کد خبر: ۶۵۰
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مزار شهدای گمنام در بوستان نیلوفرآبی

مزار 2 شهید گمنام که از سال 95 تاکنون میهمان بوستان نیلوفر آبی شده‌اند حالا دیگر به نمادی از هویت منطقه 10 تبدیل شده‌است. اگر در طول هفته یکی دو بار هم گذرتان به این بوستان افتاده باشد، می‌توانید حداقل یکی دو نفر را ببینید که بر مزار این دو شهید گمنام در قلب نیلوفر آبی نشسته‌اند.

بوستان نیلوفر آبی از بزرگ‌ترین و محوری‌ترین بوستان‌های منطقه 10 است که هر روز پذیرای تعداد زیادی از شهروندان است. این بوستان گذشته از اینکه در طول روز میعادگاه گروه‌های ورزشی زیادی برای انجام تمرینات فردی و گروهی به ویژه در ایام تعطیلی سالن‌های ورزشی به دلیل شیوع کروناست، به یک دلیل دیگر نیز در حافظه جمعی مردم این منطقه ثبت شده است.

مزار 2 شهید گمنام که از سال 95 تاکنون میهمان این بوستان شده‌اند حالا دیگر به نمادی از هویت منطقه 10 تبدیل شده‌است. اگر در طول هفته یکی دو بار هم گذرتان به این بوستان افتاده باشد، می‌توانید حداقل یکی دو نفر را ببینید که بر مزار این دو شهید گمنام در قلب نیلوفر آبی نشسته‌اند، کتاب دعایی را در دست گرفته‌اند و می‌خوانند یا با خودشان و آن دو شهید خلوت کرده‌اند و گاهی قطره اشکی را میهمان چشم‌هایشان کرده‌‌اند.
سال 95 بود که موضوع میزبانی منطقه 10 مشهد از پیکر 2شهید وطن از سوی کمیته جست‌وجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح به شهرداری منطقه پیشنهاد شد. با موافقت شهردار وقت منطقه و مدیران بنیاد شهید خراسان رضوی، بوستان نیلوفر آبی برای این میزبانی انتخاب شد. در همان زمان تصمیم گرفته شد که یادبودی بر سر مزار این شهدای گمنام نیز ساخته شود. این تصمیم با اعتباری حدود 150 میلیون تومان حدود 6ماه بعد از تشییع و دفن شهدا در بوستان عملیاتی شد که نتیجه آن بنای آجری طاقی مانندی است که اکنون بالای مزار این شهدا در منطقه ساخته شده است. 

تنها مکانی در منطقه 10 که کمیته جست‌وجوی مفقودان به ویژه سردار باقرزاده برای دفن این شهدا مصر بودند بوستان نیلوفر آبی بود که به نظر می‌رسد وسعت بوستان و دسترسی مناسب آن یکی از دلایل این تصمیم باشد.


اما غیر از یادمان مزار یک المان دیگر نیز در نزدیکی مزار شهدای گمنام نیلوفر آبی به چشم می‌خورد که این المان نیز بخشی از بار هویتی این بوستان را به دوش می‌کشد. المانی با طرحی از پنجره فولاد حرم امام رضا(ع) در زمینه و سه لاله قرمز در میانه آن. طراح این اثر هنری هنرمند محله حجاب حسین نوغانی است. او درباره ماجرای خلق این اثر می‌گوید: «تا آن زمان برای شهدای گمنام اثر هنری خلق نشده بود. معاون فرهنگی وقت شهردار مشهد روزی به خانه من آمد و گفت تو که این همه کارهای قرآنی انجام داده‌ای بیا یک کار هم برای شهدا انجام بده. طرحی را آماده و شروع به ساختش کردم. 

اول قرار بود این کار جلوی دیوار مسجد کرامت در چهارراه شهدا که دیوار ساده‌ای بود کار شود، اما برای نصب آن همکاری لازم نشد. بعد قرار شد ببریم به مسجد حوض لقمان که آنجا هم همکاری نشد و البته مشکل زمین هم برای نصب داشت. این مسائل که پیش آمد گفتم از همه این‌ها واجب‌تر منطقه خودمان است. آن موقع شهدای گمنام را هم آورده بودند در بوستان نیلوفر آبی دفن کرده بودند. قرار شد ببریم به این بوستان و جانمایی مناسبی برایش در نظر گرفته شود. ابتدا مقرر شد المان در ورودی پارک نصب شود، اما به دلیل اینکه زمین ورودی پارک معارض داشت، در کنار مزار شهدای گمنام در وسط پارک نصب شد. در حدود یک سالی بعد از دفن شهدای گمنام بود.»


وی درباره طراحی این اثر می‌گوید: «چون بحث شهدا بود نزدیک‌ترین گزینه‌ای که به ذهنم آمد محراب بود. نمای وسط آن را شبیه به پنجره فولاد امام رضا طراحی کردم که قداستی به کار ببخشد. نمای محراب را نیم سانتی‌متر از خود کار برجسته‌ کردم تا بیشتر به چشم بیاید. در این اثر 5 پلان مختلف روی هم نصب شده است. روی لبه‌های محراب را نیز از تصاویر شهدای مدافع حرم منطقه 10 استفاده کردم. در این اثر از کاشی‌های هفت‌رنگ سنتی استفاده کردم. لبه‌های کار نیز پرچم سه رنگ ایران است. جمله‌ای نیز از رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار روی آن طراحی کردم تا همه مخاطبان بتوانند سریع‌تر و بهتر با آن ارتباط برقرار کنند. کار از ابتدا برای نصب روی دیوار طراحی شده بود، ولی بعد از اینکه قرار شد به فضای باز بوستان بیاید تغییراتی در آن دادم تا به صورت سرپا بماند و خداراشکر بعد از چند سال هنوز مشکلی برایش پیش نیامده است. بالای اثر نیز طرح اسلیمی شمسه و صلوات خاصه که مورد علاقه تمام مشهدی‌هاست کار کردم. برای اجرای این اثر از آهن، آلومینیوم، کاشی سنتی، قوطی، ورق و میلگرد استفاده کردم.»

نوغانی می‌گوید قرار بوده برای نورپردازی این اثر هم کار ویژه‌ای انجام شود که تاکنون نشده است. همچنین در همان زمان به وی پیشنهاد ساخت اثر قرینه آن را هم داده‌اند که او به دلیل مشکلاتی که سر اجرای کار و تسویه حق‌الزحمه آن داشته، قبول نکرده است. 

ارسال نظر