کد خبر: ۹۶۰
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

محمود عقدایی و 6دهه پیر غلامی

طی دهه‌های گذشته صدها و شاید هزاران هیئت مذهبی در شهر مشهد شکل گرفت، اما تعداد اندکی از آن‌ها همچنان باقی هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. هیئت جواد الائمه(ع) یکی از همین تشکل‌های مذهبی است که از سال 1342 فعالیت خود را با همت مردان و زنانی که دلداده امام حسین(ع) هستند آغاز کرده است. سرپرست این هیئت محمود عقدایی متولد 1322 است و در محله 17 شهریور زندگی می‌کند.

طی دهه‌های گذشته صدها و شاید هزاران هیئت مذهبی در شهر مشهد شکل گرفت، اما تعداد اندکی از آن‌ها همچنان باقی هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. هیئت جواد الائمه(ع) یکی از همین تشکل‌های مذهبی است که از سال 1342 فعالیت خود را با همت مردان و زنانی که دلداده امام حسین(ع) هستند آغاز کرده است. سرپرست این هیئت محمود عقدایی متولد 1322 است و در محله 17 شهریور زندگی می‌کند.

عقدایی درباره نحوه دلدادگی و سابقه حضورش در هیئت‌های عزاداری سیدالشهدا(ع) می‌گوید: بیش از 60 سال است که در مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) شرکت می‌کنم. عشق به امام حسین(ع) از کودکی در من شکل گرفت. آن زمان از پشت بام‌ها یا در کوچه‌ها به نحوه عزاداری هیئت‌های مذهبی نگاه می‌کردم و لذت می‌بردم تا اینکه با کمک مرحوم حسین طوسی یک هیئت تأسیس کردیم. 

داستان راه‌اندازی این هیئت به دوستی من با مرحوم طوسی بازمی‌گردد. یک روز دیدم که صاحب مغازه‌  طوسی او را که آرایشگر بود، بیرون کرده و دکانش را تحویل گرفته است. من از شرایط او ناراحت شدم و تصمیم گرفتم با اجاره کردن یک مغازه به او کمک کنم. چند ماه بعد او نزد من آمد و پیشنهاد تاسیس یک هیئت را داد و ما با کمک هم آن را دایر کردیم.

 

 تولد یک هیئت

سرپرست هیئت جواد الائمه(ع) ادامه می‌دهد: ما ابتدا یک تابلو برای هیئت درست کردیم و با همکاری اقوام اولین جلسه را برگزار کردیم. در اولین جلسه من حال و هوای خاصی داشتم. شوروعشق امام حسین (ع) تمام وجودم را فرا گرفته بود، البته این حس تا به امروز با من است.

در اولین جلسه ما حدود 30 تا 50 نفر شرکت کردند که اغلب آن‌ها از اقوام من بودند

در اولین جلسه ما حدود 30 تا 50 نفر شرکت کردند که اغلب آن‌ها از اقوام من بودند. ما در مجالس هیئت‌های مختلف رفت و آمد داشتیم و در مراسم‌ آن‌ها شروع به معرفی هیئت امام جواد الائمه(ع) کردیم و از آن‌ها برای حضورشان در جلسه‌ها دعوت می‌کردیم. برنامه‌های هیئت ما شامل دعای ندبه، زیارت عاشورا، قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان، برپایی مجالس سوگواری برای شهادت خاندان پیامبر(ص) و همچنین عزاداری در 10 شب اول محرم است.

علاوه بر این ما در روز عاشورا و شهادت امام جواد(ع) کاروانی تشکیل می‌دهیم و به سمت بارگاه منور رضوی حرکت می‌کنیم.

 

 اولین مکان دائمی هیئت

هیئت در منازل اعضا برگزار می‌شد تا اینکه پس از مدتی صاحب یک مکان برای برگزاری جلساتش می‌شود. عقدایی از زمینی که میزبان برگزاری مجالس این هیئت می‌شود، می‌گوید: مدتی از شروع به فعالیت ما نگذشته بود که متوجه شدیم صاحب حمامی در مصلی، زمینی به مساحت 80 متر را به مسجد امام جواد(ع) اهدا کرده است.

 به پیشنهاد اعضای هیئت از صاحب زمین پرسیدم آیا اجازه می‌دهد ما در این زمین جلسه‌های هیئت را برگزار کنیم که خوشبختانه پذیرفت و پس از آن جلسه‌ها را در آنجا برگزار می‌کردیم. چند سال پس از آن هیئت ما گسترش پیدا کرد و اعضای جدید به جلسه‌های ما راه پیدا کردند که این باعث شده بود محل برگزاری جلسه‌ها پاسخ‌گوی ما نباشد. 

برای حل این مشکل ما یک قطعه زمین به مساحت 250متر که متعلق به شوهر خواهرهایم بود به قیمت خیلی مناسبی از آن‌ها خریدیم. سپس در آن داربست نصب کردیم و شروع به برگزاری جلسه‌ها در آن کردیم.

 

 ساخت بنای هیئت امام جواد(ع)

گام برداشتن در مسیر سالار شهیدان آرزوی تمام شهروندان این شهر است. پیرغلام امام حسین(ع) با اشاره به این حقیقت از نحوه مشارکت مردم در ساخت بنای هیئت توضیح می‌دهد: در اوایل انقلاب ما تصمیم به ساخت زمین گرفتیم. البته برخی از اینکه بتوانیم آن را بسازیم تردید داشتند، اما من گفتم بنا را با کمک امام حسین(ع) می‌سازیم. 

نفهمیدیم چگونه تجهیزات فراهم شد و موفق شدیم زمین را با زیربنای 250 متر و در 2 طبقه بسازیم

از یک هیئت قدیمی برای حضور در دعای ندبه دعوت کردیم و در پایان مراسم سخنران آن‌ها کلنگ شروع به کار احداث ساختمان را زد. من به همراه چند نفر از اقوام که بنا هستند بلافاصله کار را آغاز کردیم. وقتی کار شروع شد خیران زیادی برای ساخت بنا مشارکت کردند به طوری که ما نفهمیدیم چگونه تجهیزات فراهم شد و ما موفق شدیم زمین را با زیربنای 250 متر و در 2 طبقه بسازیم.

 از آن زمان مراسم عزاداری برای سالار شهیدان را در همین مکان برگزار می‌کردیم تا امسال که به دلیل شیوع کرونا مکان برگزاری جلسه‌ها را به حیاط منزل یکی از اعضای هیئت منتقل کردیم و با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی در آنجا برگزار می‌کنیم. خوشبختانه مردم نیز مانند سال‌های گذشته از مراسم استقبال می‌کنند.

 

 سختی شیرین

تشکیل هیئت شاید کار زیاد دشواری نباشد، اما اداره آن کار دشواری است. پیرغلام اباعبدا...(ع)  در این‌باره می‌گوید: اداره هیئت سختی زیادی دارد. من در این سال‌ها زحمات زیادی کشیدم و سخنان زیادی شنیدم. در اداره یک هیئت شما با مشکلات زیادی روبه رو می‌شوید، انتقادات زیادی می‌شنوید که یکی از دلایل منحل شدن یا جدا شدن بخشی از اعضای هیئت‌ها همین مسائل است.

 من به جوانانی که می‌خواهند سرپرست‌ هیئت‌ مذهبی باشند می‌گویم اگر می‌خواهید موفق شوید، باید با مردم به خوبی رفتار کنید، محکم و استوار باشید و از انتقادها ناراحت نشوید، البته باید بگویم با وجود سختی‌هایی که دارد دلم برای برگزاری مراسم به شدت تنگ شده است.

سرپرست هیئت جوادالائمه(ع) در انتها از نقش اعضای خانواده‌ به ویژه همسرش در اداره می‌افزاید: در تمام این سال‌ها خانواده به ویژه همسرم کمک زیادی به برپایی مجالس امام حسین(ع) داشتند. همسرم به تنهایی بخش بانوان هیئت را آماده و اداره می‌کرد، البته حالا دیگر توان گذشته را ندارد و دختران، عروس‌ها و نوه‌هایم به جای او این کارها را می‌کنند. 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
0
0
با سلام
این حسینیه با کمک های مردمی بنا شده است و تعداد زیادی عاشق ودلداه اباعبدالله بنا شده است
ازجمله حاج قربان نیک انجام حاجی شرفه حاحی شهدادی حاجی هوشیار حاجی راحمی و خیلی بزرگان پایه گذاری شده است