کد خبر: ۱۰۴۷
۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

3نسل خادمی در خانواده جاویدی

وکیل‌آباد، محله‌ای قدیمی با بافت سنتی است. افراد بومی این محله به طور سنتی شغلی را که پدرانشان داشته‌اند ادامه می‌داده‌اند. خادمی مسجد محله یکی از این شغل‌هاست که دارای اهمیت و قداست خاصی بوده است. خانواده جاویدی، از خانواده‌های قدیمی محله وکیل‌آباد هستند که سه نسل خادمی مسجد محله را برعهده داشته‌اند.

محله وکیل‌آباد، محله‌ای قدیمی با بافت سنتی است. افراد بومی این محله به طور سنتی شغلی را که پدرانشان داشته‌اند ادامه می‌داده‌اند. خادمی مسجد محله یکی از این شغل‌هاست که دارای اهمیت و قداست خاصی بوده است. خانواده جاویدی، از خانواده‌های قدیمی محله وکیل‌آباد هستند که سه نسل خادمی مسجد محله را برعهده داشته‌اند. در گفت‌وگو با مژگان جاویدی، سومین نسل خانواده جاویدی به عنوان چهره محله، فعالیت‌های او را بررسی کرده‌ایم.

 

مسجد خانه دومم است

مژگان جاویدی متولد محله وکیل‌آباد است. بیشتر دوران عمرش را در مسجد محله گذرانده و به قول خودش مسجد خانه دوم او است. او می‌گوید: مرحوم پدربزرگم(قاسم جاویدی) سال‌ها خادم مسجد محله وکیل‌آباد(مسجد صاحب الزمان(عج)) بود و من نیز به واسطه خادمی پدربزرگ از همان دوران کودکی پایم به مسجد باز شد و در جلسات قرآن، خواندن دعا و دیگر برنامه‌های مذهبی و فرهنگی مسجد حضور فعالی داشتم. این ارتباط مستمر از همان دوران خادمی مرحوم پدربزرگ و پدرم (محمدکاظم جاویدی) ادامه داشته و تا امروز نیز تداوم پیدا کرده است. مسجد همیشه به عنوان خانه دومم مطرح بوده است و من همیشه از تأثیرات معنوی و روحانی مسجد برخوردار بوده‌ام.

 

خادمی حرم مطهر رضوی

بانوی فعال در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی محله وکیل‌آباد که در فضای معنوی مسجد محله رشد و پرورش یافته است، تجربه خادمی افتخاری حرم حضرت رضا(ع) را نیز در پرونده مذهبی خود دارد.
مژگان جاویدی با تأیید این مطلب می‌گوید: علاوه بر پدربزرگ و پدرم، برادرم(حسین جاویدی) نیز به مدت یک سال خادمی مسجد وکیل‌آباد را به عهده داشته است. من نیز به‌طور جسته و گریخته به عنوان عضوی از خانواده جاویدی، کارهای یک خادم از قبیل شست‌وشوی ظروف، نظافت، غبارروبی و جاروکشی فرش‌های مسجد را انجام داده‌ام.

وی با اشاره به اینکه به مدت سه سال افتخار خدمت در حرم مطهر رضوی را برعهده داشته است، می‌گوید: بین سال‌های 1386تا 1389 افتخار خادمی حرم مطهر رضوی را داشته‌ام. در واقع فعالیت اصلی من در حرم امام رضا(ع) دربانی ورودی‌های حرم مطهر بود، اما در هنگام ضرورت و نیاز در بخش‌های دیگر حرم مطهر نیز حضور داشته‌ام. 

بودن در فضای معنوی حرم و شوق زائرانی که از راه‌های دور و حتی خارج از کشور برای زیارت حرم امام رضا(ع) آمده بودند توصیف‌ناپذیر است. زائرانی که به همسایگی و هم‌جواری ما با امام رضا(ع) غبطه می‌خوردند و با التماس و درخواست از ما می‌خواستند که از امام رضا(ع) بخواهیم که زنده بمانند و دوباره به حرم مطهر مشرف شوند و این آخرین زیارت آن‌ها نباشد. خادمی بارگاه رضوی افتخاری بود که در جوانی نصیبم شد و من را بیش از پیش با خدا و امام رضا(ع) آشنا و نزدیک‌ کرد. بعد از 3سال با تولد فرزندم، از روی ناچاری خادمی‌ حرم را ترک‌ کردم، حالا نیز علاقه زیادی به خادمی حرم مطهر رضوی دارم، اما هنوز شرایط فراهم نشده است.

 

عضویت در پایگاه بسیج محله

خادم سابق حرم مطهر رضوی از دوران نوجوانی، با عضویت در بسیج محله فعالیت‌های آموزشی، ورزشی و اجتماعی را برای اهالی محله انجام داده است. جاویدی در توضیح بیشتر می‌گوید: سال 1382به عضویت پایگاه بسیج محله درآمدم و این ارتباط تا به امروز ادامه داشته است، از یک سال قبل نیز فرماندهی پایگاه بسیج (خواهران) محله را برعهده گرفته‌ام، در طول این سال‌ها پایگاه بسیج در حوزه اجتماعی با کمک خیران بسته‌های معیشتی را دربین خانواده‌های نیازمند محله توزیع کرده است. 

همچنین در حوزه کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار هم فعالیت داشتیم و با آموزش‌های حرفه‌های فنی و هنری به بانوان، شرایط کار برای تعدادی از زنان سرپرست خانوار فراهم شد تا آن‌ها نیز از حداقل درآمد برخوردار شوند، در آخرین مورد نیز که از حدود 10روز قبل اجرا شده است با کمک خیران و آستان قدس رضوی برای خانواده‌های نیازمند محله، حمام و سرویس بهداشتی می‌سازیم.

وی در ادامه می‌گوید: در حوزه آموزشی نیز پایگاه بسیج محله کلاس‌های آموزشی تنظیم خانواده، تربیت فرزند، اعتیاد و آموزش‌های شهروندی را برای خانم‌های محله برگزارکرده که در بالارفتن اطلاعات خانواده‌ها تأثیر مثبتی داشته است. یکی دیگر از موارد مورد پیگیری ایجاد یک باشگاه ورزشی ویژه بانوان بود، ما از طریق گفت‌وگو با هیئت امنای مسجد صاحب‌الزمان(عج)، توانستیم باشگاه ورزشی ویژه بانوان را در مسجد ایجاد کنیم که از قضا مورد استقبال بانوان محله قرار گرفت، البته درحال حاضر به دلیل شیوع کرونا باشگاه تعطیل است، همچنین ارتباط خوبی با بچه‌های مدرسه داشتیم و تاکنون آن‌ها را چندین مرتبه رایگان به حرم مطهر برده‌ایم و حتی برای آن‌ها غذای حضرت تهیه کرده‌ایم.

 

فضای کافی و مناسب نداریم

مسئول بسیج خواهران محله وکیل‌آباد تاکنون برنامه‌ها و فعالیت‌های زیادی انجام داده است که به دلیل نداشتن مکان مناسب، برخی از این برنامه‌ها هنوز به مرحله اجرا درنیامده است.
 مژگان جاویدی با تأکید بر این مطلب می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکل ما برای اجرای برنامه‌های تدوین شده، نداشتن مکان و محل مناسب است، ما بارها از شهرداری خواستیم که از زمین‌ها و خانه‌هایی که در محله دارد در اختیار ما قرار دهد، اما شهرداری تاکنون با این تقاضا موافقت نکرده است و این مشکل همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر