کد خبر: ۸۶۵
۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

اول سلامتی بعد کار

«برای سلامتی خودت ماسک بزن.» این درخواستی است که کاسب قدیمی خیابان حمیدیه از اسفند 1398 هر روز -به‌ویژه پس از ابتلایش به بیماری کرونا- از شهروندان محله امام خمینی(ره) دارد. برگه‌هایی که پشت شیشه‌ها و داخل مغازه نصب شده است حواس ما را به خودش جلب کرد و به‌سراغش رفتیم.

«برای سلامتی خودت ماسک بزن.» این درخواستی است که کاسب قدیمی خیابان حمیدیه از اسفند 1398 هر روز -به‌ویژه پس از ابتلایش به بیماری کرونا- از شهروندان محله امام خمینی(ره) دارد. برگه‌هایی که پشت شیشه‌ها و داخل مغازه نصب شده است حواس ما را به خودش جلب کرد و به‌سراغش رفتیم.

به شهادت اهالی و کسبه خیابان حمیدیه غلام‌رضا کارشکی67ساله جزو اولین‌هایی بود که در مشهد کرونا را جدی گرفت و تا امروز تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی را نه‌تنها رعایت کرده بلکه دیگران را به رعایت آن‌ها دعوت می‌کند. او از ابتدای اعلام خبر شیوع کرونا اخبار را به‌طور کامل دنبال می‌کند و از همان اول برای سلامتی خود و مشتریانش تمهیدات خاصی را در نظر گرفته است. 

کارشکی درباره چگونگی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مغازه‌اش تعریف می‌کند: از روزی که کرونا شیوع پیدا کرد با توجه به اینکه شغلم فروش مواد غذایی است و افراد زیادی به داخل مغازه می‌آیند، میز فروشم را در ورودی مغازه قرار دادم و مشتری‌ها از بیرون مغازه سفارش خود را اعلام می‌کردند تا اینکه در زمستان سال گذشته به دلیل کم‌شدن آمار مبتلایان به کرونا و سردی هوا میز را برداشتم تا آن‌ها بتوانند داخل مغازه وارد شوند. 

پس از آن چند برگه روی در ورودی و داخل مغازه نصب کردم که روی آن‌ها از مشتریان درخواست شده بدون ماسک وارد نشوند و از دست زدن به اجناس خودداری کنند. برای حفظ سلامتی خودم پلاستیکی را در برابر خودم و مشتریان کشیدم و در کنار دستگاه کارت‌خوان مواد ضدعفونی‌کننده در اختیار مشتریان قرار دادم.

 

توصیه‌هایی از روی یک تجربه تلخ

با وجود رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی این کاسب قدیمی محله امام خمینی(ره) به کرونا مبتلا و تا مدت‌ها خانه‌نشین می‌شود. کارشکی درباره چگونگی و شدت بیماری‌اش می‌گوید: از ابتدای شیوع کرونا وقتی بیرون از منزل هستم ماسک به صورت دارم و به‌طور مداوم دستانم را با آب و صابون می‌شویم. در هیچ میهمانی یا مراسمی شرکت نکرده‌ام، اما باوجوداین در اسفند سال گذشته پس از باز کردن راه ورود مشتریانم به داخل مغازه کرونا گرفتم. 

متأسفانه شدت بیماری‌ام بسیار زیاد بود و 11روز را در بیمارستان سپری کردم. از آن روزهای سخت بیماری حدود 4ماه می‌گذرد، اما هنوز عوارضی مانند ریزش مو، لرزش بدن، سرگیجه، بدن‌درد، بی‌حسی فک و... دست از سر من برنداشته به طوری که نمی‌توانم بیش از چند دقیقه بایستم.

کارشکی اضافه می‌کند: از روزی که مطمئن شدم دیگر ناقل نیستم و پاسخ آزمایش‌هایم منفی شد به مغازه بازگشتم و با تجربیاتی که خودم داشتم بیشتر از قبل به شهروندانی که حتی حاضر به استفاده از ماسک نیستند توصیه می‌کنم برای سلامتی خود و دیگران شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند. هر وقت مشتری بی‌توجه به برگه‌هایی که در مغازه زده‌ام بدون ماسک وارد شود مانع می‌شوم. بسیاری قبول می‌کنند که ماسک بزنند، اما تعدادی پاسخ می‌دهند که کرونا کجا بوده یا تمام شده است.

من به این افراد همیشه خودم را مثال می‌زنم و می‌گویم با وجود اینکه ماسک می‌زدم اما مرگ را برای چند روز در مقابل چشمانم دیدم و آن‌ها اشتباه می‌کنند، اگر باز هم نپذیرند، از آن‌ها می‌خواهم از جای دیگری خرید کنند. به دیگر کسبه هم این توصیه را می‌کنم که همواره کرونا را جدی بگیرند و اجازه ندهند مشتری بدون ماسک به مغازه‌شان بیاید، چرا که ممکن است نه‌تنها سلامتی خود، بلکه خانواده و دیگر مشتریانشان را هم به خطر اندازند.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سیاوش باقری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
0
0
سلام علیکم، مشابہ اول سلامتی بعد کار چہ عبارات یا ضرب المثل ھای ادبی قابلیت بیان دارد؟