع کارآفرینی و راه‌های اجرای آن داشته باشند.

 

رئیس جوان شورای محله

ریحانه بارانی، یکی از افراد فعالی است که این روزها در کنار دیگر اعضای پژوهشکده مشاغل اداره اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 11 وبینارهای مختلفی را برای رونق فضای کارآفرینی برگزار می‌کنند و سعی در این دارند تا دغدغه کارآفرینی را در ذهن افراد مختلف ایجاد کنند.بارانی که دغدغه‌های اجتماعی بسیاری دارد، در یک سال اخیر رئیس شورای اجتماعی محله آزادشهر هم بوده و تلاش کرده است تا در این‌باره نیز به محله پرمخاطره آزادشهر کمک کند. این رئیس شورای محله که متولد سال 1372 است، جوان‌ترین رئیس شورای محله منطقه محسوب می‌شود که نشان از دغدغه‌های اجتماعی او از دوران حضور در دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون دارد.وی مدرک ارشد زبان انگلیسی دارد.

 

علم عصب‌شناسی زبان

بارانی در دوران تحصیل، تحقیقاتی در یک موضوع خاص داشت که او را به اولین دانشجوی ایرانی تبدیل کرده که در حوزه «علم عصب‌شناسی زبان» تحقیق کرده و به نتایج مثبتی دست یافته است.به گفته ریحانه بارانی از دوران کودکی محیط اطرافش برای وی اهمیت بسیار داشته است. او در این باره گفت: از دوران کودکی با دید باز و کنجکاوانه به محیط اطرافم نگاه می‌کردم و دوست داشتم در قبال محیط اطراف خودم و هر موضوعی خلاقیت فراوانی به کار ببرم. این ویژگی سبب شد تا چند ایده اختراعی را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به ثبت برسانم. نکته مهم دیگری که مرا به فعالیت اجتماعی ترغیب کرد؛ توجه به اصل مشورت و مشارکت است که به نظرم تأثیر عمیقی بر زندگی افراد می‌گذارد.این فعال اجتماعی در ادامه حضور خود در دانشگاه را ورود به یک عرصه اجتماعی جدید دانست و گفت: حضور در دانشگاه و برانگیخته شدن دغدغه‌های اجتماعی در من سبب شد تا توجهم به امور اجتماعی بیشتر جلب شود.

 

دغدغه‌های محلی

حضور ریحانه بارانی در شورای اجتماعی محله به سال 94 برمی‌گردد. او که هدفش از این کار پرداختن به دغدغه‌های شهروندان است، در ادامه حضور در شورای محله سال 96 رئیس شورای اجتماعی محله شد تا بتواند با جدیت بیشتری پیگیر امور محله باشد. بارانی در این باره بیان کرد: در این مدت سعی کردم تا ایده‌های مختلفی را در حوزه فرهنگی و امور جوانان ارائه دهم. در همین راستا و با توجه به ظرفیت اقتصادی بازار آزادشهر و پارک ملت طرح‌هایی را پیگیری کردم. از طرفی درصدد رفع مشکلاتی برآمدم که خیلی ملموس نیستند، از جمله اینکه ما در محله آزادشهر دکل‌های مخابراتی داریم که در بلندمدت سبب سرطان در افراد در معرض خطر می‌شود. در این مدت همواره پیگیر بوده‌ام که بتوانیم با همراهی مسئولان این دکل‌ها را جمع یا روش‌هایی را برای کاهش خطر آن‌ها اجرایی ‌کنیم.

 

هر مدیر یک مترجم

اما فعالیت‌های کارآفرینی بارانی هم گسترده بوده است. وی در این ‌باره گفت: علاوه بر فعالیتی که در این فضا داشته‌ام 2طرح را به صورت کامل پیگیری کرده‌ام. اولین طرح «هر مدیر یک مترجم» بود که مربوط به آموزش زبان انگلیسی است و هدف از اجرای آن ایجاد فضایی برای توانمندسازی افراد جامعه برای یادگیری زبان است که خودم آموزشش را بر عهده دارم.

ریحانه بارانی که به تدریس زبان انگلیسی نیز مشغول است درباره دیگر طرح خود برای کارآفرینی در قالب امور فرهنگی گفت: طرحی را ارائه داده‌ام که اگر محقق شود بین شورای اجتماعی محلات ما با نهاد مشابه آن در کشورهای مختلف دنیا، به‌ویژه کشورهای پیشرفته ارتباط برقرار شود تا بتوان تبادل نظر کرد، به عنوان مثال در همین موقعیت فعلی که جهان درگیر ویروس کروناست، ما می‌توانیم با ارتباط با نهاد مشابه شورای محله در دیگر کشورها روش‌های پیشگیری که نتیجه مثبتی به همراه دارد به اشتراک بگذاریم.

 

مخاطرات اجتماعی و کودکان

دغدغه‌های اجتماعی بارانی در این سال‌ها فقط مختص ساکنان محله یا کارآفرینی نبود و او در حوزه‌های مختلف تلاش کرده است که یکی از آن‌ها آموزش مسائل اجتماعی به کودکان است. او در این باره گفت: کودکان در جامعه امروز در معرض مخاطرات اجتماعی هستند، این لازم است که کودکان و والدینشان نسبت به این مخاطرات آگاه باشند و امنیت جسمی و روانی را داشته ‌باشند، به همین واسطه و با توجه به اینکه بوستان ملت در محله ما واقع شده ، ضروری است این آموزش‌ها داده شود. در این حوزه به ساخت پویانمایی‌هایی اقدام کرده و سعی داشتم تا به سهم خود این مخاطرات را از کودکان دور نگه دارم.
دیگر فعالیت ریحانه بارانی برای کمک به کودکان کار بوده است. او به همراه برخی فعالان فرهنگی به یکپارچه‌سازی کمک‌های خیریه‌ها در سطح محله برای رساندن به کودکان کار اقدام کرده و در کنار آن سعی داشته است تا با آموزش‌های مفید برای کودکان کار آن‌ها را ترغیب به حضور در دوره‌های کارآفرینی کند تا خود کارآفرین شوند.

 

حس خوب یاری

بارانی در ادامه درباره حس و حال خود برای گره‌گشایی از کار مردم گفت: به طور قطع یکی از زیباترین احساسات برای هر فردی در زندگی، این است که گامی در راستای کمک به هم‌نوع خود بردارد. این در واقع یکی از بهترین‌ حس‌هایی است که هر فردی می‌تواند تجربه کند و به نظر من اینکه هر کسی درگیر زندگی خودش هست، دلیل نمی‌شود که ما هم این مسیر را در پیش بگیریم و دیگر افراد جامعه برای ما بی‌اهمیت باشند. اتفاقا افراد جوان‌تر در جامعه باید پای کار مردم و مشکلات باشند. بارانی در پایان به اهمیت کارآفرینی در جامعه امروز اشاره کرد و گفت: به نظر من در شرایط موجود، کارآفرینی سبب خودکفایی می‌شود و نیاز جامعه ما را به مصرف‌گرایی و بیرون مرزها کم می‌کند و متأسفانه یکی از دغدغه‌های ما این است که مصرف‌گرا شده‌ایم و متوجه این نیستیم که برای تولید یک محصول چه زحماتی کشیده شده است و این سبب شده که مهارت فکر کردن در جامعه و به ویژه جوانان ما کمتر شده است. ما در فرهنگ خود داریم که «کار، جوهر آدمی است» و در واقع کارآفرینی نوع تفکر ما را نیز اصلاح می‌کند و سبب می‌شود از پیله خویش بیرون بیاییم و پروانه شویم.

ارسال نظر