کد خبر: ۹۲۲
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

روایت فعال فرهنگی اجتماعی حوزه بانوان محله وکیل‌آباد از اعتیاد

این غول بی‌شاخ و دم، کوچک و بزرگ و زن و مرد نمی‌شناسد، تعدادی زیادی از زنان و مردان در محله وکیل‌آباد با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند. در این مسیر نیز به کمک برخی خیران حوزه سلامت و مراکز ترک اعتیاد، بسیاری از مردان و زنان معتاد شناسایی شده و در این درمانگاه‌ها رایگان بستری شده‌اند، بسیاری از آن‌ها بعد از گذراندن دوره بازپروری و ترک اعتیاد، دوباره به آغوش خانواده بازمی‌گردند که برای من بسیار مایه مباهات است.

ایجاد قرارگاه‌های فرهنگی، کاهش طلاق و تحکیم بنیان خانواده، مبارزه با فساد اخلاقی، کاهش اعتیاد، رسیدگی به نیازمندان و مقابله با حاشیه‌نشینی از مهم‌ترین مسائلی است که در دستور کار فعالان فرهنگی و اجتماعی محلات حاشیه شهر همچون محله وکیل‌آباد قرار دارد.
زهرا کاردان، اولین نماینده بانوان در شورای اجتماعی این محله، یکی از افرادی است که داوطلبانه نقش محوری در ارتقای فرهنگ بانوان محله بر عهده گرفته است.

 

فعالیت فرهنگی برای بانوان

زهرا کاردان با اشاره به فعالیت فرهنگی 14ساله در محله وکیل‌آباد گفت: سال1385 فعالیت فرهنگی و اجتماعی خود را در حوزه زنان ساکن در محله وکیل‌آباد آغاز کردم. در گام اول باید برای اوغات فراغت دختران دانش‌آموز محله در ایام تابستان که به معضلی برای والدین بدل شده بود، چاره‌ای اندیشیده می‌شد، چراکه خانواده‌ها با درآمد حداقلی، توان نام‌نویسی فرزندان خود را در کلاس‌های پرهزینه اوقات فراغت تابستان نداشتند، از این رو با تدوین یک برنامه جامع(تفریحی، آموزشی و هنری) تعدادی از دختران محله را ثبت‌نام و جذب کارهای فرهنگی کردیم. در این برنامه دختران در کلاس‌های خیاطی، نقاشی، قرآن و احکام شرکت‌کرده و بعد از پایان‌ دوره، با گرفتن امتحان کتبی و عملی، مدرک قبولی در کلاس را می‌گرفتند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی «زندگی آموختنی» در محله وکیل‌آباد، بیان کرد: این کارگاه‌های آموزشی نه‌تنها  مهارت‌های فردی، بلکه مهارت‌های بین‌فردی و اجتماعی چون همسرداری، فرزندپروری، مدیریت خانواده و مشارکت اجتماعی را نیز مورد توجه قرار داد.

کاردان به یادگیری اصول تربیت فرزند توسط والدین اشاره کرده و گفت: تهدید و رفتار خشونت‌آمیز با فرزند یکی دیگر از آسیب‌های مخرب جوانان است. باید در حد امکان رفتار صمیمانه‌ای با فرزندان داشته باشیم، هر چند کنترل معقول فرزند به منظور جلوگیری از آسیب‌های محیطی برای والدین لازم است اما این کنترل نباید به خشونت و تهدید تبدیل شود.

 

کمک به خانواده‌های نیازمند محله

فعال فرهنگی و اجتماعی حوزه بانوان با بیان اینکه در محله وکیل‌آباد تعداد زیادی بانوان سرپرست خانوار یا بدسرپرست سکونت دارند، افزود: تعدای زیادی از بانوان این محله بابت اعتیاد یا فوت همسران خود درگیر معضلات اقتصادی متعددی شده‌اند، از این رو با کمک خیران هر ماه مبالغ نقدی یا غیرنقدی در قالب بسته‌های معیشتی به این خانواده‌ها اهدا می‌شود. همچنین به‌طور خاص در ایام نوروز و آغاز سال تحصیلی با خرید دفتر، کتاب، لباس مدرسه و نوشت افزار سعی شده است، فرزندان این بانوان به گونه‌ای آبرومند راهی مدرسه شوند.

وی در ادامه به معضل خانمان‌سوز اعتیاد در محله وکیل‌آباد اشاره کرد و گفت: این غول بی‌شاخ و دم، کوچک و بزرگ و زن و مرد نمی‌شناسد، تعدادی زیادی از زنان و مردان در محله وکیل‌آباد با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند. در این مسیر نیز به کمک برخی خیران حوزه سلامت و مراکز ترک اعتیاد، بسیاری از مردان و زنان معتاد شناسایی شده و در این درمانگاه‌ها  رایگان بستری شده‌اند، بسیاری از آن‌ها بعد از گذراندن دوره بازپروری و ترک اعتیاد، دوباره به آغوش خانواده بازمی‌گردند که برای من بسیار مایه مباهات است.

 

تلاش برای تشکیل شورای اجتماعی محله

زهرا کاردان برای تشکیل اولین شورای اجتماعی محله تلاش زیادی انجام داده و به عنوان اولین نماینده بانوان محله وکیل‌آباد انتخاب شده است. وی در این باره گفت: هم‌زمان با تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های اولیه برای تشکیل شوراهای اجتماعی محلات در سال‌های 89 تا 90، بسیاری از اهالی بابت کدورت‌هایی که با مدیریت شهری داشتند، شورای اجتماعی محلات را نهادی فرمالیته می‌دانستند که دردی از شهروندان دوا نخواهد کرد، اما من با این دیدگاه مخالف بودم، چون اعتقاد داشتم که شورای اجتماعی می‌تواند دستاویز و محمل خوبی برای ارتباط بیشتر بین شهرداری و شهروندان محله باشد. نمایندگان شورای نیز می‌توانند صدای رسای اهالی برای پیگیری کمبودها و نیازهای اساسی محلات باشند، سرانجام تلاش‌ها نتیجه داد و با تغییر دیدگاه شهروندان درباره شورا اجتماعی محلات، نمایندگان دارای شرایط لازم از بین ساکنان قدیمی محل و همچنین فعالان فرهنگی و اجتماعی برای حضور در شورای اجتماعی محلات اعلام آمادگی کردند. من نیز به نمایندگی بانوان محله وکیل‌آباد انتخاب شدم و فعالیتم را درحوزه مشکلات بانوان محله متمرکز کردم و در این مدت تمام تلاشم را برای بهبود اوضاع زندگی زنان محله ادامه دادم.

 

همراهی جوانان و نوجوانان محله

اولین نماینده بانوان در شورای اجتماعی محله وکیل‌آباد همواره بر استفاده از ظرفیت نوجوانان و جوانان محله تأکید دارد. کاردان با تأکید بر این موضوع گفت: کار فرهنگی احتیاج به صبر و حوصله زیادی دارد، تربیت نیروی فرهنگی، پروسه زمان‌بر و چندین ساله‌ای را می‌طلبد. من نیز از همان ابتدا نیروهای جوان و نوجوان محله را جذب فعالیت‌های فرهنگی‌کردم، بعد از مدتی آن‌هایی که روحیه سازگاری با فعالیت‌های فرهنگی داشتند، ماندگار شده و البته تعدادی نیز از ما جدا شدند.وی تصریح کرد: جوانانی همچون فاطمه مشمول، سجاد غلامی، رضا حشمتی، علی گلستانی‌نژاد و رضا جاوید از فعالان فرهنگی کنونی منطقه که در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بازوی توانمند و همکاران ما محسوب می‌شوند و در نبود آن‌ها کارها لنگ می‌زند، نتیجه اعتماد به نوجوانان علاقه‌مند سال‌های گذشته هستند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر