کد خبر: ۹۷۵
۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

دوچرخ‌نورد؛ علی نیرومند 7 قله بلند استان را با دوچرخه فتح کرده است

7قله بلند استان را با دوچرخه فتح کرده است. قله‌ها همگی بیشتر از 3 هزار متر طول دارند و حرکت او ‌نوعی رکورد محسوب می‌شود. علی نیرومند در این کوه‌نوردی با دوچرخه قله‌های شیرباد، بینالود، فلسکه، هزار مسجد، زنبورگاه، چمن و سیاه‌سنگ را فتح کرده است. با او که در شهرداری منطقه 3 شاغل است درباره ورزش دوچرخه‌سواری در مسیرهای کوهستانی گفت‌وگو کردیم.

 7قله بلند استان را با دوچرخه فتح کرده است. قله‌ها همگی بیشتر از 3 هزار متر طول دارند و حرکت او ‌نوعی رکورد محسوب می‌شود. علی نیرومند در این کوه‌نوردی با دوچرخه قله‌های شیرباد، بینالود، فلسکه، هزار مسجد، زنبورگاه، چمن و سیاه‌سنگ را فتح کرده است. با او که در شهرداری منطقه 3  شاغل است درباره ورزش دوچرخه‌سواری در مسیرهای کوهستانی گفت‌وگو کردیم.

علی نیرومند از نوجوانی ورزش را شروع کرده‌ و حدود 12 سال است به‌طور حرفه‌ای کوه‌نوردی و دوچرخه‌سواری را ادامه می‌دهد. او می‌گوید: این ورزش‌ها مکمل و در راستای هم بوده و می‌توانند در سلامتی و چابکی افراد علاقه‌مند مؤثر باشند.

هر شخص اهداف خاصی از ورزش متصور است. در عصر حاضر که ماشین و صنعت جای فعالیت‌های طبیعی بشر را گرفته است خلأ حرکتی در زندگی روزمره حس می‌شود. وقتی تمام روزها شکل هم هستند، هیچ تغییر، اتفاق خاص و هیجانی وجود ندارد کم‌کم روی دور باطل می‌افتیم و آن‌گاه به تغییر نیاز است. نیرومند می‌گوید: چیزی به‌اندازه بیرون رفتن برای دوچرخه‌سواری نمی‌تواند انسان را سرحال کند. دوچرخه‌سواری فرصتی برای کشف محیط بیرون است و باعث افزایش ترشح اندورفین می‌شود که به بهتر کردن خلق‌وخو کمک می‌کند. 

او در پاسخ به این پرسش که «برای کوه‌نوردی و دوچرخه‌سواری کجا می‌روید؟» می‌گوید: سعی می‌کنیم به طبیعت بکر سفر کنیم.جایی که ما را برای ساعتی از زندگی پرمشغله شهری دور کند از جمله این مسیرها دره زشک، دره خرو، درود، دره کنگ کوچک و بزرگ، جاغرق به کردینه و… است. می‌توان به این موارد خط الرأس قله زو به مایون، منطقه هفت‌حوض به سد طرق، خط‌الرأس جنوبی مشهد، دره خوش‌رو نقندر، قله زو به بند گلستان، دره حصار به روستای ازغد را هم اضافه کرد.
ورزشکار منطقه ما درباره تجهیزات مناسب و استاندارد برای این ورزش ترکیبی گفت: باید با وسایل دارای استاندارد و ایمن در این ورزش وارد شد. بدن انسان در ارتفاعات بالای ۱۵۰۰ متر واکنش‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهد. از جمله این واکنش‌ها می‌توان به ضربان قلب بالا، استرس، کمبود مایعات در بدن، تخلیه گلیکوژن بدن، کم شدن توانایی فردی و عضلات اشاره کرد. ورزش کردن در ارتفاعات سخت‌تر از ورزش کردن در دریاست. به همین دلیل کوه‌نوردی به استقامت و قدرت بالایی نیاز دارد.
نیرومند سعی دارد روحیه ورزشکاری را بین همکارانش تبلیغ کند، به همین خاطر می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌های موجود گروه دوچرخه‌سواری شهرداری مشهد را اواخر سال 97 به همت معاونت سلامت و تربیت‌بدنی و جمعی از ورزشکاران و دوچرخه‌سواران شهرداری با هدف به وجود آمدن بستری مناسب برای رشد و توسعه ورزش دوچرخه‌سواری کوهستان تشکیل دادیم و به برگزاری فعالیت‌های مختلف دوچرخه‌سواری اقدام کردیم. برنامه‌های گروه شامل تمرینات هفتگی، شرکت در همایش‌های دوچرخه‌سواری، تورهای طبیعت‌گردی در3 سطح سبک، متوسط و سنگین است.

دوچرخه تنها وسیله‌ای است که با آن می‌توان بدون آسیب رساندن به عمق زیبایی‌های طبیعت رفت و از تماشای افق‌های باز لذت برد

این ورزشکار باتجربه در پایان گفت: دوچرخه‌سواری کوهستان یک ترکیب موزون از انسان، کوهستان، ماشین، ورزش و همزیستی با طبیعت است، دوچرخه تنها وسیله‌ای است که با آن می‌توان بدون آسیب رساندن به عمق زیبایی‌های طبیعت رفت و از تماشای افق‌های باز لذت برد. این‌گونه برنامه‌ها بهتر است به‌صورت گروهی اجرا و متناسب با توان افراد گروه برنامه‌ریزی شود. همیشه سعی کنید یک همپای ورزشی خوب با مشخصات رفتاری مشابه داشته باشید. دوست و هم‌رکاب من در این بخش «محمدرضا منصوری» از همکاران سابق منطقه، شاغل در سازمان بازآفرینی فضای شهری است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر