کد خبر: ۷۷۰
۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

رتبه نخست جشنواره استانی جابربن حیان به عشق مادرش دستگاه «خانه‌دار کوچک» را ساخته است

دختر مبتکر و خلاق محله امیریه برای ساخت دستگاه «خانه‌دار کوچک» تقریبا هیچ هزینه‌ای را متحمل نشده است، چراکه این دستگاه از لوازم بازیافتی تهیه شده و بسیار مقرون به صرفه است، او در این باره توضیح می‌دهد: یک مسواک کهنه، لوله جاروبرقی، آرمیچر کوچک از اسباب‌بازی‌هایی که دیگر قابل استفاده نیست، باتری و یک مقدار سیم، همه آن چیزی است که در ساخت «خانه‌دار کوچک» استفاده شده است.

ساجده صفدری در جشنواره استانی جابربن حیان با ابداع دستگاهی به نام«خانه‌دار کوچک» رتبه اول را از آن خود کرده است. او به اندازه‌ای علاقه‌مند به کار خانه بوده که دستگاهی را با کاربرد نظافت و تمیزی خانه طراحی کرده است. ساجده متولد سال 1388 و دانش‌آموز کلاس ششم است. او به همراه خانواده‌اش در محله امیریه سکونت دارد و از دانش‌آموزان نخبه منطقه آموزشی تبادکان است.

 

خانه‌دار کوچک، کمک دست مادر

ساجده همراه پدرش برای مصاحبه به دفتر ما آمده است. استرس دارد و محمدجواد صفری سعی می‌کند او را آرام کند. کم‌کم با فضا ارتباط برقرار می‌کند ولی همچنان سر به زیر نشسته است تا اینکه از او می‌پرسم چه شد که فکر ساخت دستگاهی برای نظافت خانه افتادی؟ ساجده بعد از کمی فکر می‌گوید: «من از کودکی در نظافت خانه به مادرم کمک می‌کردم، همیشه می‌دیدم جاهایی در منزل وجود دارد که نظافتش خیلی سخت است و مادرم را خسته می‌کند، مثلا درز کابینت‌ها، لبه پنجره‌ها، نشیمن مبلمان و درکل جاهایی که دسترسی به آن سخت است. این موضوع ایده اصلی من برای ساخت دستگاهی به نام «خانه‌دار کوچک» شد که وسایل آن را در 2هفته تهیه و سر هم کردم.»

 

استفاده بهینه از لوازم بازیافتی

دختر مبتکر و خلاق محله امیریه برای ساخت دستگاه «خانه‌دار کوچک» تقریبا هیچ هزینه‌ای را متحمل نشده است، چراکه این دستگاه از لوازم بازیافتی تهیه شده و بسیار مقرون به صرفه است، او در این باره توضیح می‌دهد: «یک مسواک کهنه، لوله جاروبرقی، آرمیچر کوچک از اسباب‌بازی‌هایی که دیگر قابل استفاده نیست، باتری و یک مقدار سیم، همه آن چیزی است که در ساخت «خانه‌دار کوچک» استفاده شده است. این طرح سال گذشته در منطقه آموزشی تبادکان و جشنواره استانی جابربن حیان شرکت کرد و رتبه اول را به دست آورد.»

 

هم درس، هم ورزش

دختر مستعد محله امیریه علاوه‌بر استعدادی که در ابداع و اختراع دارد، ورزشکاری حرفه‌ای است که در رشته‌های رزمی همچون کونگ‌فو و کاراته حضور دارد، ساجده در این باره می‌گوید: «کونگ‌فو ورزش مورد علاقه من است که از کودکی آن را دنبال کرده‌ام، درحال حاضر کمربند قهوه‌ای دارم و سال گذشته در مسابقات استانی رتبه دوم را به دست آوردم. این مسابقات در مشهد برگزار شد و من با رقبای خودم از شهرستان‌های نیشابور، قوچان، سبزوار، تربت جام و... مبارزه کردم و تنها در بازی فینال بود که از حریف قوچانی شکست خوردم.»

ارسال نظر