کد خبر: ۱۱۷۷
۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

محله دانش‌آموز، از گذشته تا امروز

به گفته بسیاری از اهالی محله، زمین‌های محله دانش‌آموز و همچنین محله دانشجو، در دوره پهلوی به آموزش و پرورش واگذار شده است و قرار بر این بوده که یک بسته کمکی مسکونی برای فرهنگیان شهر باشد، انقلاب که اتفاق می‌افتد این تصمیم رژیم پهلوی هم با حکومتش می‌رود و زمین‌ها به شکل دیگری واگذار می‌شود. البته پس از انقلاب هم واگذاری زمین‌های این محله با اولویت دادن به فرهنگیان انجام شده است.در بخشی از تاریخ محله دانش‌آموز امروز می‌توان رد پای دامداران را هم دید. در دهه 30 و 40 خورشیدی دامدارانی در این محله سکونت داشته‌اند که به پرورش دام و فروش محصولات آن‌ها مشغول بوده‌اند.

هر نقطه از این شهر با خود هویت و تاریخی را به دوش می‌کشد، حتی اگر یک محله جدید و با عمر کوتاه باشد. منطقه 11 شهرداری مشهد از همان محله‌های جدید و با عمر کوتاه شهر مشهد است، محله‌‌هایی که عمر آن‌‌ها از 50 سال بیشتر نیست ولی به همان اندازه کم هم تاریخی با خود دارد. محله دانش‌آموز در تقسیم‌های جدید محلات مشهد ایجاد شده و یکی دیگر از محلات نه چندان قدیمی منطقه و سوژه امروز محله‌گردی در منطقه 11 است.

تاریخ محله دانش‌‌آموز مانند بیشتر محلات منطقه روایتگر این موضوع است که این محله هم زمانی انبوهی از باغ‌های زراعی و خانه‌های ویلایی را در دل خود جای داده است و مکان تفریحی برای ساکنان شهر بوده که آخر هفته‌ها به این منطقه می‌آمدند.

به گفته بسیاری از اهالی محله، زمین‌های محله دانش‌آموز و همچنین محله دانشجو، در دوره پهلوی به آموزش و پرورش واگذار شده است و قرار بر این بوده که یک بسته کمکی مسکونی برای فرهنگیان شهر باشد، انقلاب که اتفاق می‌افتد این تصمیم رژیم پهلوی هم با حکومتش می‌رود و زمین‌ها به شکل دیگری واگذار می‌شود. البته پس از انقلاب هم واگذاری زمین‌های این محله با اولویت دادن به فرهنگیان انجام شده است.

در بخشی از تاریخ محله دانش‌آموز امروز می‌توان رد پای دامداران را هم دید. در دهه 30 و 40 خورشیدی دامدارانی در این محله سکونت داشته‌اند که به پرورش دام و فروش محصولات آن‌ها مشغول بوده‌اند. پیشرفت زندگی شهری به این قسمت و البته بالا رفتن قیمت زمین سبب می‌شود تا این افراد زمین‌های خود را بفروشند و اغلب برای ادامه کار به ایجاد سوله در جاده چناران مشغول شوند.

دهه 60 و افزایش جمعیت شهری نقطه شروع پیشرفت محله دانش‌آموز است. در این بازه بیشتر زمین‌ها در قطعه‌های 250 متری به فروش رسیده و ساخت و ساز رونق گرفته است، اما داستان ساخت و ساز در این نقطه از شهر کمی متفاوت با بقیه مکان‌هاست. در دهه 60 که حاشیه شهرهای بزرگ شروع به رشد کرده است، سرمایه‌گذاران به خرید زمین و ساخت و ساز اقدام می‌کنند، در این زمان تعدادی از سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه ساختمان در شهر یزد از ظرفیت مشهد برای ساخت و ساز آگاه شده و تصمیم به مهاجرت به این شهر و خرید زمین و ساخت و ساز می‌گیرند. محله مورد نظر و نهایی گروه سرمایه‌گذار یزدی محله دانش‌آموز امروزی است. این گروه در گذر زمان زمین‌ها را می‌خرند و پس از ساخت به مردم می‌فروشند، تا اینکه بعد از گذشت 5 سال خانه‌های بسیاری در این محله ساخته شده است و شهروندان و سرمایه‌گذاران به این منطقه آمده‌اند.

برخلاف بیشتر محلات منطقه 11، محله دانش‌آموز بافت اقتصادی چندانی ندارد و بافت مسکونی اغلب فضای این محله را تشکیل می‌دهد

محله دانش‌‌آموز از سوی شرق به بولوار سید رضی، از سمت شمال بولوار آموزگار، از سمت غرب به بولوار دانشجو و از سوی جنوب به بزرگراه وکیل‌آباد ختم می‌شود.برخلاف بیشتر محلات منطقه 11، محله دانش‌آموز بافت اقتصادی چندانی ندارد و بافت مسکونی اغلب فضای این محله را تشکیل می‌دهد. این محله شهری موقعیت خوبی برای دسترسی به مترو، بازار آزادشهر و ییلاقات انتهای شهر دارد. دیگر نکته درباره محله دانش‌آموز این است که این محله بر خلاف بیشتر محلات منطقه 11، درگیر ترافیک‌های سنگین نیست و این موضوع سبب شده تا بسیاری از شهروندان که قصد زندگی در منطقه 11 و یک محله آرام را دارند به سراغ این محله شهری بروند.

نکته دیگری که در اینجا درباره محله دانش‌آموز مطرح می‌شود، نام‌گذاری این محله است، درباره نام‌گذاری این محله دو روایت مختلف از اهالی محله شنیده می‌شود، ابتدا اینکه گفته می‌شود نام‌گذاری اولیه بر اساس بافت فرهنگی محله و نام‌گذاری برخی خیابان‌های همجوار در شورای اول یا دوم شهر مشهد انجام شده است، عده‌ای دیگر هم درباره نام‌گذاری محله به شخصیتی به نام «دانش‌آموز» اشاره می‌کنند که در این منطقه کارآفرینی کرده و انسان خیری بوده است. در این‌باره پیگیری‌های ما به خانواده یا دوست و آشنایی از وی نرسید و البته هیچ کس هم او را نمی‌شناخت ولی بر این موضوع برخی اهالی محله اصرار دارند.

در گفت و گویی که با برخی از اهالی محله داشتم، خیلی موضوع در خور ذکری برای اهالی محله به عنوان مشکل محلی وجود ندارد جز یک گله و یک درخواست، مورد اول به حدود 10 تا 12 سال قبل برمی‌گردد، گویا در این زمان که بحث بازگشایی و ایجاد بولوار آموزگار مطرح بوده است، در بازدید برخی از اعضای شورای شهر و مسئولان شهری این قول به اهالی محله داده شده است که بولوار دانش‌آموز همانند دانشجو و سیدرضی تا بزرگراه امام علی (ع) ادامه یابد تا دسترسی به این بولوار راحت‌تر باشد، اما این اتفاق نیفتاده است و در مسیر ممکن ساختمان‌سازی انجام شده است. درخواست شهروندان محله هم در راستای رفع کمبود بوستان و فضای سبز در محله است و درخواست دارند شهرداری به افزایش سرانه فضای سبز محله توجه داشته باشد. 

ارسال نظر