کد خبر: ۱۱۶۷
۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

پرونده ویژه درباره آیت الله سید جواد خامنه‌ای، پدر بزرگوار رهبر انقلاب

آیت الله سید جواد خامنه‌ای یکی از شخصیت‌های برجسته‌ای است که در مشهد به خوبی شناخته شده است. چه در میان علما و چه در میان مردم. او پس از تحصیل مقدمات و چند سال بعد از فوت پدرش، در ۱۳۳٣ ق یعنی در ۲٠ سالگی راهی مشهد مقدس شد. وی در مشهد نزد آقایان حاج سید حسین قمی، میرزا محمد آقازاده ، حاج فاضل خراسانی و میرزا مهدی اصفهانی تلمذ کرد و در فلسفه از محضر آقابزرگ حکیم شهیدی و شیخ اسدا... یزدی بهره مند گردید. این پرونده درباره این شخصیت بزرگ، پدر رهبر معظم انقلاب، است.

آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای یکی از بزرگان مکتب علمی خراسان است که سال‌ها در شهر مشهد زیسته است. آیت‌الله حاج سید جواد خامنه‌ای در ۴ جمادی الثانی ۱۳۱۳ هجری قمری (۱ آذر ۱۲۷۴) در نجف اشرف به دنیا آمد. دو سه ساله بود که در بازگشت خانواده به آذربایجان، به تبریز آمد. حاج سید جواد آموزش‌های مرسوم مکتب‌خانه‌ها را در مدرسه‌های آن زمان تبریز فرا گرفت. وی تحصیلات دینی خود را در شهر تبریز و در جوار پدر بزرگوارش آغاز کرد. او پس از تحصیل مقدمات و چند سال بعد از فوت پدرش، در ۱۳۳٣ ق یعنی در ۲٠ سالگی راهی مشهد مقدس شد. وی در مشهد نزد آقایان حاج سید حسین قمی، میرزا محمد آقازاده ، حاج فاضل خراسانی و میرزا مهدی اصفهانی تلمذ کرد و در فلسفه از محضر آقابزرگ حکیم شهیدی و شیخ اسدا... یزدی بهره مند گردید. این پرونده درباره این شخصیت بزرگ، پدر رهبر معظم انقلاب، است. 

 

دکتر مهدوی دامغانی یکی از کسانی است  که در طول سال‌های 1320 در نماز جماعتی که در مسجد ترک‌ها (آذربایجانی‌ها)به امامت آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای برگزار می‌شد شرکت می‌کرد. او خاطراتی که از آن  سال‌ها به خاطر دارد را نگاشته است. برشی از این خاطرات را می‌توانید در یادداشت زیر بخوانید:

[2163]

 

مروری بر زندگی شخصی و علمی آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای بخش دیگری از این پرونده است که با عنوان «پارسایی از نژاد پاکان» مراحلی زندگی این شخصیت را بررسی کرده است.

[2165]

 

اجازه‌ اجتهاد که توسط فقیه بزرگ شیعه، مرحوم آیت‌الله نائینی(ره) به آیت‌الله حاج سید جواد خامنه‌ای (ره) داده شده، در این نوشتار بررسی شده است.

[2167]

 

حجت‌الاسلام‌و‌‌المسلمین سیدهادی خامنه‌ای در سال 1326 خورشیدی در مشهد متولد شد. او سومین پسر مرحوم آیت‌الله سیدجواد حسینی خامنه‌ای و برادر کوچک‌تر مقام معظم رهبری است. در این گفت‌وگو با او به بررسی شخصیت و اندیشه‌های پدرش، آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای، پرداخته‌ شده است.

[2169]

 

محمدمهدی عبدخدایی سال 1315 در مشهد متولد شد. پدرش، شیخ غلامحسین ترک تبریزی اهل وایقان از توابع آذربایجان شرقی بود. ۱۰ سال بیشتر نداشت که در منزل پدری‌اش با سید مجتبی نواب‌صفوی آشنا شد. مادر او در جریان کشف حجاب در سال 1316 خورشیدی توسط مامورین حکومتی به شهادت رسید. پدر او از علمای شناخته شده شهر مشهد بود و ارتباط نزدیکی با آیت‌ا... سید جواد خامنه‌ای داشت. وی در این گفت‌وگو خاطرات خود درباره آشنایی‌اش با آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای و ویژگی‌های شخصیتی ایشان را بیان می‌کند.

[2170]

 

پس از واقعه گوهرشاد در سال 1314 خورشیدی برخی از علمای آن روز محفلی علمی برای مباحثه مسائل فقهی و اصولی برپا ساختند. این محفل علمی در بین اهل علم حوزه خراسان به حلقه «کمپانی» مشهور بود. آیت الله سید جواد خامنه‌ای یکی از اعضای این حلقه است.

[2171]

 

مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی با اشاره به خاطره‌ای ماندگار از رهبر انقلاب اسلامی، دلیل عمامه سفید بر سر گذاشتن پدر بزرگوار ایشان را بیان کرد. 

[2172]

کلمات کلیدی
ارسال نظر