کد خبر: ۹۲۶
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

سریال برخورد ماشین‌ها!

نزاع‌ها و جر و بحث‌های رانندگان با یکدیگر هم در طول سال انگار تمامی ندارد. بارها خودروهای بی‌احتیاط به یکدیگر برخورد کرده و بعد هم خواسته‌اند مسئله را با فریاد حل کنند. مسئله تصادف‌های این تقاطع که از چند سو ورودی و خروجی دارد به یکی از مسائل این محدوده بدل شده و حالا ما به سراغ کشف راه‌حلش می‌رویم تا بدانیم چه باید کرد؟

در یک لحظه پیکان وانت و پژوپارس با سرعت به یکدیگر می‌رسند. برخوردی که به چپ شدن پیکان وانت منجر می‌شود و مسیر را برای دقایقی می‌بندد. صدای برخورد در همه ساختمان‌های اطراف می‌‌پیچید؛ البته اهالی به شنیدن این صدا عادت دارند و با خودشان می‌گویند: «باز تصادف شده است.» نزاع‌ها و جر و بحث‌های رانندگان با یکدیگر هم در طول سال انگار تمامی ندارد. بارها خودروهای بی‌احتیاط به یکدیگر برخورد کرده و بعد هم خواسته‌اند مسئله را با فریاد حل کنند. مسئله تصادف‌های این تقاطع که از چند سو ورودی و خروجی دارد به یکی از مسائل این محدوده بدل شده و حالا ما به سراغ کشف راه‌حلش می‌رویم تا بدانیم چه باید کرد؟

 

تقاطع مرگ

روزانه خودروهای بسیاری از خیابان فداییان اسلام وارد سلیمانی‌منش می‌شوند و از طریق این معبر در بولوار جمهوری اسلامی ادامه مسیر می‌دهند. در طرف مقابل نیز رانندگان بسیاری برای رسیدن به خیابان فداییان اسلام از بولوار جمهوری اسلامی وارد سلیمانی‌منش می‌شوند. نقطه حادثه‌خیز برای این خودروها در انتهای خیابان سلیمانی‌منش است.

 جایی که خودروهای بسیاری از پروین اعتصامی، بولوار جمهوری اسلامی یا احزاب 19 به داخل سلیمانی‌منش می‌آیند یا از آن خارج می‌شوند. متأسفانه بی‌احتیاطی رانندگان و مشکل هندسی این تقاطع، به بروز تصادف‌های زیادی به ویژه در ساعت‌های شلوغ روز منجر می‌شود.‌

سال‌های گذشته زمانی که اتوبوس‌های بین شهری از خیابان شهید سلیمانی‌منش تردد می‌کردند ما شاهد تصادف‌های بسیاری بودیم که حتی به مرگ نیز منجر شد

یکی از ساکنان قدیمی‌ خیابان سلیمانی‌منش که منزلش در چند متری این تقاطع قرار دارد با اشاره به تاریخچه تصادف‌های این معبر می‌گوید: سال‌های گذشته زمانی که اتوبوس‌های بین شهری از خیابان شهید سلیمانی‌منش تردد می‌کردند ما شاهد تصادف‌های بسیاری بودیم که حتی به مرگ نیز منجر شد.

 به همین دلیل سال‌های گذشته اهالی اینجا را تقاطع مرگ می‌نامیدند.رزگی درباره بروز تصادف در مجاورت منزلش بیان می‌کند: با رفتن گاراژها تصادف‌ها کاهش زیادی پیدا کرد؛ اما همچنان برخورد خودروها ادامه دارد به طوری که ما در طول هفته یا هر دو هفته حداقل شاهد یک تصادف هستیم.

 این برخوردها به ویژه در روزهایی مانند شهادت امام رضا(ع) که زائران زیادی در مشهد هستند بیشتر نیز می‌شود. شهروند محله پروین اعتصامی دلیل اغلب برخوردها را بی‌دقتی رانندگان می‌داند و می‌افزاید: اغلب برخوردها تنها یک دلیل دارد و آن بی‌دقتی رانندگان است. همین چند روز پیش ما شاهد یک تصادف شدید بین یک دستگاه خودروی پژو و یک وانت پیکان بودیم که خودروی وانت چپ کرد و راننده آن به شدت مصدوم شد و آمبولانس او را به بیمارستان منتقل کرد. اگر راننده این دو خودرو اندکی تأمل داشتند و از سرعت خود کم می‌کردند این برخورد شکل نمی‌گرفت.

 

 بی اطلاعی و سرعت زیاد خودروها

ابراهیمی، راننده تاکسی که  هر روز به واسطه شغلش از معابر بسیاری در شهر تردد می‌کند در مقایسه معابر دیگر شهر با این تقاطع می‌گوید: من هر روز از خیابان‌های زیادی عبور می‌کنم و می‌توانم به جرئت بگویم تقاطع خیابان سلیمانی‌منش و پروین اعتصامی 18 یکی از حادثه‌خیزترین معابر شهر است. 

خودرو‌ها با سرعت از پروین اعتصامی 18 وارد این تقاطع می‌شوند. حتی خودروهای عبوری از بولوار جمهوری اسلامی نیز با سرعت پیچ را با دید کمی که دارند طی می‌کنند و در اینجا با خودروهای دیگر و عابران پیاده تصادف می‌کنند.این راننده تاکسی درباره راه‌های جلوگیری از تصادف‌ها در این معبر هم بیان می‌کند: برای حل این مشکل ابتدا باید دلایل آن را پیدا کرد که تنها با یک دقیقه ایستادن در این معبر می‌توان به آن پی برد. علت به نظر من سرعت زیاد خودروها و بی‌اطلاعی آنان از خطرناک بودن این معبر است.

 باید کاری کرد که سرعت خودروهایی که از پروین اعتصامی 18 و بولوار جمهوری اسلامی به تقاطع می‌رسند کاسته شود و رانندگان از خطرناک بودن این معبر مطلع شوند. به عقیده من برای حل این مشکل می‌توان یک چراغ چشمک‌زن و سرعتگیر نصب کرد تا مشکل و برخوردها برطرف شود.

برای حل مشکلات این تقاطع یک طرح اصلاح هندسی داریم که البته یک سری ایراداتی داشت که از ابتدای امسال به دنبال حل آن‌ها و به روز کردن طرح بودیم

 

 طرح اصلاح هندسی در سال آینده

برای شنیدن برنامه‌ها و راه‌حل‌های اداره ترافیک شهرداری منطقه برای این تقاطع به سراغ مصطفی مرادزاده، رئیس این اداره، می‌رویم و با او به گفت‌وگو می‌پردازیم. 

مرادزاده در ابتدا با اشاره به طرح عقب نشینی خیابان سلیمانی‌منش می‌گوید: خیابان سلیمانی‌منش یک طرح عقب‌نشینی دارد که البته بخش‌های زیادی از آن انجام نشده و به همین دلیل ما دست به هر اقدامی بزنیم تا زمانی که عقب‌نشینی معبر به طور کامل انجام نشود موقتی است.

رئیس اداره ترافیک شهرداری منطقه درباره راه‌حل کاهش تصادف‌ها توضیح می‌دهد: مشکل این تقاطع با چراغ چشمک‌زن و سرعت‌گیر حل نمی‌شود. برای حل مشکلات این تقاطع یک طرح اصلاح هندسی داریم که البته یک سری ایراداتی داشت که از ابتدای امسال به دنبال حل آن‌ها و به روز کردن طرح بودیم.

 پس از اجرای این طرح ورودی و خروجی به بولوار جمهوری اصلاح می‌شود چرا که مشکل حاد در این معبر خودروهایی هستند که از داخل خیابان سلیمانی‌منش 18 به سمت تقاطع می‌آیند و همچنین خودروهایی که از بولوار جمهوری به سمت سلیمانی‌منش راست گرد می‌کنند.

مرادزاده درباره مراحل و اجرای این طرح می‌افزاید: طرح اصلاح هندسی نیازمند این است که دوباره قابلیت اجرایش برای سال آینده از سوی معاونت حمل و نقل مورد تأیید قرار بگیرد تا اجرای آن را در برنامه‌های خود قرار دهیم؛ البته با توجه به اینکه تعدادی درخت در مسیر اجرای این طرح قرار دارند برای اجرای آن به تأیید کمیسیون ماده 7 نیز نیاز داریم. در صورت رد این طرح نیز ما مکاتباتی انجام خواهیم داد و دوباره یک طرح اصلاح هندسی یا ایمن‌سازی جدیدی ارائه خواهیم داد. 

ارسال نظر