کد خبر: ۷۶۲
۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

تجربه‌های گویندگی دانش‌آموز محله امام هادی(ع)

فکر می‌کردم صدا و سیما فقط من را کم دارد و ورود به این سازمان راحت است و حتما من را قبول می‌کنند! با همین فکر یک روز به خیابان نوفل لوشاتو و سازمان صدا و سیما می‌رود و از آن‌ها می‌خواهد به عنوان مجری با او همکاری کنند! آنجا از او می‌خواهند ابتدا کلاس‌های این حرفه را بگذراند و به او کلاس‌های گویندگی باشگاه خبرنگاران جوان را پیشنهاد می‌دهند. یگانه به همراه مادرش در کلاس‌های این باشگاه ثبت‌نام می کند. بعد از اتمام این دوره با پاتوق گویندگی مشهد هنرمند آشنا می‌شود و از این دورهمی دوستانه درس‌های زیادی می‌آموزد.

گویندگی نوعی هنر سخنوری است که به لحن و صدای خاص گوینده و مهارت گفتاری او بستگی دارد و موفقیت در آن زمانی بیشتر است که بتوان در کودکی و نوجوانی آن را پرورش داد. 

یگانه رهدار، دانش‌آموز 17ساله محله امام هادی(ع)، بیش از 3سال است که علاقه کودکی خود را به‌طور حرفه‌ای دنبال می‌کند. او در جشنواره «شبیه یاس» که با همت سازمان بسیج جامعه زنان استان خراسان رضوی برگزار شده در بخش گویندگی دراستان دوم شده است و در دومین جشنواره استعدادیابی «ستاره تصویر» که توسط سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی و با موضوع مهارت‌های بازیگری مقابل دوربین برگزار شده است، در بخش مجری‌گری مقام اول را در استان به دست آورده است.

 

صدا و سیما فقط من را کم دارد!

یگانه رهدار اصالتا زاهدانی است اما در مشهد بزرگ شده و حالا دانش‌آموز دبیرستان سپیده نمازی‌خواه در محله امام هادی(ع) است. علاقه او به مجریگری و گویندگی به کودکی برمی‌گردد؛ زمانی که از گلدان خانه به عنوان بلندگو استفاده می‌کرد و صدا و رفتار مجری‌های تلویزیونی را تقلید می‌کرد. این علاقه تا 14سالگی ادامه داشت تا اینکه پدر و مادر یگانه تصمیم گرفتند علاقه‌‌اش را به‌طور حرفه‌ای دنبال کند. 

یگانه تا 14سالگی مجری برنامه‌های مختلف در مدرسه بود. این اجراها اعتماد به نفسش را بالا برد و تصمیم گرفت مجری صدا وسیما شود. 

او که صدای خاص یک گوینده را تقلید می‌کرده با همان لحن و شوخ‌طبعی‌ای که دارد، می‌گوید: «فکر می‌کردم صدا و سیما فقط من را کم دارد و ورود به این سازمان راحت است و حتما من را قبول می‌کنند!» با همین فکر یک روز به خیابان نوفل لوشاتو و سازمان صدا و سیما می‌رود و از آن‌ها می‌خواهد به عنوان مجری با او همکاری کنند! 

آنجا از او می‌خواهند ابتدا کلاس‌های این حرفه را بگذراند و به او کلاس‌های گویندگی باشگاه خبرنگاران جوان را پیشنهاد می‌دهند. یگانه به همراه مادرش در کلاس‌های این باشگاه ثبت‌نام می کند. بعد از اتمام این دوره با پاتوق گویندگی مشهد هنرمند آشنا می‌شود و از این دورهمی دوستانه درس‌های زیادی می‌آموزد. متوجه می‌شود نیاز به آموزش و تمرین بیشتری دارد. بنابراین همراه با دوستانش در پاتوق گویندگی مشهد، کار گروهی را نیز می‌آموزد و 9ماه با این گروه کار می‌کند.

 

استودیو خودم را افتتاح می‌کنم

بعد از آن یگانه وارد بازار کار این حرفه می‌شود. او می‌گوید: «ابتدا 2نمایشنامه برای رادیو خراسان رضوی کار کردم و انگیزه‌ام برای کار بیشتر شد و در ادامه به دنبال کارهای نو در حیطه فضای مجازی رفتم. با کارگردان‌ها و استودیوهای زیادی آشنا شدم و کار کردم. همکاری با رادیو استانی اصفهان و اجرای یک آیتم برای روز مهندس بخشی از این فعالیت‌هاست.

 در برنامه «پاتوق دختران مروارید» متعلق به سازمان بسیج خراسان رضوی که تولیدات فرهنگی خود را در فضای مجازی قرار می‌دهد، هر هفته یک کتاب را به‌طور صوتی به مخاطبان این پاتوق معرفی می‌کنم.»

او با خلاقیت و با همکاری مدیر دبیرستان در زنگ‌های تفریح «رادیو تفریح» را برای دانش‌آموزان اجرا می‌کرد. یگانه می‌خواهد استودیو خودش را داشته باشد و به جمع کردن یک گروه پرانگیزه و جوان برای کار در حیطه گویندگی و مجریگری فکر می‌کند.

ارسال نظر