کد خبر: ۱۱۰۶
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

ذکر جمیل آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای به بیان دکتر احمد مهدوی دامغانی

در همه روزهایی که به نزد دایی‌ام به سرای «سیگاری» می‌رفتم، برای ادای نماز ظهر و عصر به مسجد ترک‌ها (آذربایجانی‌ها) می‌رفتیم و به نماز جماعت که به امامت حضرت آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای اقامه می‌شد اقتدا می‌کردیم. آن سال‌ها شبستان، به اصطلاح پُر می‌شد و حتی گاهی صف جماعت در حیاط مسجد منعقد می‌شد. تمامی تجار سرای «سیگاری» و سرای «محمدیه» به اضافه کارمندانشان و کسبه آن بازار در آن نماز جماعت شرکت می‌کردند.

دکتر احمد مهدوی دامغانی | الحمد لله رب العالمین و الصلوة و السلام علی اشرف المرسلین سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین
عند ذکر الصالحین تنزل الرحمة
این ناچیز موظف شده است که خاطرات خود را از آن فقید راشد زاهد عادل مهذب مرحوم خلدآشیان آیت‌الله آقا سید جواد خامنه‌ای قدس‌الله تربته ذکر کنم. گو اینکه این بنده حقیر سعادت تشرف به حضور ایشان را جز در همان نماز‌های جماعتی که شرحش را به عرض می‌رساند، نداشته است.
این بنده در طول بهار و تابستان و پاییز سال‌های 1321 تا 1324 خورشیدی مکلف بود هرروزه پس از دروس و مباحثات معهود که تا ساعت 11 صبح طول می‌کشید بلافاصله به حجره تجارتی دایی‌ام مرحوم محمد مهدوی دامغانی در سرای «سیگاری» برود و تا ساعت 3 بعدازظهر نزد ایشان بماند و به بعضی از امور اداری او از قبیل «کپی» کردن نامه‌ها و پست کردن آن‌ها و برخی خدمات مختصر دیگر به ایشان کمک کنم و همان‌جا با دایی‌ام ناهاری صرف کنم. سپس تا سال 1322 خورشیدی به مدرسه خیرات‌خان برای درس حضرت آقای ادیب نیشابوری و از سال 1323 خورشیدی برای استفاضه از افاضات مرحوم مغفور حضرت آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی(رض) به مدرسه نواب بروم.

تمامی تجار سرای «سیگاری» و سرای «محمدیه» به اضافه کارمندانشان و کسبه آن بازار در آن جماعت شرکت می‌کردند

این برنامه به غیر از پنجشنبه، جمعه و تعطیلات رسمی انجام می‌شد. در همه روزهایی که به نزد دایی‌ام به سرای «سیگاری» می‌رفتم، برای ادای نماز ظهر و عصر به مسجد ترک‌ها (آذربایجانی‌ها) می‌رفتیم و به نماز جماعت که به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قدس سره اقامه می‌شد اقتدا می‌کردیم. آن سال‌ها شبستان، به اصطلاح پُر می‌شد و حتی گاهی صف جماعت در حیاط مسجد منعقد می‌شد. از آن رو که تمامی تجار سرای «سیگاری» و سرای «محمدیه» که اولی در بازار بزرگ در جنب مسجد ترک‌ها و دومی در روبه‌روی تقریبی آن مسجد، حجره داشتند، به اضافه کارمندانشان و کسبه آن بازار در آن جماعت شرکت می‌کردند. به‌خصوص بازرگانان آذربایجانی امثال مرحومان حاج غلامحسین سیگاری و حاج غلامحسین باقرزاده و بعضی دیگر که حالا پس از قریب به 80 سال نامشان به یادم نمانده است در آن جماعت شرکت می‌کردند. این رویه برای این حقیر تا شهریور 1324 خورشیدی که حقیر برای ادامه تحصیل به دانشگاه تهران آمد ادامه داشت و هزار حیف که این بنده در همان مشهد نماند و تحصیلات مذهبی خود را ادامه نداد.
درآ ن سال‌ها حضرت آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای کمتر در اجتماعات مذهبی شرکت می‌کردند و فقط به صورت خصوصی برای بعضی از طلاب مستعد دروسی افاضه می‌فرمودند. چند سال پیش از مرحوم آقای سید محمدتقی سبط الشیخ، نتیجه دختری مرحوم رضوان جایگاه حضرت شیخ انصاری(رض) و نوه دختری مرحوم آیت‌الله حاج شیخ مرتضی آشتیانی قدس سره، سفیر کبیر سابق ایران در مملکت اردن شنیدم که در بعضی از ایام به طور مستمر مرحومان آقای سید مرتضی سبط الشیخ، والد مرحوم سید محمدتقی، و آقای شیخ محسن نخجوانی و به نظرم آیت‌الله حاج سید هاشم نجف‌آبادی و آقای شیخ مرتضی شاهرودی در بیت‌الشرف حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای مباحثه و بررسی بعضی مسائل فقهی و اصولی و مراجعه به کتب فقه و اصول حاضر می‌شدند و این جلسه پیش‌از‌ظهرها، سالیان دراز ادامه داشت. رحمت و مغفرت الهی ان‌شاءالله بر همه آن عزیزان مستمر و مستدام باد و 3 تن ذریه حضرت زهرای اطهر را با اجداد معصومشان محضور فرماید و فیض مصاحبت آن 3 بزرگوار را بر مرحوم آیت‌الله شاهرودی و نخجوانی ارزانی دارد. بمحمد و آله الامجاد.

ارسال نظر