کد خبر: ۱۲۵۸
۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

فرش، یعنی جهان خاطره‌ها در قاب

سیما فلاح، متولد سال1381 و هنرآموز هنرستان هنرآوران در منطقه آموزشی تبادکان و ساکن بولوار توس است. وی دو مرتبه رتبه برتر کشور را در رشته بافت فرش از آن خود کرده است. می‌‎گوید: این علاقه با بافتن اولین تابلوفرش که در مراسم جشن تولد پدرم به پاس زحماتش به او تقدیم‌کردم، نمود پیدا کرد. پدرم که از همان ابتدا با تحصیلم در رشته فرش مخالف بود، با دیدن این تابلوفرش به من بابت هنرم تبریک‌ گفت و از انتخاب درستی که داشتم تشکر کرد. لبخند رضایت پدر و مادر بهترین هدیه‌ای بود که بعد از یک سال تحصیل در رشته فرش می‌گرفتم.

گاهی دوست دارید که آرزوهای خود را نقاشی کنید و از زیبایی آن لذت ببرید، هنر فرش هم به‌نوعی ترسیم آرزوهای انسان است. بدین صورت که هرچیزی را که برای شما جذابیت دارد به صورت نقش درمی‌آورید، فرشی که با این ابتکار و خلاقیت بافته می‌شود، یک ارزش هنری بزرگ است که می‌تواند فرهنگ ملی و بومی یک منطقه را معرفی کند. این هنر زیبا از لحاظ اقتصادی و تجاری هم بسیار حائز اهمیت است، برای درک اهمیت این موضوع کافی است سری به بازار فرش شهرهایی همانند اصفهان، مشهد، تبریز و کاشان بزنید تا ارزش واقعی این هنر بی‌بدیل را درک کنید. حدود یک‌سوم فرش دست‌باف کل دنیا در ایران بافته می‌شود و 30درصد بازار صادرات فرش دست‌باف دنیا در دست کشور ماست.

از این رو و در راستای توجه بیشتر به این هنر زیبای ایرانی چند سالی است که رشته هنر فرش در هنرستان‌های کار و دانش سراسر کشور راه‌اندازی شده که هدف از آن تربیت نیروهای متخصص در زمینه بافت فرش، آموزش صحیح و همچنین افزایش کیفیت فرش‌های دست‌باف ایرانی است.

یکی از این جوانان متخصص، سیما فلاح، متولد سال1381 و هنرآموز هنرستان هنرآوران در منطقه آمورشی تبادکان و ساکن بولوار توس است. وی دو مرتبه رتبه برتر کشور را در رشته بافت فرش از آن خود کرده است. گپ و گفت کوتاهی با وی ترتیب داده‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

علاقه‌مندی بعد از چند ماه

هنرجوی هنرستان هنرآوران که در ابتدا به پیشنهاد مدیر مدرسه‌اش تحصیل در رشته فرش را انتخاب کرده بود، بعد از چند ماه به این رشته علاقه پیدا می‌کند.سیما فلاح با تأیید این مطلب می‌گوید: سال اولی که تحصیل در رشته فرش را شروع کردم، علاقه چندانی به درس‌ها و کسب اطلاعات درباره فرش نداشتم، به پیشنهاد خانم عباس‌زاده(مدیر هنرستان هنرآوران)، باوجود مخالفت خانواده تحصیل در رشته هنر فرش را آغاز کردم. حتی‌گاهی اوقات به دلیل نارضایتی به سر کلاس نمی‌رفتم. سال اول با مقدمات، تاریخچه، تاروپود، دارقالی و طرح‌های فرش‌های اصیل ایرانی آشنا شدم و تقریبا تا آخر سال هیچ پیشرفت و علاقه‌ای در زمینه هنر فرش و قالی‌بافی در خودم احساس نمی‌کردم، اما در سال بعد(یازدهم) درس‌ها تخصصی‌تر شد و با روی کار آمدن استادان جدید(خانم خلیفه و مختاری) دیدگاهم درباره فرش و بافت فرش تغییر کرد و اطلاعات جامعی درباره فرش ایرانی و اصالت آن به دست آوردم.

با روی کار آمدن استادان جدید، دیدگاهم درباره فرش و بافت فرش تغییر کرد

وی افزود: این علاقه با بافتن اولین تابلوفرش که در مراسم جشن تولد پدرم به پاس زحماتش به او تقدیم‌کردم، نمود پیدا کرد. پدرم که از همان ابتدا با تحصیلم در رشته فرش مخالف بود، با دیدن این تابلوفرش به من بابت هنرم تبریک‌ گفت و از انتخاب درستی که داشتم تشکر کرد. لبخند رضایت پدر و مادر بهترین هدیه‌ای بود که بعد از یک سال تحصیل در رشته فرش می‌گرفتم. این اتفاق سبب شد که با جدیت بیشتری هنر فرش را دنبال کنم.

 

کسب رتبه برتر مسابقات فرش کشور

هنرآموز رشته هنر فرش در منطقه آمورشی تبادکان از سال یازدهم به‌طور جدی در مسابقات استانی و کشوری فرش شرکت کرده و دو رتبه برتر کشوری در هنر فرش را به دست می‌آورد.
سیما فلاح در توضیح این مطلب می‌گوید: سال یازدهم در اولین مسابقه استانی فرش که در مشهد و در مدرسه کیمیا برگزار شد، شرکت‌ کردم. موضوع مسابقه یک تابلو با بافت شکسته به ابعاد 7در 10 بود، مدت زمان بافت نیز 7ساعت بود. در پایان مسابقه رتبه‌ دوم مسابقات فرش استان را به دست آوردم. با کسب رتبه دوم استان، جواز حضور در مسابقات کشوری را که در شهر تبریز برگزار می‌شد به دست آورده و توانستم در مسابقه بافت قالی به روش‌های مختلف با تسلط کامل و لحاظ‌کردن انواع گره‌زنی‌ها و بافت‌ها رتبه اول این مسابقات را به دست آورم.

وی درباره کسب دومین رتبه برتر کشوری خود می‌گوید: چندی پیش در هفدهمین دوره المپیاد هنرستان‌های کار و دانش کشور که در استان هرمزگان و شهر بندرعباس برگزار شد، شرکت کردم. در مسابقه عملی این رقابت‌ها، باید بافت گلیمی در ابعاد 10در10 را در مدت زمان تعیین شده انجام می‌دادیم. بعد از پایان مدت زمان مشخص، داوران مسابقه دست‌بافت من را به عنوان بهترین اثر مسابقات انتخاب کردند و توانستم رتبه اول مسابقات علمی و کاربردی کشوری در رشته هنر فرش را به دست آورم.

یک فرش دست‌باف ایرانی در سه قالب ترنج، خشتی و افشان بافته می‌شود که لچک ترنج معروف‌ترین این نقش‌هاست

 

ویژگی‌های فرش دست‌باف ایرانی

رتبه اول المپیاد هنرستان کار و دانش کشور در رشته هنر فرش درباره برخی خصوصیات فرش دست‌باف ایرانی می‌گوید: یک فرش دست‌باف ایرانی در سه قالب ترنج، خشتی و افشان بافته می‌شود که لچک ترنج معروف‌ترین این نقش‌هاست. همچنین فرش دست‌باف نسبت به فرش ماشینی از ارزش هنری والاتری برخوردار است و از راه دور و نزدیک جلوه زیبا و درخشنده‌ای دارد، از طرفی یک فرش دست‌باف هرچه بیشتر پا بخورد و هرچه بیشتر بماند ارزش مالی و هنری آن بیشتر می‌شود.

سیما فلاح به دیگر خصوصیات فرش دست‌باف اشاره کرده و می‌گوید: تقارن رنگ‌ها، انعطاف‌پذیر بودن پرز فرش، به‌کار رفتن الیاف طبیعی در آن، رنگ ندادن فرش دست‌باف، عمر و ماندگاری زیاد و تامین سلامت جسمانی فرش دست‌باف از دیگر محاسن فرش دست‌باف ایرانی است.

ارسال نظر