کد خبر: ۱۱۳۸
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

گزارشی از روند واکسیناسیون کرونا در مرکز آموزش بهورزی

مهدی صدیقی، روابط عمومی مرکز بهداشت شماره یک می‌گوید: در مرکز آموزش بهورزی از 7 و نیم صبح تا ۷ و نیم شب برای بیش از 800نفر در یک روز پیامک ارسال می‌شود. انجام واکسیناسیون نیز توسط 4گروه دونفری شامل «ثبات» و «واکسیناتور»به علاوه یک پزشک و یک ناظر که درمجموع یک گروه 10 نفره را در این مرکز تشکیل می‌دهند انجام می‌شود. اما می‌گوید هنوز اتاق خالی و فضای مناسب در این مرکز هست و اگر گروهشان بزرگ‌تر باشد می‌توانند سرعت بیشتری به واکسیناسیون بدهند.

یکی دو‌هفته‌ای است که سرعت تزریق واکسن در کشور افزایش یافته و پیامک‌های دعوت به مراکز بهداشت برای رده‌های سنی تعیین شده از سوی وزارت بهداشت، ارسال می‌شود. افزایش میزان واکسن به معنای افزایش مراجعه به مراکز بهداشت است که با توجه به قرارداشتن شهر مشهد در موج پنجم نیازمند مدیریت ویژه‌ای است. مرکز آموزش بهورزی واقع در خیابان شهید فلاحی7 یکی از این مراکز است که در منطقه10 به عنوان یک پایگاه فعال در واکسیناسیون سراسری مشغول به فعالیت است. با مهدی صدیقی، روابط عمومی مرکز بهداشت شماره یک، همراه شدیم تا وضعیت واکسیناسیون را در این مرکز مشاهده کنیم.

 

سن پایین‌تر، ازدحام کمتر

صدیقی می گوید: اکنون که سن تزریق واکسن به 55سال رسیده مشکلات دوره‌های قبل که افراد کهنسال را درگیر می‌کرد دیده نمی‌شود. بیشتر مراجعه‌کنندگان نیاز به همراه ندارند و همین امر سبب می‌شود برخلاف دوره‌های قبل شاهد ازدحام نباشیم. از طرفی به دلیل توانایی جسمی بیشتر داوطلبان واکسیناسیون این دوره، سرعت عمل افزایش یافته و تعداد بیشتری در مدت زمان کمتر واکسینه می‌شوند.

داوطلبان که بیشتر آن‌ها با دریافت پیامک به این مرکز مراجعه کرده‌اند در صف‌های نیمه‌منظم در حیاط گرم مرکز آموزش منتظرند تا نوبتشان فرابرسد. داخل مرکز صندلی‌ها با فاصله از هم قرار گرفته‌اند تا ازدحام در فضای بسته سالن رخ ندهد. در تمام مدت محبوبه افسرپناه، ناظر فنی مرکز، تعداد افرادی که وارد سالن می‌شوند و فاصله میان آن‌ها را تحت کنترل دارد و این طور که به نظر می‌رسد سیستم تهویه مناسب است.

 به دلیل توانایی جسمی بیشتر داوطلبان گروه ۵۰ ساله به نسبت گروه‌های سنی بالاتر، واکسیناسیون این دوره، سرعت گرفته است

 

افزایش سرعت، پرستاران بیشتر 

محمود شهابی که 55سال دارد و برای دریافت دوز اول واکسن خود مراجعه کرده است می‌گوید: بدون اینکه در سامانه ثبت‌نام کنم پیامک دریافت واکسن برایم ارسال شده است. زمان زیادی معطل نشدیم. در صف فقط یک ربع بودیم.

به گفته صدیقی در مرکز آموزش بهورزی از 7.5صبح تا 7.5شب برای بیش از 800نفر در یک روز پیامک ارسال می‌شود. انجام واکسیناسیون نیز توسط 4گروه دونفری شامل «ثبات» و «واکسیناتور»به علاوه یک پزشک و یک ناظر که درمجموع یک گروه 10 نفره را در این مرکز تشکیل می‌دهند انجام می‌شود. اما می‌گوید هنوز اتاق خالی و فضای مناسب در این مرکز هست و اگر گروهشان بزرگ‌تر باشد می‌توانند سرعت بیشتری به واکسیناسیون بدهند.

 

بررسی علائم و بیماری‌های زمینه‌ای

در اتاق مخصوص تزریق بانوان شیما صحرانورد به عنوان ثبات مشغول ثبت اطلاعات داوطلبان است. او درباره بیماری‌های زمینه‌ای، علائم سرماخوردگی و کرونا می‌پرسد و درصورت مشکوک بودن فرد به داشتن هرگونه بیماری قبل از تزریق واکسن او را به اتاق پزشک راهنمایی می‌کند.

دکتر فرناز فتحعلی‌زاده، پزشک مرکز، برای افرادی که به اتاقش ارجاع داده می‌شوند، حساسیت به داروها، فشار خون، دیابت، علائم سرماخوردگی یا «پی سی آر» مثبت قبل و بعد از واکسیناسیون را بررسی می‌کند. به نظر می‌رسد این کار علاوه بر جنبه جسمی از نظر روحی نیز تأثیر بسزایی در حال مراجعان دارد.

ارسال نظر