کد خبر: ۱۰۷۴
۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

خدمت به زائران امام رضا(ع) وظیفه هر مشهدی است

ما مشهدی‌ها به عنوان شهروندانی که از خوان نعمت وجود امام رضا(ع) بهره مادی و معنوی می‌بریم، باید به زائران و میهمانان ولی نعمتمان امام رضا(ع) خدمت کنیم. من چون به این گفته اعتقاد دارم، از همان دوران کودکی با حضور در موکب‌ها و ایستگاه‌های استقبال از زائر که در مسیر ورودی جاده مشهد به چناران بود به زائران خدمت کرده‌ام و حتی اگر در بین راه با زائری برخورد می‌کردم که خودروش خراب شده یا دچار کم‌پولی شده بود، کمک و راهنمایی‌اش کرده‌ام.

حامد اخوت از جوانان تحصیل‌کرده و یکی از خادمان افتخاری حرم امام رضا(ع) است. او معتقد است که خدمت به زائران امام رضا(ع) وظیفه هر مشهدی است. اخوت در توضیح بیشتر این امر می‌گوید: همان‌طور که همه ما مشهدی‌ها می‌دانیم امام رضا(ع) ولی نعمت ماست و بدون اغراق هرچه داریم از وجود ساحت پربرکت امام رضا(ع) در شهرمان است. ما مشهدی‌ها به عنوان شهروندانی که از خوان نعمت وجود امام رضا(ع) بهره مادی و معنوی می‌بریم، باید به زائران و میهمانان ولی نعمتمان امام رضا(ع) خدمت کنیم. 

من چون به این گفته اعتقاد دارم، از همان دوران کودکی با حضور در موکب‌ها و ایستگاه‌های استقبال از زائر که در مسیر ورودی جاده مشهد به چناران بود به زائران خدمت کرده‌ام و حتی اگر در بین راه با زائری برخورد می‌کردم که خودروش خراب شده یا دچار کم‌پولی شده بود، کمک و راهنمایی‌اش کرده‌ام. همان‌طور که می‌گویند هر نعمتی زکاتی دارد، من معتقد هستم نعمت همسایگی و مجاورت با امام رضا(ع)، زکاتی جز خدمت به زائرانش ندارد.

 

3سال است که افتخار خادمی دارم

وی در ادامه می‌گوید: باوجود شوق و ذوقی که برای خدمت به زائران امام مهربانی‌ها داشتم، به خاطر درس و مشق و دانشگاه، این فرصت به دست نیامد تا اینکه سرانجام بعد از گرفتن مدرک لیسانس در رشته علوم اجتماعی و فراغت از تحصیل، فرصت و زمان مناسب برای خدمت به زائران امام رضا(ع) فراهم شد. همان زمان یعنی 3سال قبل، به روابط عمومی آستان قدس رضوی مراجعه کردم و با تحویل مدارک درخواست خودم را برای خادمی افتخاری حرم رضوی اعلام کردم. 

مسئول مربوط مدارک را تحویل‌گرفت و قرار شد در این باره بررسی‌های لازم بشود. اتفاقا در همان زمان مشکلات روحی متعددی برای من پیش آمد و اوضاع و احوالم حسابی به‌هم ریخته بود. در اوج این مشکلات، تلفنم زنگ زد، فردی که آن سوی خط بود، به من خبر داد که برای خادم افتخاری حرم برگزیده شده‌ام. اصلا نزدیک بود از خوشحالی بال دربیاورم، شنیدن این خبر، آبی بود به روی آتش درونم، تمام مشکلاتم را فراموش کردم و با اشتیاق خودم را به حرم مطهر رساندم.

 

خدمت در موزه‌های حرم رضوی

خادم حرم مطهر رضوی بعد از دیدن یک دوره حرم‌شناسی و آشنایی با سایت موزه‌های مختلف حرم مطهر رضوی، به عنوان خادم در موزه اشیای تاریخی حرم مطهر مشغول به کار می‌شود.
حامد اخوت با تأیید این مطلب می‌گوید: آستان قدس رضوی دارای موزه‌های مختلف از جمله موزه تخصصی فرش، موزه تمبر، موزه قرآن و نفایس، موزه مردم‌شناسی، موزه تاریخ حرم رضوی و تالار استاد فرشچیان و موزه هدایای مقام معظم رهبری است.

ساکن محله چهاربرج در توضیح موزه قرآن و نفایس می‌گوید: گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های قرآنی جهان است. در حال حاضر این موزه سه گنجینه دارد و مجموعه‌ای از قرآن‌های خطی با قدمت تاریخی از قرن 3 تا قرن 13ق، همچنین مجموعه‌‏ای از مرقعات از دوره صفوی تا عصر حاضر، مجموعه‌‏ای از جلد‏های لاکی و روغنی و نقاشی‏‌های گل و مرغ و تذهیب و خوش‌نویسی هنرمندان معاصر در آن به نمایش در آمده است. 

شاه عباس صفوی، ابو البرکات رازی، ابوالقاسم منصور بن‌محمد بن‌کثیر، محمد شجاعی همدانی و رکن‌الدوله محمدتقی میرزا، والی خراسان از جمله اهداکنندگان این گنجینه عظیم هستند. یکی از نفیس‌ترین اشیای موزه، قرآن کنده‌کاری شده بر روی 114سنگ گرانیت است. این کار اثر دست استاد زمانیان آذر است، به وسیله قلمی به کوچکی سوزن بر روی سنگ گرانیت که یکی از سخت‌ترین سنگ‌های روی زمین است کنده شده است. این درحالی است که حتی خط انداختن بر روی سنگ گرانیت هم‌ کارسختی است، نوشتن114سوره با خط ریز سوزنی غیرممکن و بیشترشبیه معجزه است.

حامد اخوت با بیان اینکه چندین جلد نفیس قرآن با دستخط منسوب به ائمه اطهار(ع) در موزه قرآن و نفایس نگهداری می‌شود، ادامه می‌دهد: قرآن با دستخط منسوب به امام علی(ع)، قرآن با دستخط منسوب به امام حسین(ع)، قرآن با دستخط منسوب به امام سجاد(ع)، قرآن با دستخط منسوب به امام رضا(ع)، قرآن رو چوب و قرآن مترجم با تفسیر و ترجمه به زبان ترکی جغتایی از جمله دیگر آثار نفیس در موزه قرآن و نفایس است.

خادم موزه آستان قدس رضوی به موزه هدایای رهبری اشاره کرده و می‌گوید: این موزه شامل آثاری است که علاقه‌مندان به جمهوری اسلامی ایران شامل سران کشورهای خارجی، شخصیت‌های برجسته ایرانی و خارجی، هنرمندان و ارادتمندان به رهبر معظم انقلاب اسلامی از دور و اکناف جهان، هنر و اشیای قیمتی خود را به معظم‌‏له اهدا کرده‌اند. 

با توجه به ارزشمندبودن این اشیا و توجه خاص رهبری به آستان قدس رضوی، موزه‌ای با نام موزه هدایای مقام معظم رهبری در طبقه همکف ساختمان موزه قرآن و نفایس افتتاح شد. به طور معمول زائرانی که از کشورهای مختلف (پاکستان، اندونزی، بحرین و کویت) به این بخش از موزه می‌آیند، از همکاران ما می‌خواهند که هدیه متعلق به رئیس جمهور یا رهبر کشورشان را به آن‌ها نشان دهیم.

 

تالار استاد فرشچیان

استاد محمود فرشچیان، نقاش معروف ایران، ازجمله افرادی است که ارادت خاصی به امام رضا(ع) دارد و با عشق و توسل به حضرت رضا(ع) تابلوهای ماندگاری را طراحی و آثار بی‌بدیلی را خلق کرده است.
حامد اخوت با تأیید این مطلب می‌گوید: یکی از افراد مشهوری که ارادت خاصی به حضرت رضا(ع) دارد استاد نقاشی ایران محمود فرشچیان است. بخشی از موزه حرم رضوی به تابلوهای نقاشی شده استاد محمود فرشچیان اختصاص یافته است. پیش‌تر تابلوهای استاد در گنجینه هنرهای تجسمی موزه مرکزی به نمایش درآمده بود، اما با افزایش تابلوهای اهدایی استاد فرشچیان به موزه حرم مطهر رضوی، ضرورت ایجاد فضایی مستقل برای به نمایش‌گذاشتن آثار ایشان دوچندان شد.

خادم موزه آستان قدس در ادامه می‌گوید:«پنجمین روز آفرینش»، «عصر عاشورا»، «پناه (یتیم‌نوازی حضرت علی (ع))»، «یا رب»، «نیایش»، «اولین پیام»، «توسل (پرتره خودشان)»، «هدیه عشق (حضرت علی‌اصغر (ع)»، «ضامن آهو»، «کوثر»، «رمی جمره(امتحان سخت)»، «پرچم‌دار حق(حضرت ابوالفضل (ع))»، «خمسه آل‌طیبه (مربوط به اجدادشان)»، «ستایش پروردگار»، «معراج»، «شام غریبان»، «آسمان چهارم» و «عرش بر زمین (گودی قتلگاه)» که این آخری سال1396 به حرم مطهر رضوی اهدا شد و من در این مراسم حضور داشتم و از محضر استاد لذت بردم، آثار به نمایش گذاشته شده در تالار آثار استاد فرشچیان است.

ارسال نظر