کد خبر: ۹۸۶
۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مصطفی زاهدی، دانشجوی رشته دندان‌پزشکی، کار جهادی را از روستاها شروع کرده است

پیداکردن ‌نوجوانان و جوانان آینده‌دار محلات کار چندان دشواری نیست. کافی‌ است ‌گوشی را برداری ‌و به یکی از فعالان پایگاه‌های فرهنگی مساجد زنگ بزنی و سراغ ‌یکی از جوانان بااخلاق و فعال محله را ‌بگیری. ‌مصطفی زاهدی بیست‌ساله، دانشجوی سال دوم رشته دندان‌پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، یکی از امیدهای محله مسلم است که به ما معرفی می‌شود. کسی که چندین رتبه برتری مسابقات علمی در دوره متوسطه و نیز راهیابی به مرحله استانی را د‌ر کارنامه تحصیلی‌ دارد.

پیداکردن ‌نوجوانان و جوانان آینده‌دار محلات کار چندان دشواری نیست. کافی‌ است ‌گوشی را برداری ‌و به یکی از فعالان پایگاه‌های فرهنگی مساجد زنگ بزنی و سراغ ‌یکی از جوانان بااخلاق و فعال محله را ‌بگیری. ‌مصطفی زاهدی بیست‌ساله، دانشجوی سال دوم رشته دندان‌پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، یکی از امیدهای محله مسلم است که به ما معرفی می‌شود. کسی که چندین رتبه برتری مسابقات علمی در دوره متوسطه و نیز راهیابی به مرحله استانی را د‌ر کارنامه تحصیلی‌ دارد. بین همه آن‌ها تنها چیزی که زاهدی به خاطر دارد، مقام اول المپیاد ریاضی سال نهم در ناحیه تحصیلی‌اش است.

از یازده‌سالگی فعالیتش‌ را با‌ مکبری در مسجد پنج‌تن آل‌عبا شروع کرد و امروز به‌عنوان مسئول فرهنگی مسجد موفق شده است تعداد بسیاری از نوجوانان محله را به مسجد جذب کند. عضویت در انجمن مردم‌نهاد «یاس» و کمک‌های تحصیلی به دانش‌آموزان مناطق حاشیه ‌شهر از دیگر جنبه‌های زندگی این جوان پرشور است.

 

از مکبری شروع کردم

می‌گوید بعد از آنکه به محله مسلم آمدیم، مسجد نزدیک منزلمان برنامه‌های‌ فرهنگی مفیدی داشت. به‌واسطه ارتباط دوستانه‌ای‌ که بین پدرم با امام‌‌جماعت مسجد‌ برقرار شده بود، این فرصت به من داده شد تا مکبر‌ ‌نمازهای جماعت باشم. به گفته خودش ‌در طول سال‌های تحصیل، معلم‌ها و مربیان پرورشی هم حساب دیگری روی او باز کرده بودند و در خیلی از برنامه‌های مناسبتی حضور فعالی داشت: از مکبری نمازهای جماعت مدرسه گرفته تا حضور در مسابقات اذان دوره راهنمایی، همچنین مسابقات تلاوت قرآن، تفسیر و... همه را تجربه کردم.

فرصت ‌‌سرنوشت‌ساز حضور در کنکور، سالی بود که مصطفی همه هم‌وغمش را روی درس گذاشت:‌ ‌ادامه تحصیل در یک رشته خوب و آینده‌دار یکی از برنامه‌های مهم زندگی‌ام بود. از همین‌رو سال آخر بیشتر وقتم را در کتابخانه «قلم» خیابان آخوندخراسانی می‌گذراندم. البته آنجا هم چون طیف زیادی از دانش‌آموزان برای درس‌خواندن می‌آمدند و نمازجماعت‌ پرشوری برپا بود، مکبری نماز را هم من انجام می‌دادم.‌ 

نتیجه یک‌سال تلاش و درس‌خواندن شبانه‌روزی سبب قبولی در رشته دندانپزشکی بود اما این قبولی سبب دورشدن جوان فعال محله مسلم از فعالیت‌های فرهنگی نمی‌شود، بلکه باانگیزه و پرقوت‌تر مسیر را ادامه می‌دهد، به‌خصوص از وقتی فرمانده پایگاه بسیج مسجد او را به‌عنوان مسئول فرهنگی انتخاب می‌کند‌.

بیشتر هدفمان برگزاری کلاس‌های کمک‌درسی برای دانش‌آموزانی است که در ‌زمینه تحصیل ضعیف‌تر هستند

 

خدمت جهادی در سنگر تحصیل

پیوستن به «انجمن یاس» یا همان یاوران اندیشه‌ساز، نخستین تجربه همراهی مصطفی زاهدی با انجمن مردم‌نهاد و خیرانی بود که جوانان تحصیل‌کرده را شامل می‌شوند: این انجمن از وزارت کشور مجوز دارد و دفتر مرکزی‌اش در خانه جوانان خراسان‌رضوی است. هدف ‌انجمن یاس حمایت‌های تحصیلی و مشاوره کنکور‌ در محلات کم‌برخوردار و حاشیه شهر و گاه برپایی اردوهای جهادی و تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی در اوضاع کرونایی است.

او تعریف می‌کند‌: از ‌طریق دوستی که برادرش جزو هیئت‌مدیره ‌‌انجمن یاس است، ‌با آنجا آشنا شدم. اردوی جهادی به روستای دوقلعه فریمان برای کمک به زلزله‌زدگان، اولین تجربه همراهی با این گروه جهادی در تابستان سال96 بود، اما بیشتر هدفمان برگزاری کلاس‌های کمک‌درسی برای دانش‌آموزانی است که در ‌زمینه تحصیل ضعیف‌تر هستند.

ارسال نظر