کد خبر: ۷۶۳
۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

به عشق زائران پیاده که نیامدند

ایستگاه شهدای طرق از سال 1379به همت مردم شهرک طرق برپا شد و در طول سال درهایش به روی زائران گشوده است. هر سال در ایام دهه آخر صفر حدود 20 هزار زائر پیاده به این ایستگاه قدم می‌گذاشتند و از خدماتی همچون ماساژ، بهداری، غذای گرم، آب گرم، حمام، مکان استراحت، خیاطی، واکس و ... بهره می‌بردند.

ایستگاه شهدای طرق از سال 1379به همت مردم شهرک طرق برپا شد و در طول سال درهایش به روی زائران گشوده است. هر سال در ایام دهه آخر صفر حدود 20 هزار زائر پیاده به این ایستگاه قدم می‌گذاشتند و از خدماتی همچون ماساژ، بهداری، غذای گرم، آب گرم، حمام، مکان استراحت، خیاطی، واکس و ... بهره می‌بردند؛ اما از وقتی کرونا آمده غرفه‌ها به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به پذیرایی، درمانی، خیاطی و واکس خلاصه شده بود؛ البته امسال نیز با وجود کم شدن تعداد زائران پیاده مردم طرق خالصانه برای خدمت به زائران داوطلب بودند و حدود 160نفر از آن‌ها برای خدمت در این ایستگاه پای کار آمدند.

تقوی از بانیان و عضو هیئت امنای ایستگاه استقبال از زائر شهدای شهرک طرق درباره اقدامات انجام شده برای خدمت به زائران پیاده گفت: همواره در طول سال ما در این ایستگاه میزبان زائران امام رضا(ع) هستیم و به صورت رایگان به آنان خدمت‌رسانی می‌کنیم. اغلب زائرانی که به اینجا می‌آیند همیشه در قالب کاروان‌های زائر پیاده بودند؛ اما امسال با توجه به شرایط کاروانی به اینجا نیامد و ما تنها میزبان گروه‌های کوچکی از زائران بودیم به طوری که پیش بینی می‌کنیم امسال تنها از 2هزار نفر پذیرایی کنیم.

علیرضا طالبی، از خادمان قدیمی ایستگاه هم درباره شرایط امسال در ایستگاه گفت: من از وقتی بنای اینجا گذاشته شد در آن حضور داشتم و همیشه به زائران خدمت می‌کردم.

علیرضا طالبی، از خادمان قدیمی ایستگاه هم درباره شرایط امسال در ایستگاه گفت: من از وقتی بنای اینجا گذاشته شد در آن حضور داشتم و همیشه به زائران خدمت می‌کردم. تا سال گذشته اینجا مملو از زائرانی بود که برای استراحت به اینجا می‌آمدند؛ اما امسال تعداد زائران بسیار کم شده است. به همین دلیل من تلاش می‌کنم خودم را مشغول کنم و به همان زائرانی که می‌آیند خدمت کنم.
با توجه به نام این ایستگاه هیئت امنای آن تصمیم گرفتند در محوطه تمثال 120شهید شهرک طرق را نصب کنند به همین دلیل ضمن دعوت از خانواده شهدای شهرک طرق با برگزاری مراسمی در حضور خانواده شهدا کلنگ نصب این تندیس‌ها را بر زمین زدند به این امید که در سال آینده به بهره برداری برسند.

 

حالِ زائران پیاده

سال گذشته در دهه آخر صفر جاده‌های اطراف مشهد زیر قدم‌های صدها هزار زائری بود که با پای پیاده به سمت بارگاه منور امام رضا(ع) گام بر می‌داشتند. امیر عبادی‌زاده یکی از زائران حضرت عشق است که برای هشتمین سال پیاپی در ایام شهادت امام هشتم(ع) از شهر شادگان استان خوزستان به مشهد می‌آید و پیش از رسیدن به شهر چند کیلومتری را پیاده طی می‌کند. 

او با اشاره به تفاوت سفرش با ادوار گذشته گفت: در مسیر تعداد زائران پیاده نسبت به سال‌های گذشته خیلی کم شده بود. عبادی زاده ضمن قدردانی از این توجه و خدمات خادمان ایستگاه شهدای طرق ‌افزود: زمانی که ما به ایستگاه آمدیم تعداد خادمان بیش از مسافران بود، به همین دلیل آنان استقبال خوبی از ما کردند.

علی خداوردیان که به همراه یک نفر دیگر از فریمان برای سیزدهمین سال پیاپی در ایام شهادت امام رضا(ع) راهی مشهد شده بود درباره تفاوت‌های این سفرش با گذشته بیان کرد: من و دوستم از ده سالگی در قالب یک کاروان در ایام شهادت امام رضا(ع) راهی مشهد می‌شدیم. امسال با توجه به شرایط پیش آمده از شیوع کرونا کاروانی تشکیل نشد و از کاروان ما تنها من و دوستم تصمیم گرفتیم برای زیارت امام رضا(ع) پیاده حرکت کنیم.خداوردیان درباره پذیرایی و خدماتی مسیر گفت: امسال از مبدأ حرکت ما اینجا سومین ایستگاهی بود که برای استقبال از زائران برپا شده بود. ما بسیار خسته و گرسنه بودیم که به اینجا آمدیم؛ اما با غذای خوب و پذیرایی که از ما شد انرژی زیادی گرفتیم.

 

ایستگاه جاده محمدآباد

علاوه بر ایستگاه شهدای طرق، به همت جوانان شهرک طرق در جاده شهدای طرق نیز 10سال است که ایستگاه استقبال از زائران پیاده بر پا شده است که در آن به مدت 6روز با غذای گرم، نوشیدنی، آب گرم، سرویس‌های بهداشتی و ... از زائران پیاده و شهروندان استقبال شد.

جواد مؤمنی، مسئول این ایستگاه، درباره سابقه و شکل‌گیری آن گفت: 6سال است که با کمک مردم طرق ایستگاه زائران پیاده شهرک طرق را در جاده محمدآباد برپا و همراه با 50 نفر از اهالی طرق به زائران خدمت‌رسانی می‌کنیم.
مؤمنی با اشاره به میهمانان این ایستگاه ‌افزود: ما هر سال 2دیگ شله برای زائران پیاده تهیه می‌کردیم که کیفیت بسیار خوبی دارد. امسال با توجه به کم شدن زائران پیاده شله را در اینجا و بین مردم شهرک طرق توزیع کردیم.

ارسال نظر