کد خبر: ۹۸۷
۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

تأثیر کلاس‌های آموزشی در روزگار سخت کرونا بر روحیه بانوان

کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی مجموعه‌های مختلف و حتی فرهنگ‌سراها هم سایه انداخته و از روال عادی خارجشان کرده است. اما امسال سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری دوره‌های مختلفی برای تابستان و اوقات فراغت بانوان در منطقه4 پیش‌بینی کرده‌است؛ از دوره‌های کمک‌آموزشی هنرهای تزیینی گرفته تا کلاس‌های صنایع غذایی، طراحی دوخت و پوشاک و حتی کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن.

علاوه بر فصل گرم و داغ تابستان، سردرگمی و نداشتن برنامه در روزهای کرونایی بر روال زندگی خیلی از خانواده‌ها تأثیر گذاشته است و آن‌ها درمانده، نگران و کلافه مانده‌اند که بالاخره چه خواهد شد. مشکلات شغلی سرپرستان خانواده را که به این‌ها اضافه کنیم، دستمان می‌آید که ساکنان محدوده‌های کم‌برخوردار چه دلهره و استرسی را تحمل می‌کنند.

کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی مجموعه‌های مختلف و حتی فرهنگ‌سراها هم سایه انداخته و از روال عادی خارجشان کرده است.
فرهنگ‌سراها نقش مثبتی در سامان‌دهی و نظم‌بخشیدن به اوقات فراغت خانواده‌های مناطق کم‌برخوردار دارند. متولیان فرهنگ‌سرای انقلاب محله پنجتن با همه اما و اگرها و احتمالی که برای تعطیلی کلاس‌های آموزشی وجود دارد، امسال دوره‌های مختلفی را برای تابستان و اوقات فراغت بانوان پیش‌بینی کرده‌اند؛ از دوره‌های کمک‌آموزشی هنرهای تزیینی گرفته تا کلاس‌های صنایع غذایی، طراحی دوخت و پوشاک و حتی کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن.
برگزاری کلاس‌ها در همین ابتدا با استقبال مخاطبان زیادی همراه شد و تلاش می‌شود در برگزاری آن‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تابستانی متفاوت برای خانواده‌ها رقم بخورد.

همسرم2سال به‌علت شیوع کرونا بیکار است. رفت‌وآمدها هم محدود شده. با این وضعیت، زنان خانه‌دار فشار روحی و روانی زیادی را باید تحمل کنند

 

به‌دنبال آرامش

چالش اصلی بیشتر خانواده‌ها وضعیت نابه‌سامان اقتصادی است؛ موضوعی که بانوان شرکت‌کننده در کلاس‌های نازک‌دوزی که مقدمات ابتدایی خیاطی را آموزش می‌دهد، مطرحش می‌کنند. سمیرا یکی از شرکت‌کنندگان و جزو بانوان خانه‌داری است که برای شرکت در این دوره‌ها از محله التیمور می‌آید. او می‌گوید: همسرم مغازه داشت و 2سال است به‌علت شیوع کرونا بیکار است و گوشه خانه. رفت‌وآمدها هم محدود شده است و همه مدت در منزل هستیم. با این وضعیت، زنان خانه‌دار فشار روحی و روانی زیادی را باید تحمل کنند. من و همسرم که هرروز مشکل داریم.

او معتقد است: فرهنگ‌سراها به‌خصوص در محدوده‌های کم‌برخوردار باید برای تقویت بنیه روحی و آرامش خانواده‌ها برنامه‌ریزی کنند. اقتصاد همه‌چیز را تحت‌شعاع قرار می‌دهد. توان مالی و وضعیت اقتصادی‌ات که خوب نباشد و هزینه‌های مربوط به تحصیل و پوشاک و خوراک بچه‌ها را عهده‌دار باشی و زمان اجاره‌خانه رسیده باشد و دستت خالی باشد، ناخودآگاه مشکل پیش می‌آید و به نظرم شرکت در این کلاس‌ها فشار روحی را کم می‌کند.

 

کلاس‌ها حالم را خوب کرده است

طاهره جعفرپور از محله وحید برای شرکت در کلاس‌ها می‌آید. او هم همین اعتقاد و باور را دارد که کرونا روال عادی زندگی خانواده‌هایی را که توان مالی کمتری دارند، بیشتر به‌هم ریخته و آن‌ها را گرفتار مشکلات کرده است. 

او هم تعریف می‌کند: کرونا بیشتر از همه، روح زنان خانه‌دار را خموده و خسته کرد. از یک طرف به پایان‌رساندن یک سال تحصیلی سخت برای آن‌هایی که دانش‌آموز و محصل داشتند، مشکل بود، از طرف دیگر اینکه رفت‌وآمدها کم‌رنگ و محدود شد و علاوه بر آن بیکاری سرپرستان خانواده همه و همه شرایط ناخوشایندی را برای خانواده‌ها رقم می‌زند که باید مدیریت شود. 

جعفرپور خانواده‌های زیادی را در همسایگی محل زندگی‌شان می‌شناسد که به‌علت همین موضوعات، دامنه اختلافاتشان زیاد شده و حتی به جدایی کشیده شده است. او می‌گوید: در همین چند جلسه‌ای که در کلاس‌ها شرکت کرده‌ام، حس می‌کنم حالم خیلی بهتر است و فکر می‌کنم برای دیگر شرکت‌کنندگان هم به همین شکل است.

 

 

کلمات کلیدی
ارسال نظر