کد خبر: ۱۰۴۹
۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

پرواز تا آرامش به روایت مربی موفق یوگا

در یوگا تعادل بین جسم، ذهن و تنفس برقرار می‌شود و سیستم عصبی در حالت تعادل قرار می‌گیرد چراکه در این ورزش ابتدا حرکات گرم‌کننده انجام می‌شود که سیستم سمپاتیک مغز را فعال می‌کند و سپس حرکات خنک‌کننده و تنفسی داریم که سیستم پاراسمپاتیک را فعال می‌کند و در آخر تعادلی بین این دو برقرار می‌شود بنابراین یوگا نه تنها از لحاظ جسمی بلکه از نظر روحی و فکری نیز به افراد کمک می‌کند تا سلامت بیشتری داشته باشند.

یوگا از ریشه کلمه سانسکریت YUJ گرفته شده که به معنی پیوستن، متحد شدن یا یوغ است. علم یا ورزش یوگا توجه خاصی به بدن و روان انسان دارد و بر اساس آموزه‌های آن برای قدم گذاشتن در مسیر تکاملی انسانی باید جسم، ذهن و روان انسانی در یک موازنه قرار گیرند. با توجه به اینکه روز جهانی یوگا را به تازگی پشت سر گذاشتیم، در این شماره سراغ رئیس کمیته یوگای مشهد که از ساکنان محله دانش‌آموز است و مدرک مربی‌گری بین‌المللی یوگا دارد رفتیم تا بیشتر با او آشنا شویم.

نجمه دریادل 34 سال سن دارد و از ابتدا اهل ورزش بوده است. دوران کودکی ژیمناستیک‌کار بود و از زمان نوجوانی سمت والیبال رفت اما سال 86 درحالی که 21 ساله بود به واسطه ازدواج و از طریق همسرش با یوگا آشنا شده است. آن زمان همسرش مربی یوگا بود و از حرکات او و حس و حالش بعد از ورزش یوگا لذت برد، بنابراین به این ورزش علاقه‌مند شد و این ورزش را انجام داد. ابتدا همراه همسرش در منزل، یوگا انجام می‌داد و پس از مدتی که احساس کرد علاقه زیادی به این رشته دارد، ورزش‌های دیگر را کنار گذاشت و برای ورزش یوگا به سالن می‌رفت. 

سرانجام سال 1393 با تشویق‌ها و حمایت‌های همسرش کلاس‌های مربی‌گری را شرکت کرد و مدرک مربی‌گری درجه 3 فدراسیون را به دست آورده است. او سال 94 به اتفاق همسرش به هندوستان رفت و در آنجا دوره‌های 200 ساعته را گذراند و مدرک مربی‌گری بین‌المللی رشته یوگا را کسب کرده است.

امروزه یوگا یکی از ابزارهای درمان در علم پزشکی است و بیماری‌های مختلفی با کمک این ورزش بهبود می‌یابند

این ورزشکار درباره اینکه ورزش یوگا مناسب چه سنین و شرایطی است، بیان کرد: برخلاف بیشتر ورزش‌ها، یوگا محدود به سن خاصی نیست و از جنین گرفته تا کودک و کهنسال همه می‌توانند بدون نیاز به هیچ ابزاری از این ورزش بهره ببرند. فقط کافی است ابتدایی که می‌خواهند آن را شروع کنند بیماری‌های روحی و جسمی خود را به مربی بگویند تا حرکات مناسبشان را به آن‌ها آموزش دهد. به عنوان مثال افرادی که دچار زانو درد، فشارخون، ناراحتی قلبی، افسردگی، وسواس و ... هستند می‌توانند در یوگا تکنیک‌هایی یاد بگیرند که این مشکلاتشان کمتر شود. در واقع هر فرد بر حسب نیاز خود از یوگا بهره می‌برد. حتی افرادی که خواهان ورزش‌های قدرتی هستند در یوگا سبکی داریم که این نیاز آن‌ها را برآورده می‌کند.


تعادل جسم و ذهن

نجمه دریادل در ادامه درباره ورزش یوگا و ویژگی‌های آن گفت: در یوگا تعادل بین جسم، ذهن و تنفس برقرار می‌شود و سیستم عصبی در حالت تعادل قرار می‌گیرد چراکه در این ورزش ابتدا حرکات گرم‌کننده انجام می‌شود که سیستم سمپاتیک مغز را فعال می‌کند و سپس حرکات خنک‌کننده و تنفسی داریم که سیستم پاراسمپاتیک را فعال می‌کند و در آخر تعادلی بین این دو برقرار می‌شود بنابراین یوگا نه تنها از لحاظ جسمی بلکه از نظر روحی و فکری نیز به افراد کمک می‌کند تا سلامت بیشتری داشته باشند و بر خلاف دیگر رشته‌ها که در آن بدن به شدت گرم می‌شود و فرد کنترلی بر اعصابش ندارد، در یوگا از طریق تکنیک‌های مختلف، این تعادل برقرار می‌شود و فرد قادر است احساسات خود از جمله خشمش را کنترل کند.

ورزشکار موفق یوگای مشهد درباره اهمیت این رشته در علم پزشکی نیز گفت: امروزه یوگا یکی از ابزارهای درمان در علم پزشکی است و بیماری‌های مختلفی با کمک این ورزش بهبود می‌یابند. بسیاری از تیم‌های ورزشی و کمپانی‌های بزرگ در کنار خود یک مربی یوگا دارند. این ورزش تراکم استخوانی را بالا می‌برد و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند، عضلات خشک بدن را انعطاف می‌دهد، فشار خون را کنترل می‌کند، با تولید هورمون دوپامین و سروتونین، افسردگی را کاهش و حس شادمانی و رضایت از زندگی را بالا می‌برد، از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کند، مشکلات ستون فقرات را ترمیم می‌کند، همچنین مشکلات اسکلتی و ساختار بدنی فرد را اصلاح و اعتماد به نفس او را بالا می‌برد به عنوان مثال افرادی که مغرور یا بیش فعال هستند و کسانی که قامتی خمیده و روحیه‌ای درون‌گرا دارند، با کمک تمرینات یوگا می‌توانند به تعادل شخصیتی برسند. به طور نمونه خود من فردی خجالتی و درون‌گرا بودم اما از وقتی یوگا کار کردم توانستم مراودات اجتماعی‌ام را گسترش دهم.

این ورزش تراکم استخوانی را بالا می‌برد و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند


رقابت انعطاف

دریادل درباره چگونگی برگزاری مسابقات یوگا هم گفت: یک سری حرکات برای مسابقات انتخاب می‌شود و شرکت‌کنندگان بر اساس سن و انعطاف‌پذیری بدن، رتبه‌بندی می‌شوند. ابتدا در مشهد گزینش انجام می‌شود سپس در استان و در آخر افراد منتخب به مرحله کشوری راه می‌یابند اما چون حرکات سخت است و به انعطاف و قدرت بدنی نیاز دارد، هر فردی نمی‌تواند در آن موفق شود و به مرحله بالاتر صعود کند. سال گذشته هم قرار بود در اسفندماه مسابقات برگزار شود اما به دلیل شیوع کرونا تاکنون عقب افتاده است و امیدوارم هر وقت مسابقات برگزار شد، همانند سال‌های گذشته منتخبانی از مشهد هم داشته باشیم. از توان بدنی خودشان حرکات را انجام ندهند و برای رسیدن به حد نهایی یک حرکت، عجله نکنند. همچنین کلاس‌های مختلف یوگا را بروند و سبک‌های مختلف آن را امتحان کنند و بعد از اینکه مطمئن شدند چه سبکی برایشان بهتر است و به آن علاقه بیشتری دارند آن سبک را دنبال کنند. 

در ابتدایی هم که وارد کلاسی می‌شوند مربی را در جریان بیماری‌های روحی و جسمی‌شان بگذارند و یک گزارش سلامت دقیق به او ارائه کنند. نجمه دریادل درباره هدف نهایی در رشته یوگا گفت: یوگا با اصول اخلاقی آغاز می‌شود و هدف نهایی آن هم تعالی روحی و اخلاق و به عبارتی رها شدن و آزادگی است اما این موضوع نباید با مذهب تلفیق شود. 

در یوگا هماهنگی که بین جسم، روح و ذهن ایجاد می‌شود فرد را قادر می‌کند تا بتواند بر افکار و احساسات خود تسلط یابد و بر افکار منفی‌اش غلبه کند. هر چه فرد در این راستا بیشتر پیشرفت کند و بتواند ضمن غلبه بر افکار منفی، افکار و احساسات مثبت را در خود تقویت کند به هدف نهایی یوگا نزدیک‌تر می‌شود.

کلمات کلیدی
ارسال نظر