کد خبر: ۹۶۶
۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

تهیه آجر ساختمانی با زباله‌های سمج

طرح آجر بومیار یا اکوبریک به صورت پایلوت و نمادین در منطقه10 و در مدرسه ما اجرا شد و به‌زودی در سایر مدارس شهر اجرا می‌شود. هدف از این طرح کمک به محیط زیست و استفاده از زباله‌های بازیافت‌نشدنی در ساخت سازه‌ها و المان‌های شهری و مکان‌های بازی برای کودکان است. این بطری‌ها به جای آجر در سازه‌‌ها استفاده می‌شوند. به این طرح آجربومیار یا اکوبریک می‌گویند.

این روزها در بیشتر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌‌های قابل انتشار می‌توان اخبار محیط زیست را دنبال کرد. قالب این خبرها هشداردهنده هستند و محتوای آن‌ها این است که حال کره زمین خوب نیست و انسان‌ها باید به دنبال راه‌حل‌هایی برای کم کردن این بحران باشند. پویش‌های مختلفی در این رابطه توسط گروه‌ها و افراد دغدغه‌‌مند در سرتاسر کره زمین راه‌اندازی شده است. تفکیک زباله از مبدأ تا جمع‌آوری زباله از دل جنگل، رودخانه و سایر مکان‌ها، بخشی از فعالیت‌های این گروه‌ها و افراد است.

بهمن سال گذشته دبستان دخترانه هیئت امنایی شهدای فرهنگی در بولوار حجاب به پیشنهاد اداره اجتماعی و فرهنگی شهرداری و دبیرخانه شورای اجتماعی محلات منطقه10 اجرای طرح اکوبریک را به‌صورت پایلوت کلید زد تا والدین و دانش‌آموزان مدرسه را در ایده نجات زمین به مشارکت بطلبد. طرح یادشده در روزهای گذشته در این مدرسه رونمایی شد. به مدرسه شهدای فرهنگی رفتیم تا از اجرای این طرح گزارشی تهیه کنیم.

 

استقبال اولیا و دانش‌آموزان 

بیش از 300بطری پلاستیکی کوچک و بزرگ با مواد غیرقابل بازیافت پرشده‌اند. بطری‌ها را روی میز داخل سالن مدرسه چیده‌اند. دانش‌آموزان همراه با والدین خود برای تحویل آن به مدرسه می‌آیند و هدایایی به رسم یادگار می‌گیرند. این بطری‌ها قرار است در ساخت سازه‌های شهری استفاده شوند. مدیر دبستان دخترانه هیئت امنایی شهدای فرهنگی می‌گوید: «طرح آجر بومیار یا اکوبریک به صورت پایلوت و نمادین در منطقه10 و در مدرسه ما اجرا شد و به‌زودی در سایر مدارس شهر اجرا می‌شود. هدف از این طرح کمک به محیط زیست و استفاده از زباله‌های بازیافت‌نشدنی در ساخت سازه‌ها و المان‌های شهری و مکان‌های بازی برای کودکان است.

این بطری‌ها به جای آجر در سازه‌‌ها استفاده می‌شوند. به این طرح آجربومیار یا اکوبریک می‌گویند. طاهره کاظم‌پور که نماینده مدارس در شورای اجتماعی محلات نیز هست، به استقبال خوب دانش‌آموزان و والدین آن‌ها در اجرای این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: دانش‌آموزان گروه سنی 6 تا 12سال همراه با والدینشان از این طرح استقبال کردند. محتوای آموزشی را در رابطه با طرح اکوبریک تهیه کردیم و از طریق فضای مجازی به دست اولیا رساندیم. خوشبختانه والدین با مطالعه دقیق طرح، از فرزندان خود خواستند در زمان فراغت این طرح را اجرا کنند. دبیران و همکاران دبستان نیز در کلاس‌های مجازی طرح را برای دانش‌آموزان خود توضیح دادند. این طرح از بهمن سال گذشته آغاز و تا آخر تیرماه ادامه دارد.

 

بطری‌های پر شده بدون فضای خالی

دانش‌آموزان همراه با والدین یا تنها با شیشه‌های پلاستیکی پر به مدرسه می‌آیند. شیوا کلاس پنجم است و 2شیشه یک ونیم لیتری آب را پر کرده و آن‌ها را روی میز می‌گذارد. از او می‌خواهم تا این طرح را توضیح دهد. با علاقه زیادی می‌گوید: اکوبریک، بلوک یا آجر ساختمانی است. بطری‌های پلاستیکی را با مواد غیرقابل بازیافت مثل پلاستیک‌ پفک، چیپس، ورقه‌های قرص و انواع پلاستیک فریزر و زباله پر می‌کنیم تا به جای آجر در ساخت سازه استفاده ‌کنند. شیوا شیشه پلاستیکی نیمه پر دیگری را نشانم می‌دهد و شروع به پر کردن آن می‌کند. او می‌گوید: «اول باید بطری و پسماندها را تمیز و خشک کنیم وگرنه ممکن است به مرور تجزیه شود و از حجم بطری کم کند.»

حنانه یکی دیگر از شاگردان مدرسه به کمک دوستش می‌آید و می‌گوید: «باید زباله‌ها را خرد کنیم و داخل بطری‌ها بریزیم.» او با کمک یک چوب بلند زباله‌های داخل بطری را فشار می‌دهد تا نقطه خالی در آن نماند. آن‌ها نگران آینده هستند و امیدوارند این طرح ادامه داشته باشد.

ارسال نظر