کد خبر: ۱۲۶۲
۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

بهره‌برداری از روزهای کرونایی به نفع کنکور

محمدعلی درزی، دانش‌آموز مدرسه استعداد‌های درخشان شهید هاشمی‌نژاد و رتبه 58کنکور سراسری انسانی1400 ساکن محله سیدی است. او برخلاف بسیاری از هم‌سن و سالانش اهل مشاوره تحصیلی و کلاس‌های کمک درسی پی در پی نبوده است. آن‌طور که می‌گوید با توجه به استعداد و توانایی‌ای که در خودش می‌دیده در خانه برای درس‌خواندن برنامه‌ریزی کرده است. ساعت درس خواندن هم برایش مهم نبوده و آموختن اولویت اولش بوده است.

تلفن را که جواب می‌داد، با صدایی آرام و موقر با ما شروع به صحبت می‌کند، ابتدا متعجب از این موضوع که چرا او را برای گفت‌وگو انتخاب کرده‌ایم می‌گوید: آدم‌های موفق‌تر از من در این محله‌ هستند که می‌توانید با آن‌ها هم‌کلام شویم. به او توضیح می‌دهیم، او را اعضای شورای اجتماعی محله‌شان معرفی کرده‌اند تا الگویی برای دیگر جوانان محله باشد.

محمدعلی درزی، دانش‌آموز مدرسه استعداد‌های درخشان شهید هاشمی‌نژاد3 و رتبه 58کنکور سراسری انسانی1400 ساکن محله سیدی است. او برخلاف بسیاری از هم‌سن و سالانش اهل مشاوره تحصیلی و کلاس‌های کمک درسی پی در پی نبوده است. آن‌طور که می‌گوید با توجه به استعداد و توانایی‌ای که در خودش می‌دیده در خانه برای درس‌خواندن برنامه‌ریزی کرده است. ساعت درس خواندن هم برایش مهم نبوده و آموختن اولویت اولش بوده است.

از او درباره اینکه روزی چند ساعت درس می‌خوانده، می‌پرسیم در پاسخ به ما می‌گوید: «در طول این سال‌ها طوری درس می‌خواندم که مطالب را بفهمم، اما به دنبال ساعت درس خواندن و زمان‌گیری نبودم. از تابستان سال گذشته هم برای کنکور شروع کردم. ابتدا حدود 4 الی 5ساعت در روز درس می‌خواندم و کم‌ کم به 7 الی 8ساعت در روز رسید. همواره نگاهم بر این بود که بازدهی آموزشی و کیفیت مطالعه‌ام خوب باشد.»

 

هدفم رتبه برتر نبود

یکی از جملات تأکیدی محمدعلی این است: «من توانایی‌اش را دارم چرا برای موفقیت درست درس نخوانم؟» او ادامه می‌دهد: «هدفم به دست آوردن رتبه برتر نبود، می‌خواستم به اندازه توانم موفق بشوم. من و هم‌سن و سالانم می‌دانیم کنکور سدی است که باید از آن بگذریم. اما مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که با استرس و نگرانی نمی‌توان از این سد گذشت.»

بسیاری از دانش‌آموزان درس خواندن در فضای مجازی را پردردسر و کم‌بهره می‌دانند، اما محمدعلی نظری متفاوت دارد. البته او با تأکید بر این موضوع که فقط برای رشته تحصیلی خودش نظر می‌دهد، می‌گوید: «درس خواندن مجازی مشکلاتی داشت، اما در رشته ما که بیشتر آن خواندنی است، مزیتش بیشتر بود. در روزهای کرونایی به‌دلیل اینکه دیگر زمانمان صرف مسیر رفت و آمد به مدرسه نمی‌شد فرصت بیشتری به دست آوردیم که باید غنیمت می‌دانستیم.»

این نسخه را برای همه نمی‌پیچم، اما اعتقادی به این موضوع ندارم که بگویم اگر کنکور دارید، از تمام زندگی‌تان بزنید و فقط درس بخوانید

او به این موضوع هم اشاره می‌کند که تمام زندگی‌‌اش را صرفا وقف درس خواندن نکرده است: «سال‌هاست که در رشته فوتسال فعالیت دارم. امسال با وجود کنکور و کرونا باز هم برای بازی با دوستانم به فضای باز می‌رفتیم و ساعتی را مشغول بازی می‌شدیم. این نسخه را برای همه نمی‌پیچم، اما اعتقادی به این موضوع ندارم که بگویم اگر کنکور دارید، از تمام زندگی‌تان بزنید و فقط درس بخوانید. هر چیزی به وقت خودش. شاید باشند افرادی که 14ساعت در روز درس می‌خوانند و کاری جز درس خواندن ندارند، اما استرس زمان کنکور سبب می‌شود بازدهی لازم را نداشته باشند.»

او که پسر بزرگ خانواده است و خودش باید الگوی خواهر و برادر کوچک‌ترش باشد، فرصت را غنیمت می‌شمارد و از پدر و مادرش تشکر می‌کند. «پدرم کارمند و مادرم خانه‌دار است. آن‌ها شرایطی برای من فراهم کردند تا فارغ از مشکلات معمول زندگی به درس خواندنم برسم. امیدوارم با موفقیت در زندگی بتوانم زحماتشان را جبران کنم.»

ارسال نظر