کد خبر: ۸۵۱
۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نیکوکاری به وقت خود

هیئت عزاداران یاران کربلا در محله رضائیه و محدوده چهارصد دستگاه فعال است. این هیئت که زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی فعال است مختص بانوان و از هیئت‌های قدیمی محله است، اعضای آن از ابتدای شیوع بیماری کرونا در فعالیت‌های مختلف حمایتی شرکت داشتند که برای کنترل شیوع بیماری و حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده از شرایط قرنطینه بود.کبری خدابخشی از ساکنان قدیمی و عضو شورای اجتماعی محله رضائیه است. 25سالی می شود که او مسئول هیئت عزاداران یاران کربلاست.

هیئت عزاداران یاران کربلا در محله رضائیه و محدوده چهارصد دستگاه فعال است. این هیئت که زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی فعال است مختص بانوان و از هیئت‌های قدیمی محله است، اعضای آن از ابتدای شیوع بیماری کرونا در فعالیت‌های مختلف حمایتی شرکت داشتند که برای کنترل شیوع بیماری و حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده از شرایط قرنطینه بود. گفت‌وگوی ما با مسئول این هیئت درباره شرح مختصری از فعالیتشان در ایام شیوع بیماری بود.

 

خیلی‌ها برای وعده‌های غذایی‌شان درمانده بودند

کبری خدابخشی از ساکنان قدیمی و عضو شورای اجتماعی محله رضائیه است. 25سالی می شود که او مسئول هیئت عزاداران یاران کربلاست. خدابخشی در ابتدا درباره برنامه‌های دینی هیئتشان توضیح می دهد و می‌گوید: «جلسات هیئت چرخشی در منازل اعضا برگزار می‌شود و مراسم بزرگ را هم در مسجد و حسینیه‌های محله برپا می‌کنیم. این هیئت فعالیت‌های گسترده‌ای دارد، از کلاس‌های آموزشی قرآن تا برگزاری کلاس‌های آموزشی اخلاق و دوره‌های دیگر؛ در همه رده‌های سنی برای دختران و بانوان.»

او درباره فعالیت‌های ویژه هیئت در ایام شیوع بیماری کرونا می‌گوید: «هر اقدام حمایتی که از دستمان برمی‌آمد انجام دادیم. از بسته‌های کمک معیشتی بگیرید تا قربانی کردن گوسفند، اهدای پول نقد و پخت و توزیع غذا. این فعالیت ها قبل از شیوع بیماری هم بود ولی کمتر. باشیوع بیماری بسیاری خانواده‌های محله بیکار شدند.خیلی‌ها کرایه خانه خودشان را هم نداشتند و نمی‌توانستند آن را پرداخت کنند، در این شرایط برای وعده‌های غذایی‌شان هم درمانده بودند. 

با شیوع کرونا در انتهای سال98 برنامه‌های هیئت ما هم تغییر کرد.خدابخش ادامه می‌دهد: در بهار99 پول جمع کردیم و به گروه‌های جهادی محله رساندیم تا مواد ضدعفونی تهیه و معابر محله را ضدعفونی کنند. سپس با کمک‌های نقدی اعضای هیئت و به کمک خیران بسته‌های بهداشتی تهیه کردیم که داخلش مواد شوینده، ماسک و الکل داشت. این بسته‌ها را درب منازل خانواده‌هایی که استطاعت مالی نداشتند توزیع کردیم. توزیع بسته‌ها هر 20روز یکبار بود.»

 

قربانی گوسفند و توزیع گوشت نذری در محله

خانم خدابخشی و اعضای شورای اجتماعی محله ایده‌ای بسیار عالی داشتند و آن را عملی کردند. ایده‌ای که باعث شادی روح متوفی و رضایت خانواده‌های داغ‌دار شد. او دراین‌باره می‌گوید: «در تعامل با اعضای شورای اجتماعی محله، تصمیمی گرفتیم که اجرایی شدن آن بسیار عالی بود. 

در آن ایام امکان برگزاری مراسم نبود و اگر عضوی از خانواده‌های محله فوت می‌کرد، سراغ خانواده متوفی می‌رفتیم و با جلب رضایت آن‌ها، هزینه مراسم عزاداری را صرف تهیه بسته‌های حمایتی مواد غذایی می‌کردیم. این بسته‌های مواد غذایی به دست کم‌بضاعت‌ها می‌رسید و باعث رضایت همه بود. 

این اتفاق 5بار رقم خورد و طی آن در نوبت‌هایی 200، 70 و50 بسته مواد غذایی که شامل مرغ، گوشت، برنج و خوار و بار بود تهیه و توزیع کردیم. علاوه بر این اعضای هیئت و فامیل خود من هم کمک‌هایی داشتند که جمع‌آوری و توزیع شد. تا به حال حدود 10رأس گوسفند قربانی و گوشت آن بین نیازمندان توزیع شده است.»
او از خیران خواست تا خانواده‌های کم‌بضاعت را فراموش نکنند

کلمات کلیدی
ارسال نظر