کد خبر: ۱۲۶۷
۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نوجوان حافظ کل قرآن مجید طرح‌های حفظ قرآن را کاربردی می‌داند

زینب رضایی درباره انگیزه‌اش برای شروع حفظ قرآن می‌گوید: در خانواده ما زمینه حفظ وجود دارد. مادرم از بچگی جزء30 قرآن را به ما یاد داده و خودش هم بخش‌هایی از قرآن را حفظ کرده است. من هم جزء یک و 30 را حفظ بودم. اما جرقه اصلی زمانی در ذهنم زده شد که خانم فریبا کافی مسئول دارالقرآن امام حسین(ع) به مدرسه ما آمد و درباره حفظ قرآن برای ما صحبت کرد. آن زمان کلاس هشتم بودم و اصلا یادم نیست چه حرفی زد که این‌قدر مشتاق شدم تا در طرح حافظان رضوی شرکت کنم.

زینب را به عنوان نفر اول در مسابقات حفظ 20جزء قرآن در ناحیه دانش‌آموزی معرفی می‌کنند اما وقتی با او تماس می‌گیرم متوجه می‌شوم در همین چند ماهه همت کرده و حافظ کل قرآن شده است. زینب رضایی، دانش‌آموز محله دلاوران که امسال دیپلم گرفته و کنکور هم داشته، حفظ کتاب خدا را همیشه در اولویت کارهایش قرار داده است.

 

خانواده قرآنی

زینب درباره انگیزه‌اش برای شروع حفظ قرآن می‌گوید: «در خانواده ما زمینه حفظ وجود دارد. مادرم از بچگی جزء30 قرآن را به ما یاد داده و خودش هم بخش‌هایی از قرآن را حفظ کرده است. من هم جزء یک و 30 را حفظ بودم.

 اما جرقه اصلی زمانی در ذهنم زده شد که خانم فریبا کافی مسئول دارالقرآن امام حسین(ع) به مدرسه ما آمد و درباره حفظ قرآن برای ما صحبت کرد. آن زمان کلاس هشتم بودم و اصلا یادم نیست چه حرفی زد که این‌قدر مشتاق شدم تا در طرح حافظان رضوی شرکت کنم.

 از همان موقع به دارالقرآن که در میدان هشتم شهریور قرار دارد رفتم و حفظ را شروع کردم. کلاس نهم بودم که در مسابقات 5جزء ناحیه که از طرف آموزش و پرورش برگزار شد رتبه اول را آوردم. کلاس یازدهم در 10جزء و کلاس دوازدهم در 20جزء اول شدم. بعد از آن هم ظرف چند ماه بقیه قرآن را به طور کامل حفظ کردم و الان حافظ کل قرآن هستم.»

برای حفظ هم هرچه سن کمتر باشد مسیر رشد بهتری پیش روی فرد قرار دارد

 

ادامه مسیر با آموختن صوت و لحن قرآن

زینب دومین فرزند یک خانواده 9نفره است و 6خواهر و برادر دارد که سعی می‌کند به آن‌ها کمک کند تا در سن کم حفظ قرآن را شروع کنند. او نه‌تنها حفظ قرآن را مانعی برای درس خواندن نمی‌داند بلکه معتقد است این تمرینات مداوم به تقویت حافظه هم کمک می‌کند.

 او می‌گوید: طرح حافظان رضوی که من بر اساس آن حفظ را شروع کردم یک طرح 3ساله بود اما الان طرح‌های جدیدتر با شیوه‌های بهتر شروع شده که در مدت زمان کمتر می‌توان کل قرآن را حفظ کرد. برای حفظ هم هرچه سن کمتر باشد مسیر رشد بهتری پیش روی فرد قرار دارد. حالا که کل قرآن را حفظ کرده‌ام تصمیم دارم در دوره‌های تفسیر و صوت و لحن مسیر قرآن را ادامه دهم. در گذشته هم در دوره تربیت مربی شرکت کرده بودم و در آزمون ورودی آن رتبه چهارم استانی را کسب کردم.

 

دوست‌دار کار فرهنگی

زینب با پشتکار و اراده‌ای که دارد دیپلمش را با معدل بالای19 در رشته تجربی گرفته و کنکور را هم با موفقیت پشت سر گذاشته است. پدرش فرهنگی است و او هم با روحیه لطیفی که دارد تصمیم دارد درسش را در همان مسیر ادامه دهد. زینب حضور در برخی رشته‌های پزشکی و پرستاری را نیازمند داشتن ویژگی‌های خاصی می‌داند که به گفته خودش با روحیه او در تضاد است. 

او که تصمیم دارد در مسیر پدرش حرکت کند و دانشگاه فرهنگیان را به عنوان محل مورد نظرش برای ادامه تحصیل انتخاب کرده است می‌گوید: بیشتر افراد خانواده ما فرهنگی هستند و من کار فرهنگی را در مسیر تعالیم قرآن انتخاب می‌کنم.

ارسال نظر