کد خبر: ۹۸۳
۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نوجوان محله کلاهدوز به کودکان کار درس و قرآن می‌آموزد

ماریاسادات حسینی می‌گوید: کودکان کار بچه‌های پاک و ساده‌ای هستند و به تحصیل علاقه دارند. با توجه به شرایطشان مجبور به کارکردن هستند. در کنار درس به آن‌ها قرآن و داستان‌های قرآنی می‌آموزیم. حتی نمایشنامه‌ای در این زمینه هم برایشان اجرا کرده‌ایم.

گاهی کودکان و نوجوانان با دست‌هایشان کاری ارزشمند و با پاهایشان قدم‌های بزرگی برمی‌دارند. ماریاسادات حسینی، ساکن محله کلاهدوز، از آن نوجوانانی است که ضمن درخشش در زمینه‌های ورزشی، دینی، هنری و علمی در راه کمک به آسیب‌دیدگان از بزرگ‌ترها پیشی گرفته است و برای کاهش دردهای کودکان کار تمام تلاش خود را می‌کند.

 

موفقیت‌هایم را مدیون قرآن می‌دانم

ماریا متولد سال85 است. اشک‌های مادر برای کودکان کار تلنگری می‌شود تا او و خواهر 14ساله‌اش قدمی بزرگ بردارند. کاری که سال گذشته انجام شد و دفتر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان از آن‌ها برای اجرای آن تجلیل کرد. او دراین‌باره توضیح می‌دهد: «سال گذشته به‌خاطر حرف‌های مادرم درباره کودکان کار با خواهرم تصمیم گرفتیم به آن‌ها خدمت کنیم. بنابراین پول جمع کرده و با همراهی مادر بسته‌های غذایی و فرهنگی تهیه کردیم و آن‌ها را میان کودکان کار توزیع کردیم. این‌کار هنوز هم ادامه دارد. از آنجایی که هم‌سن و سال هم هستیم ارتباط خوبی با آن‌ها داریم و حتی در درس‌هایشان کمک می‌کنیم. 

از آنجایی که هم‌سن و سال هم هستیم ارتباط خوبی با آن‌ها داریم و حتی در درس‌هایشان کمک می‌کنیم

کودکان کار بچه‌های پاک و ساده‌ای هستند و به تحصیل علاقه دارند. با توجه به شرایطشان مجبور به کارکردن هستند. در کنار درس به آن‌ها قرآن و داستان‌های قرآنی می‌آموزیم. حتی نمایشنامه‌ای در این زمینه هم برایشان اجرا کرده‌ایم. با اداره آموزش و پرورش هم گفت‌و‌گو کرده‌ایم و مقرر شد که دانش‌آموزان کتاب‌ها و نوشت‌افزاری را که نیاز ندارند برای کمک به این کودکان به مدرسه تحویل دهند.»

کودکان کار همیشه سرچهارراه‌ها نیستند. این موضوع دستیابی به آن‌ها را مشکل می‌کند. ماریا می‌گوید: «اگر فرهنگ‌سرایی وجود داشته باشد که آن‌ها بتوانند در آنجا هم آموزش ببینند و هم بسته‌ها را تحویل بگیرند خوب خواهد شد. این‌کار حس خوبی دارد و دوست دارم بچه‌های دیگر هم پای کار بیایند.»

او در 5سالگی با شرکت در کلاس‌های آموزشی احکام، قرآن و مداحی قدم در مسیر روشن دین می‌گذارد. راهی که تا به امروز ادامه دارد. او می‌گوید: «تمام موفقیت‌ها و پیشرفت‌های زندگی‌ام را مدیون قرآن می‌دانم. سال 98-97 نیز در مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی موفق به کسب رتبه برتر شدم.» 

او همچنین از کلاس دوم به ورزش تکواندو روی آورده است. اکنون کمربند دان2 این ورزش را دارد. سال94 نیز رتبه سوم مسابقات قهرمانی آزاد تکواندو بانوان خراسان را به دست آورده است. موفقیت‌های او به اینجا ختم نمی‌شود. او به نقاشی نیز علاقه‌مند است و نقاشی او در سی و هفتمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش‌آموزان خراسان‌رضوی در سال98 برگزیده شده است.

 

تلاش برای رفع مشکلات مردم

ماریا اکنون عضو کانون آیه و خبرگزاری پاناست و چندین بار از سوی اداره آموزش و پرورش ناحیه4 تجلیل شده است. شرکت در کلاس‌هایی مانند محاسبات ریاضی با چرتکه، زبان انگلیسی و همچنین مسابقه بین‌المللی ریاضیات کانگورو( سال96 ) گوشه‌ای دیگر از کارهای اوست. 

دغدغه او برای دفاع از حقوق مردم و رفع مشکلاتشان سبب شده در شوراهای دانش‌آموزی مدرسه و مجلس دانش‌آموزی آموزش و پرورش ناحیه4 فعالیت کند. او می‌گوید: «در این شورا تلاش بر این است که مشکلات دانش‌آموزان را حل کنیم. دوست دارم مفید باشم و طرح‌هایی ارائه می‌دهم که مناسب باشد. مانند آموزش سواد رسانه‌ای در شرایط کرونا.»

ارسال نظر