کد خبر: ۷۴۰
۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

حلقه‌های عرفان انحرافی بر پای جوانان امروزی

کار با دختران نوجوان و جوان بسیار سخت، اما لذت‌بخش است. آن‌ها با چالش‌های هویتی و دینی روبه‌رو هستند که اگر به‌درستی راهنمایی نشوند دچار مشکلات جبران‌ناپذیری می‌شوند. ما در این گروه دخترانی داریم که راه زندگی را گم کرده بودند و در مرحله‌ خطرناکی قرار داشتند. شکرخدا با حضور در این جمع و گرفتن مشاوره به زندگی عادی برگشتند.

سکینه شفاهی یکی از بانوان فعال عرصه فرهنگی محله رضاشهر است. او دکترای حقوق و کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی دارد و 12سال است که در مسجد موسی‌بن جعفر(ع) خیابان رضوی به عنوان مسئول حلقه صالحین و مربی گروه دختران زهرایی فعالیت دارد. 

ابتدا کارش را با برنامه‌های تبلیغی در ماه رمضان و سایر روزهای مذهبی سال شروع کرده و بعد از گرفتن مدرک کارشناسی‌ارشد در رشته روان‌شناسی بالینی در کسوت مشاور خانواده، مشاور ازدواج و... هم به بانوان محله مشاوره می‌دهد. با او گپ‌وگفتی در زمینه فعالیت‌های فرهنگی‌اش و گروه دختران زهرایی یا همان دختران آفتاب سابق داشتیم.

 

طرح تهیه سوغات مشهد توسط خانم‌ها

شفاهی پایه تحصیلات حوزوی دارد و سطح3حوزه را پشت سرگذاشته، ارشد روان‌شناسی و دکترای فقه و حقوق اسلامی را از دانشگاه گرفته است. علاوه بر این او عضو فعال مجمع مشورتی بانوان استان است که فعالیت‌های بسیاری در این زمینه دارد. این بانوی فعال، پیگیر مطالبات بانوان در محله و حتی شهر است. 

او مشکلات بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست را رصد کرده و با کمک‌ شهرداری و فرمانداری فضاهایی را در اختیارشان قرار داده تا بتوانند کارآفرینی کنند. به عبارتی آن بانوانی را که هنری داشتند با قرار دادن فضاهای مناسب حمایت کرده تا بتوانند محصول‌ها و خدماتشان را ارائه کنند. یکی از طرح‌های او برای بانوان محله برای اشتغال‌زایی طرح تهیه بسته سوغات مشهد است. او در این زمینه توضیح می‌دهد: با بانوان محله درباره طرح تهیه بسته‌های سوغاتی صحبت کردیم و از آن‌ها خواستیم که بهترین بسته را ارائه کنند. از منتخب کارهای ارائه شده تعدادی را به استانداری بردم و استقبال خوبی از کارها شد، حالا منتظر تخصیص اعتبار در این زمینه هستیم.

 

فعالیت دختران زهرایی

فعالیت‌های او فقط به محله‌اش اختصاص ندارد؛ بلکه شفاهی به پیشنهاد و درخواست دوستش که فرمانده پایگاه بسیج بوده از سال87به این پایگاه می‌آید و فعالیت‌هایش را در زمنیه حلقه صالحین و تبلیغ شروع می‌کند. او می‌گوید: یکی از دلایلی که قبول کردم در این پایگاه فعالیت کنم تردد زیاد بانوان و فعال‌بودن مسجد است. 

هنگامی که حلقه صالحین در مسجد شکل گرفت بیشترین ارتباطم با دختران جوان به‌ویژه قشر دانشجو بود.
وی درباره آشنایی‌اش با گروه دختران زهرایی می‌گوید: گروه دختران آفتاب که بعدها به خاطر تشابه اسمی به دختران زهرایی تغییر نام داد، حدود 4سال قبل توسط خانم شاه‌بیگی تشکیل شد. این بانوی فعال عرصه فرهنگی طبقه‌ای از منزلشان را به این گروه اختصاص داده است تا دختران بتوانند هر چهارشنبه دور هم جمع شوند و به فعالیت بپردازند. این گروه متشکل از جمعی از دانشجویان نخبه دانشگاهی است که درباره مباحث اعتقادی، هویتی و مشاوره‌ای با هم بحث و تبادل نظر می‌کنند.

شفاهی درباره کارش در این گروه می‌‌افزاید: خانم شاه‌بیگی هنگامی که با من صحبت کردند گفتند 25نفر از دختران را جذب کرده‌اند و می‌خواهند مشاوری در کنار دختران باشد تا آن‌ها را در زمینه‌هایی که چالش وجود دارد آگاه کند. کار با دختران نوجوان و جوان بسیار سخت، اما لذت‌بخش است. آن‌ها با چالش‌های هویتی و دینی روبه‌رو هستند که اگر به‌درستی راهنمایی نشوند دچار مشکلات جبران‌ناپذیری می‌شوند. ما در این گروه دخترانی داریم که راه زندگی را گم کرده بودند و در مرحله‌ خطرناکی قرار داشتند. شکرخدا با حضور در این جمع و گرفتن مشاوره به زندگی عادی برگشتند. حتی برخی از آن‌ها در کنکور شرکت کردند و در حال حاضر دانشجوی نمونه‌ای در رشته خود هستند.

شفاهی ادامه می‌دهد: برگزاری مسابقه‌‌های کتاب‌خوانی، سبک زندگی اسلامی و روش‌های تربیت دینی در سیره امام‌ها از جمله مباحثی است که با دختران زهرایی کار می‌شود. 

 

آفت حلقه‌های عرفان انحرافی

شفاهی ادامه می‌دهد: والدین باید نظارت کافی و درست بر فرزندانشان داشته باشند. گروهی از والدین با این تصور که فرزندشان عضو حلقه‌های عرفان است و با گروه‌های مذهبی در ارتباط است هیچ نظارتی بر این گروه‌ها ندارند. 

این در حالی است که برخی گروه‌ها و حلقه‌های عرفان، انحرافی و افراطی هستند و آموزش‌های نادرستی از دین به جوانان ما می‌دهند. متأسفانه تعداد آن‌ها در منطقه کم نیست و برخورد شدیدی با آن‌ها نمی‌شود. این گروه‌ها برای دختران جوان ما بسیار جذاب هستند، اما به مرور زمان برخی از آن‌ها که دانش بیشتری دارند از این گروه‌ها جدا می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: خلأهای روانی زیادی در بین جوانان ما وجود دارد که برای حل این خلاها ما به عنوان مدرس دینی و فرهنگی باید آن را بشناسیم و برطرف کنیم. از سویی والدین هم باید شیوه‌های تربیتی جدید را آموزش ببیند. نسل دختران و پسران امروز، نیازها و خواسته‌هایشان بسیار متفاوت از نسل قبل است. اشتباه بزرگی که والدین دارند این است که مدام فرزندانشان را با نسل قبل مقایسه می‌کنند. غافل از اینکه جست‌وجوی وسایل نوجوان و نصحیت کردن‌های مداوم برای آن‌ها فایده‌ای ندارد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر