کد خبر: ۱۱۵۸
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نانو ناجی کشاورزی در کم‌آبی

متین جهانگیری می‌گوید: با توجه به قرارگرفتن کشور ما در منطقه گرم وخشک وکمبود شدید منابع آبی، علم نانو گیاهی می‌تواند نجات‌دهنده ما از دست کم‌آبی و تأمین‌کننده مواد غذایی کشور باشد. من نیز دوست دارم در همین زمینه فعالیتم را ادامه بدهم و برای رسیدن به این تکنولوژی تمام تلاشم را به کار می‌گیرم.

متین جهانگیری از نوجوانان موفق محله فرامرز عباسی است که در پایه دهم رشته علوم تجربی و زیست‌شناسی درس می‌خواند. او که تاکنون چند رتبه برتر علمی و پژوهشی استانی و رتبه اول کشور در زمینه نانو بافت گیاهی را در پرونده علمی‌اش دارد، معتقد است که با نانو گیاهی می‌توان مشکل خشک‌سالی و بی‌آبی کشور به‌ویژه کشاورزی را از بین برد.

 

شرکت در کلاس‌های زیست فناوری مدرسه 

متین که از کودکی بسیار کنجکاو بود با شرکت در کلاس‌های زیست فناوری مدرسه به کارهای پژوهشی علاقه‌مند می‌شود و عنوان محقق برتر مدرسه را به دست می‌آورد.

او درسال هفتم تحصیل به عنوان پژوهشگری نوجوان همکاری با بخش پژوهشگاهی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد را شروع می‌کند و در مدت 3سال همکاری چند رتبه استانی و رتبه اول مسابقات کشوری نانو را به دست می‌آورد.

خودش می‌گوید: همکاری با معاونت پژوهشی دانشکده کشاورزی فرصت مناسبی برایم ایجاد کرد و همان سال با کمک یکی از دوستان، موفق به ساخت دستگاه انکوباتور(دستگاه کشت‌های سلولی) شدم و مقام اول جایزه دانش‌آموزی خوارزمی استان را به دست آوردم. بعد از آن نیز با کمک استادان دانشگاه کشاورزی به‌ویژه خانم دکتر مشتاقی با نوشتن چندین مقاله پژوهشی و تولید یک محصول نانو در زمینه بافت‌ها و کشت‌های سلولی آزمایشگاهی، چند رتبه اول و دوم استانی جشنواره‌های علمی دانش‌آموزی را به دست آوردم.

در علم نانو گیاهی، با ایجاد تغییرات در بافت گیاهی و تولید گیاهان کشاورزی مقاوم می‌توان با هزینه کمتر محصول بیشتر و سالم‌تری به دست آورد

به‌دلیل پژوهش‌های علمی در زمینه نانو و بافت سلولی موفق به گرفتن چند رتبه افتخاری علمی از دانشگاه فردوسی مشهد شدم. آخرین تحقیق پژوهشی من در زمینه رنگ نسوز ضدآتش نانو بود که به دلیل وجود کرونا، به‌طور غیرحضوری برگزار شد و من با فرستادن فیلم این پژوهش به مسابقات کشوری نانو، موفق به کسب مقام اول این مسابقات شدم.

 

نانوبافت گیاهی نجات‌دهنده کشاورزی و کم‌آبی

این نوجوان که تجربه 3سال پژوهش در حوزه نانو بافت گیاهی و کشاورزی را دارد، معتقد است که نانو می‌تواند نجات‌دهنده کشاورزی و کاهش مشکل خشک‌سالی کشور باشد.

او با تأکید بر این مطلب می‌افزاید: تکنولژی علم نانو به‌ویژه در بخش بافت گیاهی با وجود سابقه کم پیشرفت خوبی داشته است. در علم نانو گیاهی، با ایجاد تغییرات در بافت گیاهی وتولید گیاهان کشاورزی مقاوم به خشک‌سالی و آفت‌های نباتی می‌توان با هزینه کمتر محصول بیشتر و سالم‌تری به دست آورد. با توجه به قرارگرفتن کشور ما در منطقه گرم وخشک وکمبود شدید منابع آبی علم نانو گیاهی می‌تواند نجات‌دهنده ما از دست کم‌آبی و تأمین‌کننده مواد غذایی کشور باشد. من نیز دوست دارم در همین زمینه فعالیتم را ادامه بدهم و برای رسیدن به این تکنولوژی تمام تلاشم را به کار می‌گیرم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر