کد خبر: ۸۱۲
۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

ادامه فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه شهیدحسین حریری در فضای مجازی

به گواهی بسیاری از هم‌محله‌ای‌ها، کتابخانه شهید حسین حریری شیوع کرونا را به فرصت تبدیل کرده است. به‌ویژه از وقتی کارگاه‌های مختلفش را به فضای مجازی منتقل کرد. پرمخاطب‌ترین کارگاه این کتابخانه کارگاه خانواده است که با فعالیت در فضای مجازی حالا مخاطبان جدیدی از شهرهای مختلف ایران و حتی خارج از کشور دارد و اعضا به‌طور آنلاین از آن استفاده می‌کنند.

از زمانی که کرونا در بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی را در شهر تخته کرد، کتابخانه‌ها هم مانند دیگر مراکز این‌چنینی‌ سعی کردند با کمک‌گرفتن از فضای مجازی مخاطبانشان را در دوران قرنطینه تنها نگذارند. در این میان به نظر می‌رسد کتابخانه‌های محلی شانس و اقبال بیشتری داشتند. چون هم تعداد مخاطبانشان محدودتر بودند و راحت‌تر می‌شد آن‌ها را در گروه‌های مجازی هدایت کرد و هم اینکه اعضا برای دریافت و تحویل کتاب لازم نبود توی شهر بچرخند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. کتابخانه شهید حسین حریری فرهنگ‌سرای خانواده واقع در محله شاهد با وجود شیوع کرونا همچنان فعالیت‌های روزانه و فعالیت‌های فوق‌برنامه خود را ادامه می‌دهد.

 

دورهمی‌های مجازی کتاب

بیشتر مخاطبان این کتابخانه را زنان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. به جز فعالیت‌های روزمره همچون امانت کتاب، عضوگیری، خرید و دسته‌بندی کتاب‌ها این کتابخانه تا قبل از شیوع کرونا برنامه‌های دیگری را هم برگزار می‌کرد.«یک قاچ کتاب» برای بزرگسالان، «پاتوق کتاب نوجوانان» برای نوجوانان و پاتوق شعر «حال خوب» برای علاقه‌مندان به‌صورت حضوری و با هدف مطالعه جمعی و نیز نقد و بررسی در کتابخانه برگزار می‌شد. 

وقتی کرونا این پاتوق‌ها را همچون سایر فعالیت‌های فرهنگی تعطیل کرد، مدیران کتابخانه تصمیم گرفتند با استفاده از فضای مجازی و تشکیل گروه‌های مختلف مخاطبانشان را حفظ کنند. فاطمه فخرآبادی، مسئول کتابخانه، می‌گوید: «شیوع کرونا فرصت حضور علاقه‌مندان به دورهمی‌های کتاب را از آن‌ها گرفت اما با تشکیل گروه در فضای مجازی پررونق‌تر از گذشته فعالیت‌ها ادامه دارد. مخاطبان با رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی به کتابخانه مراجعه می‌کنند و کتاب امانت می‌گیرند. کتاب‌های تحویلی 3روز قرنطینه هستند و بعد از آن وارد کتابخانه می‌شوند. مخاطبان علاقه‌مند به فعالیت‌های گروهی نیز در کانال‌ها عضو شده معرفی و نقد و بررسی کتاب‌ها را دور از یکدیگر اما در کنار هم انجام می‌دهند.»

 

کارگاه‌‌های بین‌المللی

به گواهی بسیاری از هم‌محله‌ای‌ها، کتابخانه شهید حسین حریری شیوع کرونا را به فرصت تبدیل کرده است. به‌ویژه از وقتی کارگاه‌های مختلفش را به فضای مجازی منتقل کرد. پرمخاطب‌ترین کارگاه این کتابخانه کارگاه خانواده است که با فعالیت در فضای مجازی حالا مخاطبان جدیدی از شهرهای مختلف ایران و حتی خارج از کشور دارد و اعضا به‌طور آنلاین از آن استفاده می‌کنند. دوره‌های آموزش همسرداری و تربیت فرزند با تکیه بر آموزش‌های 2کتاب در این زمینه و کارگاه «تحکیم بنیان خانواده به سبک رضوی» از جمله همین کارگاه‌ها هستند. مسابقات مختلف کتاب‌خوانی نیز ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان برای اوقات فراغت تابستان آن‌ها در نظر گرفته شده است و به‌زودی در کانال‌ها و گروه‌های مجازی مربوط به فرهنگ‌سرا اعلام می‌شود.

فخرآبادی از مسئولان سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری تقاضا دارد برای تهیه کتاب‌های جدید اقدام کنند. او می‌گوید: «بخشی از مخاطبان این کتابخانه دانش‌آموزان هستند که به کتاب‌های کمک‌درسی و کنکوری نیاز دارند ولی ما این منابع را نداریم. بیشتر کتاب‌های موجود قدیمی هستند. خرید کتاب‌های به‌روز معمولا هر 6ماه یک‌بار است و مخاطبانی که به دنبال کتاب‌های جدید هستند دیر به کتاب‌های مورد نظر خود دست پیدا می‌کنند.»

ارسال نظر