کد خبر: ۱۱۰۴
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

گذری بر وضعیت محله فارغ‌التحصیلان

برای شناخت بیشتر ظرفیت‌های موجود در محله فارغ‌التحصیلان باید به بوستان زیبا و بزرگ چهل‌بازه اشاره کرد، بوستانی که در انتهای محله و حاشیه بزرگراه امام علی(ع) و بولوار نمایشگاه واقع شده است. این بوستان که به نوعی نگین محله فارغ‌التحصیلان هم هست، رودخانه چهل‌بازه را در دل خود جای داده است که زیبایی بوستان را دو چندان می‌کند، اوج زیبایی این بوستان در ابتدای بهار است که مناظر زیبایی را به خود اختصاص داده است.

فارغ‌التحصیلان در منطقه 11 فقط به عنوان فردی که دوره تحصیل خود را به پایان رسانده است شناخته نمی‌شود، اینجا فارغ‌التحصیلان جمعیت و فضایی بیش از افراد فارغ‌التحصیل دانشگاهی را در بر می‌گیرد، فارغ‌التحصیلان نام جدید‌ترین محله منطقه 11 است که عمر آن به سختی به 30 سال می‌رسد.

بعد از گذر از دیگر محلات منطقه 11 فرصت شد تا این بار به سراغ آخرین محله منطقه 11 روی نقشه و در طول بولوار وکیل‌آباد برویم تا بیشتر با این محله نه چندان قدیمی منطقه آشنا شویم.چنانچه در طول مسیر بولوار وکیل‌آباد از ابتد به انتها حرکت کنید، در انتهای این بولوار و بعد از گذر از پل‌های هاشمیه، هفت‌تیر و شهید صیاد شیرازی به دو بولوار موازی یعنی دندانپزشکان و فارغ‌التحصیلان می‌رسید که کوتاه‌ترین عمر تشکیل را در بین محلات منطقه 11 دارند، محله فارغ‌التحصیلان از همین دو بولوار اصلی تشکیل شده است که هر دو بعد از گذر از بولوار معلم در انتها به بولوار آموزگار ختم می‌شوند.

محله فارغ‌التحصیلان از شمال به بزرگراه امام علی (ع)، از جنوب به بزرگراه وکیل‌آباد، از شرق به محله تربیت و از غرب به بولوار نمایشگاه متصل شده است و موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی دارد که در ادامه به نکات مثبت آن بیشتر اشاره می‌کنیم.

درباره تاریخچه این محله شهری اطلاعات زیادی در دسترس نیست، اگر با بیشتر افرادی که در این محله ساکن هستند و به نوعی ساکن قدیمی محسوب می‌شوند، صحبت کنید، متوجه می‌شوید که همه چیز در این محله در 30سال اخیر و شاید هم کمتر رقم خورده است، عده‌ای از فعالان صنعت ساختمانی در اواخر دهه 60 به این محله آمده‌اند و با خرید زمین‌هایی که اغلب کشاورزی یا قطعات باغ 1000 متری و 500 متری بوده است، به ساخت و ساز اقدام کرده‌ و سنگ بنای این محله را نهاده‌اند، هنوز هم در قسمت‌هایی از این محله باغ‌های بزرگ به چشم می‌خورد که مناظر بسیار زیبایی را رقم زده‌اند.

این محله شهری بیشتر مورد انتخاب کسانی است که می‌خواهند از هیاهوی شهری فاصله بگیرند و در محله‌ای آرام زندگی کنند

درباره نام‌گذاری دو بولوار اصلی این محله هم دلیل مشخصی پیدا نکردیم، جز اینکه گویا در دوره دوم شورای شهر نام‌گذاری طبق نام‌هایی که بر بولوارهای اطراف گذاشته شده، انجام شده است.
این محله شهری بیشتر مورد انتخاب کسانی است که می‌خواهند از هیاهوی شهری فاصله بگیرند و در محله‌ای آرام زندگی کنند، این محله شهری بافتی مسکونی دارد و واحدهای تجاری کمی در آن دیده می‌شود، از طرفی اصول شهرسازی نسبت به بقیه مناطق شهری بهتر در آن رعایت شده است و معمولا در این محله شاهد ترافیک خودروها نیستیم.

ورود سرمایه‌گذاران به این محله در سال‌های اخیر و شکل‌گیری فضای رقابتی در ساخت و ساز سبب شده است تا روز به روز کیفیت و زیبایی ساختمان‌های در حال ساخت در این منطقه بیشتر شده و در نتیجه این محله را به یک محله زیبا و نوساز تبدیل کند.

نکته حائز اهمیت دیگر درباره موقعیت جغرافیایی این محله، دسترسی راحت به محل‌های گردشگری و نمایشگاهی است، محله‌ فارغ‌التحصیلان یکی از نزدیک‌ترین محلات شهر مشهد به ییلاقات طرقبه و شاندیز است که دسترسی به این مناطق به‌ویژه در روزهای پایانی هفته که مسیرهای منتهی شلوغ است، راحت می‌کند، نزدیکی به بوستان بزرگ وکیل‌آباد را هم می‌توان به موارد دیگر اضافه کرد که دسترسی به آن آسان است. نکته دیگر هم درباره فاصله حداقلی این محله با نمایشگاه بین‌المللی مشهد است، همواره در این مکان نمایشگاه‌هایی با تخفیف مناسب دایر می‌شود که فرصت خرید با قیمت مناسب را برای شهروندان فراهم می‌کند.شهرک ارمغان جزء‌جدانشدنی و البته کمتر دیده شده محله فارغ‌التحصیلان است، 

این شهرک در انتهای محله و بعد از عبور از رودخانه چهل‌بازه در حاشیه بزرگراه امام علی(ع) ساخته شده است، به گفته مسئولان شهری سنگ بنای این شهرک به صورت قانونی گذاشته نشده است، در ابتدا زمین‌هایی تملک و ساخته شده و بعد از آن این روند ادامه داشته است تا به امروز که با این مشکل مواجه هستیم که در این شهرک اغلب املاک سند ندارد و سطح خدمات‌دهی به آن نسبت به دیگر مناطق شهری پایین‌تر است، عمده مشکلات زیربنایی محله فارغ‌التحصیلان در این شهرک است که شامل بر امکانات ورزشی و تفریحی است.

در گفت‌وگویی که با شهروندان محله فارغ‌التحصیلان در زمان‌های مختلف داشته‌ایم بیشترین تقاضای آن‌ها برای ایجاد فضای سبز بیشتر و البته سالن ورزشی است که لازم است شهرداری منطقه به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

در پایان برای شناخت بیشتر ظرفیت‌های موجود در محله فارغ‌التحصیلان باید به بوستان زیبا و بزرگ چهل‌بازه اشاره کرد، بوستانی که در انتهای محله و حاشیه بزرگراه امام علی(ع) و بولوار نمایشگاه واقع شده است، این بوستان که به نوعی نگین محله فارغ‌التحصیلان هم هست، رودخانه چهل‌بازه را در دل خود جای داده است که زیبایی بوستان را دو چندان می‌کند، اوج زیبایی این بوستان در ابتدای بهار است که مناظر زیبایی را به خود اختصاص داده است، مرحله اول از این پروژه اجرایی شده است و مرحله‌های بعدی در شرف اجرا بود که به واسطه مشکل مالکیتی رخ داده، فعلا متوقف شده است.

ارسال نظر