کد خبر: ۸۹۱
۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

خلاصه وقف نامه های هفت گانه حاج حسین‌آقا ملک

موقوفات حاج حسین آقا ملک که از سال1316 تا 1340 در هفت مرحله اهدا شده است، آن قدر هست که درج نکته به نکته آن سیاهه ای بلندبالا می خواهد و مجالی طولانی برای خواندن. او علاوه بر مشهد در تهران و بسیاری از شهرهای خراسان به ویژه در تربت، چناران و فریمان موقوفاتی دارد که اغلب آن ها وقف عام هستند و با هدف گره گشایی از کار مردم بخشیده شده اند.

موقوفات حاج حسین آقا ملک که از سال1316 تا 1340 در هفت مرحله اهدا شده است، آن قدر هست که درج نکته به نکته آن سیاهه ای بلندبالا می خواهد و مجالی طولانی برای خواندن. او علاوه بر مشهد در تهران و بسیاری از شهرهای خراسان به ویژه در تربت، چناران و فریمان موقوفاتی دارد که اغلب آن ها وقف عام هستند و با هدف گره گشایی از کار مردم بخشیده شده اند. جالب است بدانید که ملک برای اینکه پس از او، اموال و موقوفاتش هدف دست درازی قرار نگیرد، وقف نامه هفت گانه اش را به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشت و آن را چاپ کرد. او سپس نسخه چاپ شده موقوفاتش را به سفارت بسیاری از کشورها فرستاد تا به این گونه آن ها را برای مردم کشورش حفظ کند.

 
شرحی بر ۱۰۱ سال زندگی پرخیر و برکت حاج حسین آقا ملک را اینجا بخوانید.

 

وقف نامه شماره1

تاریخ وقف: 6/ 8/ 1316 خورشیدی
رقبات: در این تاریخ حاج حسین آقا ملک کتابخانه ملی ملک(شامل ساختمان کتابخانه، همان خانه پدری حاج حسین آقا در بازار حلبی سازهای تهران) با کتاب ها، قرآن ها و دیگر اشیای نفیس و عتیقه موجود در آن را وقف کرد.

 

وقف نامه شماره2

تاریخ وقف : 25/ 1/ 1330خورشیدی
رقبات: این رقبات ۲۹ مورد است که از آن جمله می توان به سه دانگ مزرعه و قنات تقی آباد در خراسان، سه دانگ مزرعه باغ سالار، سه دانگ مزارع اره قیطان و کال چقوکی(چغوکی)، سه دانگ مزرعه شهر طوس سفلی، سه دانگ مزرعه و قنات قلندرحصار، سه دانگ مزرعه جمع آب اشاره کرد.

 

وقف نامه شماره3

تاریخ وقف: 29/ 4/ 1323
رقبات: یک قطعه زمین معروف به باغ ملّی تهران، خریداری شده از شهرداری که اکنون ساختمان موزه و کتابخانه در این زمین واقع است.

 

وقف نامه شماره4

تاریخ وقف: 10/ 12/ 1325
رقبات: این رقبات شامل ۱۶ مورد است که از آن جمله می توان به شش دانگ قلعه نوی فریمان، چهار سهم از دوازده سهم مزرعه هوس، شش دانگ مزرعه باغ عباس، شش دانگ قریه
تقی آباد، سه دانگ قریه عشق آباد، شش دانگ قراء ناری بزرگ و کوچک اشاره کرد.

 

وقف نامه شماره5

تاریخ وقف: 13/ 8/ 1331
رقبات : قنات سجادیه با کلیه اراضی و اشجار و انهار متعلقه، خشکه کاری منشعب از قنات سجادیه تا قنات قلعه نو میرزاجعفر. (این رقبه ها بیشتر در تربت جام هستند.)

 

وقف نامه شماره6

تاریخ وقف: 6/ 7/ 1334
رقبات: سه دانگ مزرعه و قنات فخرآباد، نصف مزرعه و قنات پشت باغ، سه دانگ مزرعه خاکستری، سه دانگ مزرعه و قنات حسن آباد، سه دانگ مزرعه و قنات خیرآباد و رکن آباد، نصف قنوات باغ و قلعه یعقوب علی و مادبچه.

 

وقف نامه شماره7

تاریخ وقف: 27/ 3 / 1340
رقبات: این رقبات شامل ۲۴ مورد است که از آن جمله می توان به نصف مزرعه لنگر، نصف مزرعه تقی آباد، نصف مزرعه بلندگرد، نصف مزرعه خرم آباد، نصف مزرعه اسدآباد، نصف مزرعه قلعه سرخ، نصف مزرعه نصرآباد اشاره کرد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر