کد خبر: ۱۱۸۵
۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

روند توسعه محله کمتر شناخته‌ شده «شهید رضوی»

محدوده محله شهید رضوی شامل قسمت انتهایی بولوار جلال آل احمد در سمت چپ تا قسمت انتهایی بولوار سیدرضی در سمت راست است، این محله در طول بولوارهای آموزگار و بزرگراه امام (ع) کشیده شده است و به این دلیل ساختار متفاوتی با تمامی محلات منطقه 11 دارد، بنابراین درباره مدت تشکیل محله شهید رضوی این نکته برجسته است که این محله شهری نه تنها یک محله تازه ساخت در منطقه 11 که در کل شهر مشهد است.

در این گزارش به سراغ محله «شهید رضوی» رفتیم تا این محله گمنام منطقه 11 را معرفی کنیم و مروری داشته باشیم بر شرایط این محله نوساز شهری در منطقه که نسبت به دیگر محلات آن کمتر شناخته شده است.
محدوده محله شهید رضوی شامل قسمت انتهایی بولوار جلال آل احمد در سمت چپ تا قسمت انتهایی بولوار سیدرضی در سمت راست است، این محله در طول بولوارهای آموزگار و بزرگراه امام (ع) کشیده شده است و به این دلیل ساختار متفاوتی با تمامی محلات منطقه 11 دارد.

 

اولین روزهای توسعه

درباره مدت تشکیل محله شهید رضوی این نکته برجسته است که این محله شهری نه تنها یک محله تازه ساخت در منطقه 11 که در کل شهر مشهد است. برای آشنایی بیشتر با محله شهید رضوی به سراغ یکی از اهالی قدیمی این محله رفتیم تا اطلاعات بیشتری را درباره این محله به دست آوریم.

رضا نگهبان از اولین افرادی است که در ابتدای سال 70 در این محله زمینی خریده و مشغول ساخت خانه شده است. او درباره امکانات و شرایط محله گفت: «از اوایل دهه شصت روند توسعه در منطقه آزادشهر و سمت راست وکیل‌آباد سرعت گرفته بود، اما این روند توسعه برای خیابان‌های موازی خیابان آزادشهر( امامت فعلی) رخ می‌داد. محله شهید رضوی که به نام یکی از شهیدان گرانقدر کشور نام‌گذاری شده است در بازه‌ای با عنوان محله ایرج میرزا و به زبان خودی‌تر محله ایرج شناخته می‌شد. در این محله تمامی روند پیشرفت نسبت به محله آزادشهر و سید رضی و ... با10 سال تأخیر انجام می‌شد، دلیل آن هم مشخص بود، در طرح اولیه سامان‌دهی مناطق شهری طرح توسعه برای ابتدای ورودی بولوارها تعریف شده بود.»

محله شهید رضوی که به نام یکی از شهیدان گرانقدر کشور نام‌گذاری شده است در بازه‌ای با عنوان محله ایرج میرزا و به زبان خودی‌تر محله ایرج شناخته می‌شد

 

نقش پررنگ بزرگراه امام علی (ع)

نگهبان ادامه داد: «محله شهید رضوی فعلی زمینی خاکی بود. ادامه رودخانه چهل بازه فعلی در قسمتی از محله جریان داشت که بعدتر مسیر آن تا حدودی تغییر داده شد. بزرگراه امام علی (ع) در دهه 60 فقط یک راه و جاده دسترسی از مرکز شهر مشهد به شهرهای شمالی بود که در اوایل دهه هفتاد به شکل بزرگراه ساخته شد و در واقع جرقه توسعه محله شهید رضوی از آن زمان زده شد. در یک سو طرح بزرگراه وکیل‌آباد و در سویی دیگر بزرگراه امام علی (ع) قرار گرفته بود و پیش‌بینی اینکه اتصال این بزرگراه می‌تواند یک محله زیبای شهری در انتهای بولوار جلال آل احمد را رقم بزند کار سختی نبود. 

این اتفاق سبب شد تا شهروندان زیادی به خرید زمین در این محله اقدام کنند و به امید اینکه روزی خانه‌ای در یک بافت شهری ایده‌آل داشته باشند شروع به ساخت و ساز کنند.»آبادی‌های اطراف یک نقطه همیشه زمینه‌ساز توسعه است. محله شهید رضوی هم از این دایره مستثنی نبوده است، رشد بولوارهای امامت، جلال آل احمد و سیدرضی در دهه‌های شصت و هفتاد و ادامه مسیر این بولوارها تا بزرگراه امام علی (ع) سبب شد تا زمین‌های انتهایی این بولوارها هم با رشد خوبی مواجه شود و به مرور زمان محله‌ای مناسب برای زندگی شود.

مهدی ربیع، یکی دیگر از شهروندان قدیمی محله، در این‌باره گفت: «محله شهید رضوی در سه بازه و با سه تصمیم شهری در مسیر توسعه قرار گرفت. نخستین بار زمانی بود که بزرگراه امام علی(ع) راه‌اندازی شد و به زمین‌ها ارزش داد. بعد از آن ادامه دادن بولوارهای منطقه 11 بود که روند توسعه را در محله دوچندان کرد و دیگری هم اجرای بولوار آموزگار در دهه 80 بود که فرصت رشد بیشتری را به محله داد.»

 

تأسیس دانشگاه سجاد

یکی دیگر از اتفاقات ویژه در روند توسعه این محله؛ تأسیس دانشگاه صنعتی سجاد است که سبب می‌شود، ‌دانشجویان بسیاری از شهر و حتی استان به این دانشگاه مراجعه کنند، این دانشگاه در سال‌های اخیر سطح استانی و کشوری خوبی داشته است که اتفاق خوبی برای محله شهید رضوی است.

محله شهید رضوی با وجود توسعه در خور توجه با مشکلاتی نیز روبه‌رو است که صدای شهروندان این محله را هم درآورده است. یکی از این مشکلات احداث نشدن پل هوایی ویژه عابران پیاده در انتهای سیدرضی است که بیش از 5 سال مورد درخواست شهروندان این محله است، اما هنوز اتفاق مثبتی برای آن رقم نخورده است.

دیگر مشکل موجود در این محله سامان‌دهی نشدن کارگران فصلی است. در گفت‌و‌گویی که با شهروندان ساکن این محله داشتم اغلب بر این اعتقاد هستند که باید وضعیت کارگران فصلی که در حاشیه بولوار آموزگار می‌ایستند، سامان‌دهی شود تا هم شأن کارگران عزیز حفظ شود و هم اینکه وجه بصری بهتری برای محله فراهم شود.

در پایان باید اشاره کرد: گرچه محله شهید رضوی سرعت رشد کمتری نسبت به دیگر محلات منطقه داشته است، اما ساخت‌و‌سازهایی که در این محله جریان دارد و توجه بیشتر مسئولان این محله در سال‌های آینده شرایطی بهتر از امروز را برای زندگی به خود خواهد دید.

ارسال نظر