کد خبر: ۱۰۶۳
۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کهنه بدهید، نو تحویل بگیرید

طراحی داخلی و ساخت دکوراسیون یکی از مشاغلی است که به تصور برخی از ما منحصر به دهه‌های اخیر است، اما آن‌طور که «محمدحسن عبداللهی» از کارش می‌گوید این حرفه از دهه40 و قبل از آن هم وجود داشته و کاری بس قدیمی است که این روزها با نام «دکوراتور» می‌شناسند و برخی نیز آن را «طراحی دکوراسیون» می‌گویند.

طراحی داخلی و ساخت دکوراسیون یکی از مشاغلی است که به تصور برخی از ما منحصر به دهه‌های اخیر است، اما آن‌طور که «محمدحسن عبداللهی» از کارش می‌گوید این حرفه از دهه40 و قبل از آن هم وجود داشته و کاری بس قدیمی است که این روزها با نام «دکوراتور» می‌شناسند و برخی نیز آن را «طراحی دکوراسیون» می‌گویند.

بر دیوار بسیاری از خانه‌های قدیمی دکورهای چوبی خودنمایی می‌کند. درهای چوبی که تاشو باز می‌شدند یا کرکره‌ای‌مانند بودند و حال و پذیرایی را از هم جدا می‌کردند، اما امروز همان کارها را مدرن‌تر و با سبک و سیاقی متفاوت در خانه‌ها و محل‌های کسب و کار می‌بینیم که نشان می‌دهد نتیجه نیروهای متخصص و خلاق است، گاهی نیز خانه‌ای قدیمی را به طراحان دکوراسیون می‌سپارند و پس از بازسازی خانه‌ای زیبا و مجلل و امروزی تحویل می‌گیرند.

 عبداللهی می‌گوید: «در گذشته تزیین و کار چوب خانه‌ها بیشتر با نئوپان و چوب بود، اما الان پی‌وی‌سی و ام‌دی‌اف جای نئوپان را گرفته است. در حال حاضر کار ما در زمینه ساخت درهای آکاردئونی، پاراوان، کاغذ دیواری، پرده، کرکره، قرنیز، پنل چوبی و... است.» می‌خندد و می‌گوید: «کهنه بدهید و نو تحویل بگیرید.» او که سال‌هاست در محله جنت مشغول به کار است توضیح می‌دهد: «بیشتر همکارانم در سناباد کار می‌کنند و کارگاه‌ها نیز در حاشیه شهر قرار دارد.»

 12سال شاگردی کرده است تا استادکار شده است. معتقد است هر چه بیشتر کار کنید بیشتر مهارت پیدا می‌کنید

او که 66بهار از زندگی‌اش می‌گذرد از 27سالگی در این شغل مشغول به کار است. آن‌طور که خودش می‌گوید 12سال شاگردی کرده است تا استادکار شده است. معتقد است هر چه بیشتر کار کنید بیشتر مهارت پیدا می‌کنید.

عبداللهی توضیح می‌دهد: ما محیط داخلی یک ساختمان را متناسب با کاربرد آن طراحی می‌کنیم. این ساختمان‌ها می‌تواند منزل مسکونی، اداره‌ها و شرکت‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها یا مغازه‌ها باشند. کار ما حرفه‌ای چندوجهی است و بازاریابی و جذب مشتری، ملاقات با مشتری برای آگاهی از نیازها و نظراتش، ایجاد طرح‌هایی مطابق با نیاز و بودجه مشتری و متناسب با ساختمان را دربرمی‌گیرد.تأکید می‌کند: در کار ما نظر مشتری شرط است، اما به او پیشنهاد می‌دهیم چه رنگ و کدام دکور بیشتر به ساختمانش می‌آید.

 

خلاقیت حرف اول را می‌زند

هر حرفه‌ای توانایی‌های ویژه خودش را دارد و تا آن توانایی را نداشته باشید نمی‌توانید در بازار رقابت کنید. بر کسی پوشیده نیست که کار در حوزه دکوراسیون علاوه بر تجربه و تخصص نیاز به ذهنی خلاق دارد.

 او با اشاره به این موضوع که یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در این‌کار خلاقیت است توضیح می‌دهد: «هرچه کارهای تک و زیبا انجام دهید بیشتر در کارتان صاحب برند می‌شوید و مشتری جذب می‌کنید. برای ارائه کار خوب باید ذهنی خلاق داشت تا در بازار رقابت کرد.»

 

تفاوت دکوراتور و طراح دکوراسیون

وقتی صحبت از طراحی فضا می‌شود، بیشتر بحث طراحی دکوراسیون به ذهن می‌رسد و کمتر کسی می‌داند که نام این حرفه دکوراتور است. تفاوت این 2حرفه در تحصیلات، هزینه و کار اجرایی است. طراح دکوراسیون طراحی می‌کند و از اشخاص مختلف می‌خواهد کار را انجام دهند و صفر تا 100چیدمان یک منزل را انجام می‌دهد، اما دکوراتورها افرادی هستند که تحصیلات تخصصی نیاز ندارند و یا با نرم‌افزارهای تخصصی آشنا باشند.

زمانی از دکوراتورها کمک می‌گیرید که بخواهید محیطی را بازسازی کنید یا فضایی را برای یک کاربری خاص آماده کنید

 در حد معمول یک طراح و تعدادی ام‌دی‌اف کار و نجار(حداقل 2نفر) برای تشکیل یک گروه دکوراتور کافیست، اما برای کارهای تخصصی‌تر گروه گسترده‌تر خواهد شد. او با بیان این توضیحات ادامه می‌دهد: «زمانی از دکوراتورها کمک می‌گیرید که بخواهید محیطی را بازسازی کنید یا فضایی را برای یک کاربری خاص آماده کنید.»

 

کاربا حداقل50میلیون تومان

عبداللهی در گذشته با 200هزار تومان سرمایه کارش را شروع کرده و می‌گوید اگر بخواهید الان این‌کار را آغاز کنید حداقل باید 50 و حداکثر 500میلیون سرمایه داشته باشید. این تفاوت سرمایه در نوع ارائه خدمات توسط دکوراتورهاست. البته این‌کار فقط به سرمایه برنمی‌گردد، ذوق و سلیقه و علاقه به کار مهم است.

 برخلاف تصور برخی از مردم در قدیم از این مشاغل بیشتر استقبال می‌کردند. آن زمان اجناس ارزان بود و تمام خانه را تزیین می‌کردند، اما الان با شرایط اقتصادی پیش آمده یک نفر ممکن است فقط کاغذ دیواری کند یا پرده بزند یا پنل‌های چوبی بخواهد، البته برخی نیز سرمایه دارند و تمام تغییرات را انجام می‌دهند. اگر تخصص‌ها و توانایی‌های لازم را داشته باشید و کار باشد در آمد خوب است و می‌توانید در این کار رشد کنید.

 

این روزها داشتن سرمایه کافیست

عبداللهی درباره بازار کار این حرفه می‌گوید: «حداقل با 2سال شاگردی هم می‌توانید وارد این‌کار شوید، جوانان باید خودشان به سمت این حرفه بیایند و از روی عشق و علاقه کار کنند. اگر قرار باشد به اصرار دیگران وارد بازار کار شوند پیشرفتی نخواهند داشت. برخی از جوانان ما به دنبال راحتی و کار آسان هستند.

کار ما هم فروش است و هم نصب کار، در گذشته خودمان باید نجار توانمندی می‌بودیم و از کاغذ دیواری و نصب آن سررشته می‌داشتیم

 این روزها با ایجاد شغل‌های مجازی جدید نه‌تنها جوانان علاقه‌ای به این حرفه ندارند، بلکه شناختی هم نسبت به آن ندارند. زمانی‌که این‌کار را شروع کردم فقط 5نفر در این حرفه در مشهد مشغول به کار بودیم و اکنون بیش از چندهزارنفر فعالیت می‌کنند. کار ما هم فروش است و هم نصب کار، در گذشته خودمان باید نجار توانمندی می‌بودیم و از کاغذ دیواری و نصب آن سررشته می‌داشتیم، اما اکنون داشتن سرمایه کافیست، فردی سرمایه دارد و تعدادی کارگر ماهر و نصاب را به کار می‌گیرد تا برایش کار کنند.»

 

تکنولوژی به کمک کار می‌آید

قدیم با وسایل سبک و اصولا نجاری مانند اره، چکش، دلر و... تمام کارها انجام می‌شد، اما امروز با دستگاه‌هایی مانند CNC کارها انجام می‌شود و طبیعی است که باید در این حرفه به‌روز باشید. در گذشته باید چوب و نئوپان را با اره برش می‌دادید، اما امروز طرح را به دستگاه می‌دهید و خودش برایتان برش می‌زند.

 علاوه بر آن لوازم تزئینی که این روزها در بازار موجود است به کمک این کار آمده و فضایی زیباتر را می‌توان ایجاد کرد. اگر می‌خواهید در هر کاری موفق عمل کنید حضور در فضاهای مجازی مهم است، اما اکتفای به آن خطاست، چون در بین مردم ما به حد کافی فراگیر نشده است. همان‌طور که تکنولوژی به کمک کار ما آمده است خطراتی هم به دنبال دارد، مهم‌ترین خطر یک لحظه حواس پرتی در کار است که انگشتان دست با دستگاه قطع می‌شود یا ضربه می‌خورد.

ارسال نظر