کد خبر: ۱۱۵۱
۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مسجدی که مدرسه شده است

می‌گوید که امام جماعت یک مسجد تنها وظیفه‌اش برگزاری نماز نیست. باید فکر و ایده داشته باشد، جوان‌ترها را به فعالیت‌های مردمی تشویق کند و کاری کند که رفت و آمد به مسجد زیاد باشد و رونق داشته باشد. این‌ها را ایمان ابراهیمی می‌گوید. امام جماعت جوان مسجد جوادالائمه(ع) خیابان سرخس و محله کارمندان اول که چند سال بیشتر از ورودش به این مسجد نمی‌گذرد اما در همین مدت کوتاه برنامه‌های مختلفی را اجرا کرده است.

می‌گوید که امام جماعت یک مسجد تنها وظیفه‌اش برگزاری نماز نیست. باید فکر و ایده داشته باشد، جوان‌ترها را به فعالیت‌های مردمی تشویق کند و کاری کند که رفت و آمد به مسجد زیاد باشد و رونق داشته باشد. این‌ها را ایمان ابراهیمی می‌گوید. امام جماعت جوان مسجد جوادالائمه(ع) خیابان سرخس و محله کارمندان اول که چند سال بیشتر از ورودش به این مسجد نمی‌گذرد اما در همین مدت کوتاه برنامه‌های مختلفی را اجرا کرده است. گزارشی که می‌خوانید گفت‌وگوی ما با اوست درباره فعالیت‌هایش در مسجد جوادالائمه(ع).

 

مرکز نیکوکاری

هنوز درس و بحثش در حوزه به پایان نرسیده اما بیشتر وقتش را در مسجد می‌گذراند و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی را مهم‌تر می‌داند. از دو سال پیش می‌گوید و از برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که به محض ورود به مسجد انجام داده است: از ابتدا ساکن همین محله بودم و در نتیجه با درد مردم این منطقه آشنا بودم. می‌دانستم که سختی معیشت بزرگ‌ترین مشکل این مردم است پس ابتدای کار دست گذاشتم روی مسائل اقتصادی و با کمک اهالی و کمیته امداد یک مرکز نیکوکاری راه انداختیم. با کمک مردم نیازمندان را شناسایی کردیم و زیرپوشش قرار دادیم تا در راستای محرومیت‌زدایی در این منطقه قدمی برداشته باشیم.

با کمک اهالی و خیران توانستیم با مبلغ جمع‌آوری شده دستگاهی را برای برش میوه‌ها و خشک‌کردن آن‌ها بخریم. به واسطه همین کار حداقل 10خانم سرپرست خانوار مشغول به کار شدند

 

ایجاد اشتغال

اما افق دید ایمان ابراهیمی وسیع‌تر از این بوده و هدف نهایی او از کار اقتصادی ایجاد اشتغال بوده است. این می‌شود که با کمک خیران به حوزه تولید و بسته‌بندی خشکبار ورود می‌کند: با کمک اهالی و خیران توانستیم با مبلغ جمع‌آوری شده دستگاهی را برای برش میوه‌ها و خشک‌کردن آن‌ها بخریم. به واسطه همین کار حداقل 10خانم سرپرست خانوار مشغول به کار شدند. عده‌ای میوه ها را می‌شویند، عده‌ای با دستگاه کار می‌کنند، عده‌ای بسته‌بندی می‌کنند و عده‌ای هم در حوزه فروش محصولات فعالیت دارند.

 

فروشگاه توزیع محصولات سالم

از دیگر فعالیت‌های او در این زمینه می‌توان به راه‌اندازی مغازه توزیع محصولات سالم در همین خیابان سرخس اشاره کرد: ما قبلا در مسجد غرفه‌ای داشتیم برای فروش محصولات خانگی ساکنان محله. با بالاتر رفتن فروش محصولات و استقبال اهالی تصمیم گرفتیم که کار را گسترش بدهیم و مغازه‌ای در این خیابان اجاره کردیم. با این کار هم کسب و کاری برای اهالی و فروش محصولاتشان راه انداختیم و هم واسطه را حذف کردیم و حالا محصولات را با قیمت ارزان‌تری می‌فروشیم. از محصولات فروشگاه کوچک ما هم می‌توان از عسل طبیعی و عرقیجات گیاهی نام برد. محصولاتی که کاملا طبیعی توسط اهالی این منطقه تولید می‌شوند.

 

اقدامات فرهنگی

به جز فعالیت‌های اقتصادی مردم‌محور و ایجاد اشتغال برای اهالی، آقای ابراهیمی بنا بر دغدغه‌های فرهنگی به این حوزه هم وارد شده است. بیشتر کارهای فرهنگی او هم مربوط می‌شوند به جوانان و نوجوانان. او حالا مدرسه‌ای در مسجد برای ارتقای مهارت‌های نوجوانان منطقه راه انداخته است: برای پیشرفت کارهای فرهنگی باید روی کودکان و نوجوانان دست گذاشت. به همین منظور ما مسجد را برای آن‌ها تبدیل به مدرسه کردیم. مدرسه‌ای که با اشتیاق به آن وارد می‌شوند و مهارت‌های مختلف را کسب می‌کنند. حالا با همکاری با ارگان‌های مختلف کلاس‌های متنوع برایشان تشکیل می‌دهیم تا هم مهارت کسب کنند، هم اوقات فراغتشان پر شود و هم جذب مسجد و فعالیت‌های مردمی شوند. حالا این بچه‌ها بازوی مهم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در مسجد هستند. یکی حسابدار شده است. یکی در حوزه فضای مجازی فعالیت دارد و...

مسجد نباید خانه سالمندان باشد؛ بلکه باید هسته مرکزی یک محله باشد

 

برای رضای خدا

حجت‌الاسلام ابراهیمی در پایان می‌گوید که همه این کارها را برای رضای خدا و قدم برداشتن برای مردم این منطقه انجام می‌دهد. می‌گوید که مسجد نباید خانه سالمندان باشد؛ بلکه باید هسته مرکزی یک محله باشد. جایی که تمام اقشار و تمام افراد به آن رفت و آمد داشته باشند و در فعالیت‌های مختلف برای ارتقای محله و مردمشان مشارکت کنند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر