کد خبر: ۷۵۷
۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

پر از نوای کربلا

کوچه کربلا یکی از معابر قدیمی محله عنصری است که نامش را از زائران و عزاداران سیدالشهدا(ع) گرفته است. به گفته اهالی قدیمی این محدوده، کاروان‌سرایی در انتهای کوچه کربلا وجود داشته که محل اعزام کاروان‌های مختلف به شهر کربلا بوده است.

کوچه کربلا یکی از معابر قدیمی شهر مشهد است که نامش را از زائران و عزاداران سیدالشهدا(ع) گرفته است. به گفته اهالی قدیمی این محدوده، کاروان‌سرایی در انتهای کوچه کربلا وجود داشته که محل اعزام کاروان‌های مختلف به شهر کربلا بوده است. 

نوای هر که دارد هوس کرب و بلا بسمه‌ا... در بازه‌های مختلف از این کاروان‌سرا و کوچه بلند بوده و منجر به جذب زائران امام حسین(ع) از تمام نقاط شهر مشهد و حتی شهرها و روستاهای استان می‌شده است. یکی دیگر از بناهای قدیمی این کوچه گرمابه مرجان است که 60سال پیش توسط حسن فرازی ساخته شد.

 

قدمت آب انبار برجی که در سال 82به ثبت آثار ملی رسیده است، بیش از یک قرن تخمین میزنند. برخی ترمیم و مرمتش را به شیخ بهایی منسوب می‌دانند.

 

حسینیه همدانی‌ها سال1345 توسط خیران همدانی بنا شد. این مرکز مذهبی در طول سال میزبان صدها زائر از شهر همدان است که در آن سکونت می‌کنند.

 

عباس عسگری از کسبه قدیمی کوچه کربلا می‌گوید: در دوران کودکی ام مدرسه راهنمایی نقویه توسط مرحوم عابدزاده در محل کاروان‌سرای قدیمی ساخته شد.

 

حسینیه ابوالفضلی‌ها «تویه درواری‌ها» از مراکز مذهبی این کوچه است که در سال 1347 توسط اهالی روستای تویه دروار استان سمنان بنا شده است.

ارسال نظر