کد خبر: ۱۰۲۷
۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

بانوی سبز محله الهیه فضای خاکی کوچه‌‌شان را گلکاری کرده است

مرضیه حسینی می‌گوید: به همراه همسرم بیشتر فضا‌های خالی اطراف مجتمع را شخم زده و گل‌های فصلی و دائمی کاشتیم. با کاشت این گل‌ها محله جلوه زیبایی پیدا کرد. همسایه‌ها نیز مشارکت کرده و در این راه با من همراه شدند، حتی یکی از همسایه‌ها با هزینه شخصی خود تعداد زیادی درخت توت تهیه کرده و رایگان در اختیار همسایه‌ها قرار داد تا جلوی در منزل خود بکارند. ما حتی با کمک همسایه‌ها باغ کوچکی از درختان میوه را در محله ایجاد کردیم که حالا به بار نشسته است و اهالی از میوه‌های آن همچون زردآلو و آلبالو همچنین سایه دلنشین درختان این باغ کوچک استفاده می‌کنند.

این روز‌ها که با کم‌رنگ شدن کرونا، شاهد افزایش رفت وآمد‌ها و استفاده از خودرو‌های شخصی هستیم، خطر آلودگی آب و هوای شهر و عواقب ناشی ازآن افزایش یافته است. از طرف دیگر به گفته کارشناسان تنها راه مقابله با آلودگی‌ها در شهر، افزایش سرانه فضای سبز است. هر چند متولی این کار شهرداری است، اما برخی شهروندان دوست‌دار طبیعت به کشت گل‌ها و درختان زیبا داخل منازل و اطراف محل زندگی خود پرداخته‌اند. مرضیه حسینی، ساکن محله الهیه یکی از این شهروندان دوست‌دار گل و گیاه و خلاق در زمینه محیط زیست است.

 

عشق به گل‌ها و درختان

مرضیه حسینی فوق دیپلم تجربی است و علاقه زیادی به گل و گیاه دارد. وی سال‌ها پیش خانه و کاشانه‌اش در بولوار امامت را فروخته و به عشق داشتن باغ و باغچه‌ای کوچک به بولوار الهیه نقل مکان کرده است.
او با تأیید این مطلب می‌گوید: من چهار فرزند دارم که خداراشکر همه آن‌ها اکنون تحصیلات عالیه دارند، وقتی که بچه‌ها از آب و گل درآمدند و هرکدام به دنبال زندگی خود رفتند، من و همسرم نیز تصمیم گرفتیم که به دنبال عشق و علاقه خود که کاشت گل و گیاه و داشتن باغچه‌ای کوچک بود، برویم. همین شد که خانه خود در بولوار امامت را فروخته و راهی محله الهیه شدیم. در هنگام ساخت مجتمع مسکونی، فضا‌هایی را به کاشت گل و گیاه اختصاص دادیم، مجتمع ما از اولین مجتمع‌هایی محله الهیه بود که باغ پشت بام یا به اصطلاح «روف گاردن» در آن ایجاد شد. 

باوجود مخالفت مهندس ناظر مجتمع به دلیل هزینه زیاد باغ در پشت بام و امکان نشتی آب و نم‌زدگی ساختمان، از ایشان خواستم که پشت بام را به باغ گل وگیاه اختصاص دهد. بعد از آن نیز درختچه‌ها و انواع گل‌های کم‌ریشه و مناسب برای باغ پشت‌بام همانند گیاهان پوششی شامل «یال اسبی» و «لزومالیک»، گیاهان رونده همانند «پیتوس طلایی»، «شیرخشت» و «پیچ امین الدوله»، گیاهان برگ سوزنی همانند «کامیس پاریس» و گیاهان خوشبو همانند «گل طاووسی» را تهیه و کاشتم.

آن زمان اطراف مجتمع ما اراضی خالی زیادی وجود داشت که مناسب کشت گل و گیاه بود. به همراه همسرم (سیدرضا ریاحی‌عظیمی) ابتدا زمین را از نخاله و زباله پاک‌سازی و بعد از آماده‌سازی زمین، تعدادی گل، درختچه و حتی درخت میوه را تهیه کرده و در اطراف محل زندگی خود می‌کاشتیم. یک روز به طور اتفاقی شاهد بیرون ریختن گل‌ها و درختچه‌های کنده شده توسط مأموران خدماتی شهرداری بودم. از آن‌ها خواستم تعدادی از این گل‌ها را در اختیارم قرار بدهند. گل‌ها و درختچه‌ها تقریبا نیمه خشک و پلاسیده بودند، اما با مراقبت‌های شبانه‌روزی، آن گیاهان جان گرفته و دوباره زنده شدند.

باغ کوچک میوه در محله

مرضیه حسینی با بیان اینکه امروز در محله ما یک باغ کوچک از درختان میوه وجود دارد، ادامه می‌دهد: به همراه همسرم بیشتر فضا‌های خالی اطراف مجتمع را شخم زده و گل‌های فصلی و دائمی کاشتیم. با کاشت این گل‌ها محله جلوه زیبایی پیدا کرد. همسایه‌ها نیز مشارکت کرده و در این راه با من همراه شدند، حتی یکی از همسایه‌ها با هزینه شخصی خود تعداد زیادی درخت توت تهیه کرده و رایگان در اختیار همسایه‌ها قرار داد تا جلوی در منزل خود بکارند. ما حتی با کمک همسایه‌ها باغ کوچکی از درختان میوه را در محله ایجاد کردیم که حالا به بار نشسته است و اهالی از میوه‌های آن همچون زردآلو و آلبالو همچنین سایه دلنشین درختان این باغ کوچک استفاده می‌کنند.

 

آموزش و توزیع گل رایگان

مرضیه حسینی که حالا به چهره شناخته‌شده‌ای در زمینه ایجاد فضا‌های سبز تبدیل شده است، برای سرسبزی محله هر کاری انجام می‌دهد. وی در توضیح این مطلب می‌گوید: خوشبختانه بعد از ۶ سال فعالیت و پیگیری در زمینه افزایش فضای سبز در محله، به نتایج خوبی رسیده‌ایم. همسایه‌ها نیز به‌درستی دریافته‌اند که نباید دست روی دست گذاشت و منتظر شد شهرداری بیاید و جلوی منزل آن‌ها را درخت‌کاری و گل‌کاری کند، خودشان هم باید آستین بالا زده و در احداث فضا‌های سبز محلی مشارکت کنند. من نیز در این زمینه با شهروندان همکاری نزدیکی دارم و با هزینه شخصی ام تخم و بوته گل تهیه کرده و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهم.

بانوی سبز محله الهیه در ادامه می‌گوید: اکنون بعد از گذشت ۸ سال از سکونت من در محله و فعالیت در حوزه فضای سبز، بیشتر کارمندان قدیمی شهرداری منطقه با من آشنا هستند، هر بار انتقاد یا پیشنهادی به ذهنم برسد، می‌روم و با آن‌ها در میان می‌گذارم.

ارسال نظر