کد خبر: ۸۹۳
۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

گل‌فروش باید زبان گل بفهمد!

گل‌فروش باید عاشق کارش باشد و زبان گل‌ها را بفهمد. امیر صابری دراین‌باره می‌گوید: گل‌فروش‌ها معمولا آدم‌های لطیفی هستند و علاقه‌شان به گل ریشه در لطافت روحشان دارد. آن‌طور که خبر دارم و در هم‌صنفی‌هایم می‌بینم معمولا گل‌فروش‌ها کارشان را از گلخانه‌های کوچک با تعداد کمی گل شروع می‌کنند. اگر به قولی دست گل‌فروش به پروش گل افتاد و گل‌ها رشد خوبی داشتند کار را حرفه‌ای دنبال می‌کند.

اگر چند گلدان کوچک در گوشه خانه داشته باشید به اهمیت شغل گل‌فروشی و تولید آن پی خواهید برد. هر کدام از گل‌ها روش نگهداری خاص خودشان را دارند. یکی آفتاب زیادی لازم دارد و دیگری در نور مستقیم خورشید پژمرده می‌شود. یکی باید مدام خاکش خیس باشد و گل دیگر هفته‌ای یک‌بار آب لازم دارد. نکات ریز و درشت نگهداری از گل و گیاه حساسیت گل‌فروشی را به رخ می‌کشد. در این گزارش امیر صابری که در محله فلسطین به پرورش و فروش گل و گیاه مشغول است از چم و خم کارش می‌گوید.

 

گل‌فروش‌های عاشق

صابری متولد سال69 است. او معتقد است گل‌فروش باید عاشق کارش باشد و زبان گل‌ها را بفهمد. دراین‌باره می‌گوید: «گل‌فروش‌ها معمولا آدم‌های لطیفی هستند و علاقه‌شان به گل ریشه در لطافت روحشان دارد. آن‌طور که خبر دارم و در هم‌صنفی‌هایم می‌بینم معمولا گل‌فروش‌ها کارشان را از گلخانه‌های کوچک با تعداد کمی گل شروع می‌کنند. اگر به قولی دست گل فروش به پروش گل افتاد و گل‌ها رشد خوبی داشتند کار را حرفه‌ای دنبال می‌کند.»

او بیان می‌کند: «درحال حاضر من و خیلی از گل‌فروش‌های دیگر نسبت به گذشته پرورش گل را کمتر انجام می‌دهیم و بیشتر گل می‌خریم چون بسیاری از گیاهان به‌ویژه انواع کاکتوس بذری است و پرورش آن زمان‌بر است. در تولید صرف ندارد. افرادی که در این زمینه فعالیت دارند قدیمی هستند و سال‌هاست که به پرورش گل می‌پردازند.»

اگر به قولی دست گل فروش به پروش گل افتاد و گل‌ها رشد خوبی داشتند کار را حرفه‌ای دنبال می‌کند

 

اهمیت تجربه کار با گل

صابری سال96 گل‌فروشی را با 45میلیون تومان سرمایه راه‌اندازی کرده است. بی‌شک اکنون با افزایش هزینه‌ها این‌کار برای فردی که در ابتدای راه قرار دارد سرمایه بیشتری می‌طلبد. او برای شروع، تجربه کار با گل‌ها را ضروری می‌داند و می‌گوید: «رقابت در این حرفه زیاد شده است. گرچه وقتی پای کار می‌آیند با سختی‌های آن رو‌به‌رو می‌شوند و بسیاری از آن‌ها از ادامه کار دست می‌کشند. درحال حاضر بیشتر افرادی که می‌خواهند کاری را شروع کنند اما سرمایه‌ای ندارند به گل‌فروشی فکر می‌کنند.

در حالی که این حرفه علاقه می‌خواهد و فرد باید قبل از راه‌اندازی مغازه تجربی کار را آموخته باشد تا از عهده آن برآید. کمترین زمانی که می‌توان این تجربه را کسب کرد 5سال است. این فکر که با گذاشتن چند گلدان در یک مکان می‌توان کار کرد اشتباه است و این حرفه نیاز به اطلاعات دقیق و شناخت کامل گل‌ها دارد تا بتوان راهنمایی‌های درستی به مشتریان ارائه داد.» گل‌فروش محله فلسطین می‌گوید: «بعضی گل‌ها را از مشهد تهیه می‌کنم و یک‌سری از آن‌ها را که در مشهد گران است از شمال به طور مستقیم می‌خرم. »

 

فروش در فضای مجازی

دنیای مجازی و اینترنت کمک خوبی برای فروش صابری است و او با خلاقیت و توجه بسیار توانسته از این ظرفیت استفاده کند: «با آنکه مغازه‌ام درون کوچه است اما به واسطه فروش مجازی توانسته‌ام مشتریان را جذب کنم. ضمن اینکه در دوران کرونا هم با این روش از فروش عقب نماندم.»

او معتقد است که ارائه اطلاعات صحیح به مشتری نیز خود دلیلی بر جذب مشتری است و توضیح می‌دهد: «در این شغل مشتری را به‌راحتی می‌توان از دست داد و در مقابل با رفتار محترمانه و راهنمایی‌های صحیح می‌توان به تعداد مشتری‌ها افزود. اکنون با توجه به شناختی که از گل‌ها دارم به مشتریانم نیز اطلاعات می‌دهم.

 

گل مانند کودک است

گل‌ها مانند یک کودک هستند و نیاز به نگهداری و رسیدگی خاص دارند. آبیاری، کوددهی، نوردهی و... در حفظ گل‌ها تأثیرگذار هستند و آگاهی کافی می‌تواند به این امر کمک کند. اکنون بیشتر افراد آپارتمان‌نشین هستند و گل‌های آپارتمانی گزینه خوبی برای آن‌هاست.»

این‌کار مشکلات خودش را هم دارد و بارزترین آن خراب شدن گل‌ها و از بین رفتن سرمایه است. این گل‌فروش جوان می‌گوید: «بعضی گل‌ها کم‌آب هستند و بعضی به آبیاری بیشتری نیاز دارند. این موضوع درباره نور هم صدق می‌کند. بنابراین رسیدگی به گل‌ها در یک گل‌فروشی اهمیت بسیاری دارد. 
باوجوداین گل از بین می‌رود و وقتی خراب شود دیگر هیچ کاری نمی‌توان کرد. در نتیجه سرمایه از بین می‌رود. از طرف دیگر کاسب درگیر خرید و تأمین جنس نیز باید باشد. کار سخت است و تمام وقت فرد را می‌گیرد فقط علاقه و روحیه خوب می‌تواند کاسب را در شغلش حفظ کند.»

 

 

گل‌ها نیاز ضروری نیستند اما انرژی می‌بخشند

خریداری گل جزو نیازهای درجه اول مردم محسوب نمی‌شود با این حال گل‌ها طراوت خاصی دارند و به ما انرژی می‌دهند. بر این اساس وجودشان در هر خانه‌ای ضروری است. صابری که سال‌هاست با گل‌ها زندگی می‌کند و حس خوب را از آن‌ها هدیه گرفته است با تأکید بر این موضوع می‌گوید: «تأثیر گیاهان بر روحیه افراد را نمی‌توان نادیده گرفت. با حضورشان در خانه و محل کارمان از طراوت و انرژی مثبت آن‌ها می‌توانیم بهره ببریم. تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده و این موضوع را تأیید می‌کنند. برای مثال مقالاتی ارائه شده است که نشان می‌دهد وجود کاکتوس امواج وای‌فای را دور می‌کند. گیاهان آپارتمانی حس خوبی دارند و در تقویت روحیه و شادابی افراد می‌توانند نقش مفیدی ایفا کنند. به همین دلیل حیف است که به آن‌ها توجهی نداشته باشیم و از این نعمت زیبای خداوند بهره نبریم.»

هرگاه از چیزی ناراحت باشم در میان گلدان‌هایم می‌نشینم و با انرژی‌ای که از آن‌ها دریافت می‌کنم روحیه‌ام خوب می‌شود

 

باید در گل‌آرایی خلاقیت داشت 

سر و کار داشتن با گل‌ها فعالیتی شاد است و گل‌فروشی مانند صابری این را به‌خوبی می‌داند و از نزدیک حس کرده است. می‌گوید: «هرگاه از چیزی ناراحت باشم در میان گلدان‌هایم می‌نشینم و با انرژی‌ای که از آن‌ها دریافت می‌کنم روحیه‌ام خوب می‌شود. کار در این حرفه را دوست دارم و احساس خوبی از آن دریافت می‌کنم. از طرف دیگر گل‌ها نقش مهمی در هدیه‌های افراد دارند. بسیاری از مشتریان گل‌ها را برای هدیه می‌خرند و این موضوع برای من ارزشمند است.

خلاقیت گل‌فروش در این لحظه بیشتر خود را نشان می‌دهد زیرا برای گل‌آرایی باید خلاقیت داشته باشی. به طور کلی ایده در کار ما بسیار اهمیت دارد. ترکیب گل‌ها در کنار هم باید به‌خوبی انجام شود تا در بیننده هم تأثیرگذار باشد. ضمن اینکه گاهی می‌توان گل‌هایی را که با یکدیگر سنخیت دارند در یک گلدان قرار داد و این‌کار نیاز به شناخت و تجربه کافی دارد.»

ارسال نظر