کد خبر: ۱۱۸۶
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

دانشجوی مطالبه‌گر ؛ رتبه17 کارشناسی‌ارشد محله شهید قربانی پیگیر حل مشکلات مردم است

محمد حیدری‌‌، جوان فعال و پویای محله شهید قربانی، جزو رتبه‌های برتر در کنکور کارشناسی‌ارشد است. کسب رتبه17 در مرحله اول کارشناسی‌ارشد کنکور سراسری امسال افتخاری است که به کارنامه کاری او الصاق شده است، اما به اعتقاد او، عضویت در انجمن شهروندمحور چهارطبقه برایش مهم‌تر از کسب این رتبه است. حضوری که حاصلش اجرای طرح «محله ما» در محله شهید قربانی به‌عنوان اولین محله حاشیه شهر بود و این اتفاق او را بیشتر در بین مردم جا انداخت، تا آنجا که هر مشکلی در محله پیش می‌آید، زنگ در خانه آن‌ها به صدا می‌آید. این اعتماد برایش خوشایند و دل‌چسب است.

تجربه ثابت‌ کرده‌‌ است هراندازه جوانان متعهد، خوش‌فکر و دغدغه‌‌مند در‌ جامعه‌ بیشتر باشند، امید بیشتری می‌توان به آینده آن‌ جامعه داشت.‌ جوان، آن هم نخبه و فرهیخته، سرمایه گران‌بهایی است که اگر درست هدایت و خط‌دهی شود، فردای بهتری را می‌توان برای محله و شهر و کشور متصور بود. قبل‌تر نمی‌دانستیم محمد حیدری‌‌، جوان فعال و پویای محله شهید قربانی، جزو رتبه‌های برتر در کنکور کارشناسی‌ارشد است. 

کسب رتبه17 در مرحله اول کارشناسی‌ارشد کنکور سراسری امسال افتخاری است که به کارنامه کاری او الصاق شده است، اما به اعتقاد او، عضویت در انجمن شهروندمحور چهارطبقه برایش مهم‌تر از کسب این رتبه است. حضوری که حاصلش اجرای طرح «محله ما» در محله شهید قربانی به‌عنوان اولین محله حاشیه شهر بود و این اتفاق او را بیشتر در بین مردم جا انداخت، تا آنجا که هر مشکلی در محله پیش می‌آید، زنگ در خانه آن‌ها به صدا می‌آید. این اعتماد برایش خوشایند و دل‌چسب است.  به‌سراغ دانش‌آموخته دانشگاه فردوسی‌ در مقطع کارشناسی و‌ دانشجوی کارشناسی‌ارشد برنامه‌ریزی منطقه‌ای دانشگاه شهید بهشتی تهران رفتیم تا از خودش و اهدافش بیشتر برایمان بگوید.

 

اتفاقی که زندگی‌ام را تغییر داد

متولد۱۳۷۴ شهرستان قوچان هستم. پدرم معلم است و به‌واسطه شغل پدر، 2سال در این شهر ساکن بودیم و بعد خانواده‌ام به مشهد مهاجرت کردند. پدر‌بزرگم سال‌ها قبل، بعد از کوچ به شهر، در دریای دوم ساکن شده بود و برای نزدیکی به آن‌ها پدرم محله شهید قربانی را انتخاب ‌کرد. 

بعد از قبولی در رشته مهندسی دانشگاه فردوسی‌، تغییر محیط و فضای آموزشی باز هم برایم خیلی سخت بود. سال سوم دانشکده، انقلابی در من اتفاق افتاد. هدف من فقط درس‌خواندن نبود. بعد از کلاس در جلسات و برنامه‌های جانبی نیز حضور داشتم.‌ این تغییر رویه ضمن اینکه سبب شد به‌لحاظ تحصیلی پیشرفت‌ کنم، زمینه حضورم در انجمن‌ها و فعالیت‌های جانبی را نیز فراهم کرد. دبیری شورای صنفی دانشکده، عضویت غیر‌رسمی انجمن علمی و مسئولیت پایگاه بسیج دانشجویی دانشکده، فضاهایی رشددهنده محسوب می‌شوند که بعد از این‌ تغییر و تحول ‌برایم اتفاق افتاد.

سال آخر تحصیل در دانشگاه و حضور در پروژه‌ای روستایی، تحولی دیگر در من به وجود آورد. از ‌سال دوم دانشکده و ارتباط با گروه‌‌ها و تشکل‌های فعال مسیر زندگی‌ام را تا اندازه‌ای تغییر داد. از طریق این دوستان وارد پروژه‌ای شدم که هدفش اجرای طرح توسعه پایدار منظومه روستایی در میامی ‌سمنان بود. 3ماه حضور در محیط روستایی با کمترین امکانات‌ سبب شد تصمیم بگیرم ‌ادامه تحصیلم را در حوزه برنامه‌ریزی منطقه‌‌‌‌ای با هدف تلاش برای بهبود کیفیت زندگی در مناطق محروم‌ و روستایی دنبال کنم.
بعد از پایان تحصیل، با توجه به‌ سابقه فعالیت‌های دانش‌آموزی، در یکی از دفاتر‌ توسعه محلی مشغول به کار شدم. در کنار‌ کار و فعالیت‌های اجتماعی، از ادامه تحصیل نیز غافل نبودم و با‌ هدف ارتقای دانش، در راستای بهبود کیفیت زندگی در محیط روستایی، به درسم ادامه دادم. رتبه۱۷ در مرحله اول کنکور کارشناسی‌ارشد و مسیر تحقق اهدافم را به دست آوردم.

اولین محله‌ای که در حاشیه شهر طرح «محله ما» در آن اجرا شد، محله شهید قربانی، بود. از آن زمان اعتماد مردم به من بیشتر شده است

 

بهار به محله ما آمد

مهم‌تر از این‌ها، عضویت در انجمن شهروندمحوری است که متشکل از جمعی دانشجویان و با هدف افزایش کیفیت زندگی در فضاهای شهری است که حاصلش پویش مردمی «خانه بهار» در سال96 و زیربنای طرح«محله ما» است. اولین محله‌ای که در حاشیه شهر طرح «محله ما» در آن اجرا شد، محله خودمان، شهید قربانی، بود. از آن زمان اعتماد مردم به من بیشتر شده است و خوش‌حالم که می‌توانم مطالبه‌گر خواسته‌های آن‌ها از مدیریت باشم .
اکنون نیز ‌در کنار کار در دفتر توسعه محلی آبکوه، به‌عنوان نماینده جوانان محله شهید قربانی‌ در شورای اجتماعی محلات حضور دارم و همه تلاشم این است که در‌ کنار کار و درس، در راستای کم‌کردن دغدغه‌‌ها‌‌ی اهالی محله‌ای که در آ‌ن زندگی می‌کنم، قدمی بردارم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر