کد خبر: ۶۲۰
۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نوجوان محله طلاب مدال طلای شمشیربازی کشور به گردن آویخت

هانیه رضایی دختر پرتلاشی است که زندگی‌اش در ورزش خلاصه می‌شود و می‌خواهد درس و شغل آینده‌اش هم در همین جهت باشد.سروکله اولین شمشیر در زندگی هانیه که به قول خودش حتی بلد نبود چاقو را به‌درستی دست‌بگیرد، از 2سال پیش پیداشد. دیر بود، اما آن‌قدر شیفته‌اش شد که توانست با 2سال تمرین نفر اول مسابقات شمشیر‌بازی کشور شود و زمستان سال1399 مدال طلا را به گردنش بیندازد.

 آرزوها هرجا باشند، همه تلاشمان این است که به سمتشان حرکت کنیم، به سمتشان بدویم و حتی پرواز کنیم. اما هانیه رضایی هرروز برای آرزوهایش شمشیر می‌زند. او هرروز شش‌هفت ساعت تمرین در باشگاه را به جان می‌خرد تا فاصله رسیدن به آرزوهایش را کوتاه و کوتاه‌تر کند. هانیه دختر پرتلاشی است که زندگی‌اش در ورزش خلاصه می‌شود و می‌خواهد درس و شغل آینده‌اش هم در همین جهت باشد.

سروکله اولین شمشیر در زندگی او که به قول خودش حتی بلد نبود چاقو را به‌درستی دست‌بگیرد، از 2سال پیش پیداشد. دیر بود، اما آن‌قدر شیفته‌اش شد که توانست با 2سال تمرین نفر اول مسابقات شمشیر‌بازی کشور شود و زمستان سال1399 مدال طلا را به گردنش بیندازد. به بهانه همین مقام با هانیه رضایی، شمشیرباز پرافتخار محله طلاب، در آستانه روز دختر گفت‌وگو کردیم. او قصد دارد نخستین مربی زن شمشیربازی مشهد در سبک نینجوتسو باشد.

 

اتفاقی شمشیرباز شدم

نقطه عطف زندگی ورزشی هانیه در آشنایی با مربی‌‌اش خلاصه می‌شود: 2سال پیش در شانزده‌سالگی برای آموزش دفاع شخصی وارد باشگاه شدم. از آنجا که در این رشته ورزشی کار با شمشیر و نانچیکو را هم یاد می‌دهند، به توصیه مربی‌ام شمشیر را اختصاصی‌تر دنبال کردم. روزهای اول به‌سختی می‌گذشت. چون شمشیر‌ها سنگین بود و هنگام اجرای حرکات نمایشی به مچ دستم فشار می‌آمد. حتی کف دستم تاول می‌زد، اما کم‌کم چم‌وخم کار دستم آمد و شیفته شمشیر‌بازی شدم. 

هانیه قبل از آغاز شمشیر‌بازی دوره‌های کوتاهی را با رشته‌های والیبال، کاراته و شنا سرکرده‌بود و از هیچ‌یک مقامی نداشت، اما دقیقا یک‌ماه بعد از تمریناتش با شمشیر راهی مسابقات شمشیربازی استانی شد و در رشته حرکات نمایشی با شمشیر در جایگاه مقام سومی قرار گرفت. این موفقیت در آغاز راه باعث شد تا او این راه را ادامه بدهد و امروز در هجده‌سالگی صاحب 4مدال استانی و کشوری باشد که آخرین آن مربوط به مسابقات شمشیربازی کشوری در بهمن سال گذشته است. او در رشته شمشیربازی(حرکات نمایشی) همین مسابقه نخستین مقام کشوری خود را با گرفتن مدال طلا کسب کرد.

 

به‌دنبال مربیگری

هانیه رضایی با شمشیر سامورایی تمرین می‌کند که لبه‌ای تیز و برنده دارد. خودش می‌گوید: شمشیربازی به‌جز توان بالا در مچ دست، به لباس مخصوص و شمشیر خاص هم نیاز دارد. لباس آن حدود 150هزار تومان، اما شمشیرهایش گران‌تر است. به‌عنوان مثال شمشیر سامورایی که سنگین است، حدود 300هزار تومان قیمت دارد، اما شمشیر کاتانا به‌دلیل زیبایی و سبکی بیش از یک میلیون تومان است. هانیه در شمشیربازی دنبال هدف‌های بزرگی است. یکی از آن‌ها مقام‌آوری در مسابقات جهانی است، اما مهم‌ترین آن کسب درآمد از این راه است: من روزانه 7ساعت تمرین می‌کنم. حتی در روزهای کرونایی که باشگاه تعطیل بود، همراه مربی‌ام در پارک تمرین می‌کردم و بعد از رسیدن به خانه روی پشت‌بام تمریناتم را ادامه می‌دادم.

این فشردگی‌ها در تمرین برای آمادگی بیشتر و همچنین ساختن آینده شغلی‌ام است.آن‌طور که از حرف‌های هانیه پیداست، مشهد در چند سبک شمشیربازی به‌جز نینجوتسو هم مربی زن و هم مرد دارد، اما نینجوتسو در این شهر مربی زن ندارد و او برای یادگرفتن آن باید تا تربت‌حیدریه برود و خصوصی آموزش ببیند. هانیه این سختی را به جان می‌خرد تا اولین مربی شمشیربازی نینجوتسو در مشهد شود.

کلمات کلیدی
ارسال نظر