کد خبر: ۱۱۴۸
۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

اتمام مرمت کانون نشر حقایق اسلامی تا نیمه آبان

کانون نشر حقایق اسلامی در محله چهارباغ، میراث محمدتقی شریعتی و اولین پایگاه روشن‌فکری در مشهد و حتی کشور محسوب می‌شود، مکانی که اکنون جز سقف چوبی و کف‌پوش قدیمی در میان مغازه‌های پلاستیک فروشی چیزی از آن باقی نمانده است، اما در روزگار نه چندان دور پاتوق افراد سرشناس و فرهیخته بود.

کانون نشر حقایق اسلامی در محله چهارباغ، میراث محمدتقی شریعتی و اولین پایگاه روشن‌فکری در مشهد و حتی کشور محسوب می‌شود، مکانی که اکنون جز سقف چوبی و کف‌پوش قدیمی در میان مغازه‌های پلاستیک فروشی چیزی از آن باقی نمانده است، اما در روزگار نه چندان دور پاتوق افراد سرشناس و فرهیخته بود.

 با وجودی که تاکنون دو سه بار درخواست ثبت این مکان به میراث فرهنگی داده شده، اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است این در حالی است که شهرداری مشهد به احیا و مرمت این بنا با هدف حفظ آثار تاریخی و هویتی شهر تصمیم گرفته است. این هفته رئیس شورای پنجم شهر مشهد و تعدادی از منتخبان شورای ششم از این بنای هویتی بازدید کردند و از نزدیک در جریان موضوع مرمت قرار گرفتند.

 

اختصاص 3 میلیارد تومان بودجه

حجت عابدی، رئیس گروه مشاوران شهرداری منطقه ثامن، در جریان بازدید، با بیان اینکه فضای کانون نشر حقایق در طبقه اول بالای مغازه‌های تجاری فعالیت می‌کرده است، توضیح می‌دهد: با توجه به فرسودگی بنا در گذر سال‌ها، یک سازه مکمل فلزی بتونی در نظر گرفته شده است تا به صورت مستتر به سازه قبلی اضافه ‌شود، به طوری که شکل و شمایل گذشته کاملا حفظ شود.

او ادامه می‌دهد: 320 متر عرصه این مکان است و درباره زیربنا باید گفت که در طبقه بالا حدود 20 متر فضای بهارخواب دارد و با تملک طبقه پایین یا همان مغازه پلاستیک فروشی کار مرمت آغاز شده است.

در طبقه بالا حدود 20 متر فضای بهارخواب دارد و با تملک طبقه پایین یا همان مغازه پلاستیک فروشی کار مرمت آغاز شده است

عابدی می‌گوید: هرچند مرمت این بنا در کنار واحدهای تجاری کنونی کار سختی است، اما تصمیم بر این بوده تا مغازه‌های پلاستیک فروشی همچون گذشته فعالیت خود را ادامه دهند، البته پیش‌بینی می‌کنیم با پایان اجرای این پروژه این واحدهای تجاری نیز کم کم به مغازه‌های فروش محصولات فرهنگی تبدیل شوند.

 

حفظ میراث معنوی

رئیس گروه مشاوران شهرداری منطقه ثامن با اشاره به اینکه مرمت این بنا دو پیمانکار اصلی و کمکی دارد که پیمانکار کمکی کارهای نمای بنا را انجام می‌دهد، می‌گوید: میزان بودجه اختصاص یافته 3 میلیارد تومان پیش‌بینی شده و امیدواریم تا نیمه آبان امسال شاهد اتمام و بهره‌برداری کامل آن باشیم.

او با اشاره به اینکه طبقه بالای کانون اتاق دنجی برای استاد شریعتی بوده و در همین راستا مقرر شده با گذاشتن قاب‌هایی از چهره‌های سرشناسی که به این مکان رفت و آمد داشتند این اتاق به عنوان میراث معنوی حفظ ‌شود، ادامه می‌دهد: همچنین برای محوطه حیاط، کافی‌شاپ پیش‌بینی شده و فضای نمایشگاهی که مجموعه‌ای از کتاب‌ها و اسناد مرتبط با کانون نشر حقایق و انتشارات سپیده و ... است در فضای داخلی بنا جانمایی می‌شود.

 

مبارزه با افکار توده‌ای

رئیس گروه مشاوران شهرداری منطقه ثامن همچنین درباره تاریخچه کانون نشر حقایق اسلامی این‌گونه توضیح می‌دهد: سال 1323 با همت 9 نفر از بازاری‌های قدیمی مشهد این مکان اجاره می‌شود تا استاد محمدتقی شریعتی که معلم بود و به بچه‌ها در خانه قرآن درس می‌داد بتواند فعالیت‌های مذهبی خود و همچنین مبارزه با افکار توده‌ای را در اینجا ادامه دهد.

او می‌افزاید: در زمان رضاخان که فعالیت مساجد و هیئت‌ها ممنوع شده بود، شخصیت‌های مذهبی در قالب انجمن‌ها، فعالیت‌های مذهبی و دینی را انجام می‌دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به محمدتقی شریعتی با تأسیس کانون نشر حقایق اشاره کرد، مکانی که محل برگزاری جلسه‌های تفسیر قرآن، سخنرانی و ... بود.

مهم‌ترین نمادی که از استاد محمدتقی شریعتی در مشهد داریم همین کانون نشر حقایق است

عابدی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین نمادی که از استاد محمدتقی شریعتی در مشهد داریم همین کانون نشر حقایق است، ادامه می‌دهد: خانه استاد از بین رفته و با توجه به اینکه بیش از صد نفر از شخصیت‌های بزرگ به جز اعضا به این مکان رفت‌وآمد داشتند و با درنظرگرفتن سخنرانی‌هایی که از سوی استاد و افرادی مانند امام موسی صدر و برادرش سیدرضا صدر و آیت‌ا... کاشانی در اینجا انجام شده، نیاز است تا با احیای این مجموعه، یک پاتوق فرهنگی خوب در شهر داشته باشیم.

ارسال نظر