کد خبر: ۱۱۲۱
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

برخی تعمیرکارها دلال هستند

یک کاسب علاوه‌بر مهارت در کار باید نسبت به مشتریانش امانت‌دار و تعهد اخلاقی داشته باشد. شاید بگویید یعنی چه؟ بسیاری از مشتریان، وسایل برقی گران‌قیمتی برای تعمیر می‌آورند مانند اتوپرس، جاروبرقی، ماکروفر، سولاردم و... بعد که تعمیرشان می‌کنیم به مشتری زنگ می‌زنیم که وسیله‌تان حاضر است، اما آن‌ها فراموش می‌کنند یا فرصت ندارند برای گرفتنش بیایند.گاهی وسیله‌ای تا 10سال اینجا بوده بعد صاحبش برای گرفتنش آمده است.

تعمیر لوازم برقی از مشاغلی است که این روزها با توجه به نوسان‌های برق و خرابی لوازم برقی، رونق خوبی دارد. از طرفی تعمیر وسایل برقی از خرید آن‌ها با توجه به قیمت‌های نجومی‌ای که دارند گزینه مقرون به‌صرفه‌تری است. 

برادران داوودی در خیابان امام خمینی(ره) سال‌هاست به تعمیر وسایل برقی مشغول هستند و به قول خودشان جوانی و عمرشان را در این مغازه گذاشته‌اند. آن زمان که کارشان را شروع کردند کسب و کارشان تازه‌ بود و در گذر زمان شکل جدیدی به خودش گرفته است. با این 2برادر گپ‌و گفت کوتاهی داشتیم تا بدانیم فوت کوزه‌گری کارشان چیست.

 

تحصیل در کنار تجربه

برادران داوودی از سال45در مغازه‌ای که دارند مشغول به کار هستند. البته ابتدا برادر بزرگ‌ترشان که به رحمت خدا رفته در این مغازه کار می‌کرده و به‌تبع او عباس و علی هم به این کار روی می‌آورند. عباس که برادر بزرگ‌تر است می‌گوید: «کلاس دوم دبستان بودم که برای شاگردی به مغازه‌ای در خیابان سعدی رفتم. استاد بسیار ماهری داشتم و حسابی سخت می‌گرفت تا کار را یاد بگیرم.

بعد از آن به همین مغازه در خیابان امام خمینی(ره) آمدم و کنار دست برادر بزرگ‌ترم کار کردم. به‌طور تقریبی 11سال شاگرد بودم تا چم و خم کار را یاد گرفتم. البته برای کارم دوره‌های آموزشی هم رفتم، کار ما طوری است که باید به‌روز باشیم، زیرا هر روز وسایل برقی پیشرفته‌تر می‌شوند. 

به عبارتی در گذشته لوازم برقی زیادی در بازار نبود و آن‌هایی هم که بود مانند پنکه‌های ساده سقفی، ریش‌تراش، رادیو نفتی و یخچال بسیار ساده‌تر از وسایل امروزی بود. هر چه علم الکترونیک پیشرفت کرد وسایل جدیدتری به بازار آمد مانند رادیو ترانزیستوری، تلویزیون، چرخ‌گوشت، آب‌میوه‌گیری و.... در حال حاضر هم که وسایل برقی کیت‌های پیشرفته‌ و از نظر الکترونیکی پیچیدگی‌های خاص خودشان را دارند مانند سولاردم، اتوپرس، اتوهای بخار، سشوار، لوازم برقی بیمارستانی و....»

علی برادر کوچک‌تر که از سال 63وارد این کار شده هم در ادامه صحبت‌های برادرش می‌گوید: «درس و تحصیلات در کار ما اهمیت بسیاری دارد. هر چند تجربه را هم نمی‌شود انکار کرد. 

با این وسایل متنوع برقی که به بازار آمده و مدارها و کیت‌های الکترونیکی پیشرفته، اگر از علم روز چیزی ندانید بی شک کار بر روی زمین می‌ماند

به‌عبارتی باید تحصیلات در کنار تجربه باشد تا فرد بتواند در این‌کار پیشرفت کند. شما تصور کنید با این وسایل متنوع برقی که به بازار آمده و مدارها و کیت‌های الکترونیکی پیشرفته، اگر از علم روز چیزی ندانید بی شک کار بر روی زمین می‌ماند و نمی‌توانید کار مشتری را راه بیندازید.»

اگر جوانی بخواهد وارد این حرفه بشود باید از شاگردی شروع کند دست‌کم 5سال شاگرد باشد. علی می گوید: «برای شروع در این‌کار علاقه و پشتکار حرف اول را می‌زند. ما اینجا شاگردهایی داشته‌ایم که از ما بهتر کار را یاد گرفته‌اند. به نظرم باید مانند گذشته دوباره طرح‌کار را در دوران دبیرستان بگذارند تا جوانان و نوجوانان بتوانند به دنبال حرفه‌آموزی و کسب مهارت بروند.»

 

امانت‌داری و تعهد اخلاقی

عباس، برادر بزرگ‌تر، می‌گوید: «یک کاسب علاوه‌بر مهارت در کار باید نسبت به مشتریانش امانت‌دار و تعهد اخلاقی داشته باشد. شاید بگویید یعنی چه؟ بسیاری از مشتریان، وسایل برقی گران‌قیمتی برای تعمیر می‌آورند مانند اتوپرس، جاروبرقی، ماکروفر، سولاردم و... بعد که تعمیرشان می‌کنیم به مشتری زنگ می‌زنیم که وسیله‌تان حاضر است، اما آن‌ها فراموش می‌کنند یا فرصت ندارند برای گرفتنش بیایند.گاهی وسیله‌ای تا 10سال اینجا بوده بعد صاحبش برای گرفتنش آمده است.

خودتان قضاوت کنید اگر در برابر وسیله‌ای که باارزش است و صاحبش سال‌هاست که سراغی از آن نگرفته، امانت‌دار نباشیم و تعهدی نداشته باشیم می‌توانیم آن را با قیمت خوبی بفروشیم و وقتی صاحبش آمد بگوییم در این سال‌ها گم شده و در انبارمان نیست. هر کاسبی باید در شغل خودش مراقب لقمه حلال و حرام باشد.»

علی در تکمیل صحبت‌های برادر بزرگ‌ترش می‌افزاید: انصاف یا به زبان خودمان حلال‌خوری هم نکته مهم این‌کار است. برخی هم‌صنف‌های ما نمی‌توانند وسیله‌ای را تعمیر کنند. به مشتری می‌گویند تعمیر وسیله‌ای به طور مثال 150هزار تومان می‌شود. بعد آن وسیله را برای تعمیر پیش فرد دیگری می‌برند و به او دستمزد یک‌سوم می‌ دهند. این وسط آن‌ها نقش دلال را بازی کرده‌اند و پول خوبی به جیب ‌زده‌اند. به نظرم این بی‌انصافی است که هزینه زیادی را از مشتری می‌گیرند و کار را به نام خودشان تمام می‌کنند.»

 

لوازم پراستفاده در این شغل

«ابزار کار در این شغل حرف اول را می‌زند.» این بخشی از صحبت‌های برادران داوودی است. عباس می‌خندد و می‌گوید به وسایل قدیمی ما نگاه نکنید، سال‌هاست که با آن‌ها کار کرده‌ایم.

برای این کار نیاز به آچار، پیچ‌گوشی، چسب برق، سیم و روغن لحیم، فازمتر، سیم‌چین و... است. اما از وسایل پرکاربرد در این شغل می‌توانم به اهم‌متر اشاره کنم. این وسیله بسیار مهم و کارآمد است که بی‌اغراق باید هر کسی که با برق و کارهای الکترونیکی سروکار دارد، یک اهم‌متر داشته باشد تا به کمک آن بتواند قطعی، نقصی، آزمایش و همچنین تعمیر انواع وسایل برقی را به‌درستی انجام دهد. قدیمی‌هایی که مثل ما سال‌هاست کار می‌کنند می‌توانند با همین ابزار کار کنند، اما جوانانی که تازه وارد عرصه کار می‌شوند باید به ابزار روز آشنایی داشته و از آن‌ها هم استفاده کنند. »

 

10میلیون تومان برای آغاز کار

مشاغل مختلف سرمایه‌های متفاوتی نیاز دارند. در این حرفه نیز مکان کار و سرمایه را باید مورد توجه قرار داد. برادران داوودی توضیح می‌دهند: «کار ما نیاز به فضای زیادی ندارد، مکانی باشد که بتوان وسایل را گذاشت و مشغول به کار شد کافیست. حتی در یک فضای کوچک هم می‌توان آن را انجام داد.

اگر مجوز داشته باشید، در خانه هم می‌توانید کار کنید. این کار هم مانند هر حرفه دیگر نیاز به ابزار دارد که می‌توان با حدود 10میلیون تومان وسایل و ابزار اولیه آن‌ها را تهیه کرد. البته برای ابزار درجه یک تا 20میلیون هم می‌توان هزینه کرد، این بسته به توان مالی فرد دارد. شما می‌توانید مغازه‌ای بزرگ با قفسه داشته باشید یا مغازه‌ای کوچک فرقی نمی‌کند، مهم توانمندی شما در این عرصه است. کار خوب سبب جذب مشتری می‌شود.»

ارسال نظر