کد خبر: ۱۱۱۴
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

بازخوانی حلقه فقهی «کمپانی»

سبک جلسه به این صورت بود که فردی متن خاصی را برای همه می‌خواند و بقیه افراد درباره این متن به بحث و گفت‌وگو می‌پرداختند. محوریت مباحث مطرح‌شده نیز بر اساس کتاب‌هایی نظیر جواهرالکلام، حدائق‌الناظره، مدارک‌الاحکام، شرایع‌الاسلام و مستندالشیعه بود. اگر وقتی باقی می‌ماند حضار به بررسی تحولات و اتفاقات روز نیز اشاره می‌کردند. این جلسه علمی تا زمان حیات همه شرکت‌کنندگان آن ادامه داشت.

مشهد از دیرباز مهد علم و اندیشه در خطه خراسان بوده است. علمای بسیاری در این شهر سر برآورده و با برگزاری محافل درس و بحث در این شهر، چراغ علم و معرفت را روشن نگه داشته‌اند. پس از واقعه گوهرشاد در سال 1314 خورشیدی برخی از علمای آن روز محفلی علمی برای مباحثه مسائل فقهی و اصولی برپا ساختند. این محفل علمی در بین اهل علم حوزه خراسان به حلقه «کمپانی» مشهور بود.
جلسات به صورت سیار، در منزل یکی از اعضای این جلسه برگزار می شد. اعضای این محفل علمی هرکدام از بزرگان حوزه علمیه خراسان بودند، کسانی چون:
آیت‌ا... سید جواد خامنه‌ای، پدر رهبر معظم انقلاب
آیت‌ا... سید علی علم‌الهدی، (پدر آیت ا... علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام‌جمعه مشهد)
آیت‌ا... غلامحسین عبدخدایی (تبریزی)، پدر آیت‌ا... دکتر آقای محمدهادی عبدخدایی (عضو مجلس خبرگان رهبری)
آیت‌ا... سید علی‌اکبر خویی، پدر آیت‌ا... العظمی خویی
میرزا حبیب‌الله ملکی تبریزی
میرزا باقر تبریزی (خرازی)
سید جلیل‌الدین حسینی
شیخ محمدرضا بخارایی
میرزا محمدرضا کلباسی، آقا سید علی رضوی، آقای درچه‌ای از اعضای غیرثابت این محفل علمی بودند. گاهی برخی از علمایی که از شهرستان به مشهد می‌آمدند در این جلسات حضور پیدا می‌کردند.
این جلسه یک ساعت مانده به اذان ظهر تشکیل می‌شد و افراد شرکت‌کننده در این جلسه با نشاط خاصی به طرح مباحث فقهی و اصولی می‌پرداختند. سبک جلسه به این صورت بود که فردی متن خاصی را برای همه می‌خواند و بقیه افراد درباره این متن به بحث و گفت‌وگو می‌پرداختند. محوریت مباحث مطرح‌شده نیز بر اساس کتاب‌هایی نظیر جواهرالکلام، حدائق‌الناظره، مدارک‌الاحکام، شرایع‌الاسلام و مستندالشیعه بود. اگر وقتی باقی می‌ماند حضار به بررسی تحولات و اتفاقات روز نیز اشاره می‌کردند. این جلسه علمی تا زمان حیات همه شرکت‌کنندگان آن ادامه داشت.

ارسال نظر