کد خبر: ۱۱۲۳
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

علی ذبیحی، پژوهشگر برتر استان به مرحله نهایی المپیاد نانو راه پیدا کرده است

علی ذبیحی دانش‌آموز نخبه 19ساله محله سیدی است که نمرات درخشانی از رقابت‌های علمی کشوری و بین‌المللی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. کسب مدال نقره در المپیاد علمی نانو، انتشار مقاله علمی در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان و حضور در جمع 30تیم برتر مسابقات جهانی BL4S بخشی از این افتخارات است.

 علی ذبیحی دانش‌آموز نخبه 19ساله محله سیدی است که نمرات درخشانی از رقابت‌های علمی کشوری و بین‌المللی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. کسب مدال نقره در المپیاد علمی نانو، انتشار مقاله علمی در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان و حضور در جمع 30تیم برتر مسابقات جهانی BL4S بخشی از این افتخارات است.

 

پای ثابت مسابقات علمی

علی پژوهشگر برتر استان این روزها در انتظار اعلام نتیجه کنکور سراسری و در حال انجام کارهای پژوهشی مختلف به‌ویژه در حوزه نانو است. تشویق کادر آموزشی و وجود امکانات مدرسه شهید اسدا... زاده و شاهد فردوسی زمینه‌ساز علاقه‌مندی ذبیحی به مباحث علمی می‌شود. به طوری که پس از اتمام دوره اول متوسطه او پای ثابت شرکت در المپیادها و مسابقات علمی بین‌المللی و داخلی می‌شود.

او درباره علاقه‌مندی‌اش به پژوهش و شرکت در مسابقات علمی می‌گوید: «سال97 پس از ورود به مقطع متوسطه دوم تا مدتی سردرگم بودم تا اینکه رابطه دوستانه‌ای با «دکتر حسن رستم‌نژاد» دبیر فیزیک و رئیس پژوهش‌سرای رازی ناحیه2 برقرار کردم. او دانش‌آموزان علاقه‌مند به فعالیت‌‌های پژوهشی را با رقابت‌های علمی آشنا می‌کرد. 

 آشکارسازی ذره بنیادی کایون باعث شد تیم ما به جمع 30تیم برتر جهان راه پیدا کند

«BL4S» نام یکی از این مسابقات بود که در سال97 در آن شرکت کردم. سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای «سرن» سوئیس با هدف یادگیری بهتر فیزیک، در قالب مسابقه جهانی Beamline فرصتی را برای حضور دانش‌آموزان دبیرستانی سراسر جهان فراهم می‌آورد. این رقابت توسط بزرگ‌ترین مرکز علمی فیزیک ذرات بنیادی و هسته‌ای جهان برگزار می‌شود.

 من برای حضور در این رقابت جهانی یک تیم 5نفره تشکیل دادم و آزمایشی طراحی کردم که آشکارساز ذره بنیادی کایون بود. این تحقیق باعث شد ناباورانه تیم ما به جمع 30تیم برتر جهان راه پیدا کند و جوایزی از این مرکز به ما اهدا شود.» از افتخارات دیگر او در این سال معرفی شدنش به عنوان پژوهشگر برتر استان توسط آموزش و پرورش بود بود.

 

تحریم دانش‌آموزان نخبه ایرانی!

علی ادامه می‌دهد: سال98 می‌خواستیم دوباره در رقابت جهانی «BL4S» شرکت کنیم. ما در این دوره برای انجام تحقیقات زحمات زیادی کشیدیم و حتی مطمئن بودیم که با این تحقیقات جزو 2تیم برتر جهان خواهیم بود. متأسفانه در کمال ناباوری متوجه شدیم به دلیل تحریم‌های آمریکا، اجازه حضور به تیم‌های ایرانی در این مسابقه نمی‌دهند و با وجود زحمات بچه‌ها نتوانستیم از آن تاریخ به بعد در مسابقات شرکت کنیم.»

علاقه‌مندی ذبیحی به فعالیت‌های علمی سبب شده تا بیکار ننشیند و به دنبال تحقیق و پژوهش باشد. او در چند رقابت کشوری نیز شرکت می‌کند که نتایج آن‌ها شامل کسب مقام دوم در مسابقه دست‌ساخت‌های فیزیک ایران، مقام سوم در رقابت علمی صعود و رتبه اول در مسابقه زمین‌شناسی استان بود. 

سال99با وجود اینکه درگیر کنکور بوده است، با کسب مدال نقره موفق می‌شود به مرحله نهایی المپیاد نانو راه پیدا کند. همچنین او با کمک «دکتر مهدی قربانی» از استادان مدرسه شاهد فردوسی یک مقاله علمی درباره شیمی تجزیه گردآوری می‌کند که در مجله معتبر علمی«ISI» به چاپ رسیده است.

ارسال نظر