کد خبر: ۱۲۷۳
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

بازار خودرو مجیدیه فراتر از بازار معاملات خودرو، مرکز فرهنگی_اقتصادی شده است

اینجا بزرگ‌ترین بازار معاملات خودرو کشور است که از ساعت 6صبح روز جمعه می‌توان شاهد صف ورود خودروها به این مجموعه بود. فروشندگان خودرو پس از پرداخت هزینه وارد جایگاه کارشناسی شده و سپس در پارکینگ قرار می‌گیرند. در برخی جمعه‌ها بیش از 1000فروشنده خودرو به این بازار مراجعه می‌کنند. حدود ساعت9 به بعد حضور خریداران و فروشندگان به اوج خود می‌رسد و این ازدحام تا حدود ساعت 7شب ادامه دارد.

در اولین‌ روزهایی که خاک‌برداری و در ادامه دیوارکشی پروژه در سال93 شروع شد بسیاری از مردم نگران بودند که به‌واسطه دور بودن مجموعه از فضای شهری و همچنین وجود زمین‌های خالی در اطراف‌ پروژه، مکان مناسبی برای ایجاد یک بازار شهری انتخاب نشده است. اما در گذر زمان مشخص شد بازار خودرو مجیدیه یک ظرفیت شهری است که از جمعه‌های شلوغ معاملات خودرو گرفته تا جشن‌های مذهبی و سوگواری ایام محرم می‌تواند در آن برگزار شود. در ادامه مروری داریم بر شرایط بازار خودرو مجیدیه که تبدیل به یک ظرفیت فرهنگی و اقتصادی در منطقه12 شده است.

 

گره‌گشای ترافیکی

سنگ‌بنای بازار خودرو مجیدیه در سال93 و با هدف رفع مشکلات ترافیکی دور میدان آزادگان که جمعه‌بازار خودرو بود نهاده شد. در ابتدا درباره موقعیت این مجموعه حرف و حدیث‌های زیادی به میان آمد و نقدهایی مطرح شد اما باوجوداین بازارخودرو مجیدیه ساخته شد و در دهه فجر همان سال به افتتاح رسید.

 در گذر زمان اما مشخص شد ساخت این بازار در راستای کاهش کمبودها مؤثر بوده است. در ابتدا فضای 20هکتاری این بازار در روزهای جمعه برای معاملات خودرو در اختیار شهروندان قرار گرفت که اکنون هم در روز پایانی هفته این وضعیت ادامه دارد.

 

بزرگ‌ترین بازار معاملات خودرو کشور

در یکی از جمعه‌ها در بازار خودرو مجیدیه (قبل از اوج پنجم کرونا) حاضر می‌شویم، اینجا بزرگ‌ترین بازار معاملات خودرو کشور است که از ساعت 6صبح روز جمعه می‌توان شاهد صف ورود خودروها به این مجموعه بود.

 فروشندگان خودرو پس از پرداخت هزینه وارد جایگاه کارشناسی شده و سپس در پارکینگ قرار می‌گیرند. در برخی جمعه‌ها بیش از 1000فروشنده خودرو به این بازار مراجعه می‌کنند. حدود ساعت9 به بعد حضور خریداران و فروشندگان به اوج خود می‌رسد و این ازدحام تا حدود ساعت 7شب ادامه دارد. 

مشاهدات ما نشان می‌دهد که در این بازار بیشتر خودروهای داخلی و بعضا خارجی در قیمت‌های مختلف موجود است. این بازار متنوع و معاملات بدون واسطه، سبب استقبال شهروندان در آخر هفته‌ها از این بازار می‌شود. در گفت‌وگویی که با شهروندان داریم بیشتر خریداران و فروشندگان از این ظرفیت ایجاد شده رضایت دارند و معتقدند دست دلال را از بازار حذف می‌کند.

 

روزبازارهای پررونق

در ادامه با ساخت کامل فضای پارکینگ و محوطه بازار خودرو مجیدیه با تصمیم سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فرآرده‌های کشاورزی شهرداری مشهد و با توجه به زیرساخت موجود، 2روزبازار هفتگی در این فضا ایجاد شد که به سرعت مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. در ابتدا یکشنبه‌بازار و بعد از آن‌ چهارشنبه‌بازار در این مجموعه دایر شد که سبب حضور شهروندان بسیاری از سراسر شهر در این مجموعه می‌شود. در ادامه در هر 2بازار حاضر می‌شویم. کمتر بازاری را می‌توان با این نشاط و سرزندگی در شهر دید. 

تنوع اجناس موجود از مواد خوراکی گرفته تا کفش و پوشاک سبب شده است تا در بیش از 12مسیر بازار، فروشندگان و خریداران مشغول معامله و چانه‌زنی سر قیمت‌ها باشند. رونق این 2بازار در سال‌های اخیر سبب شده است که برخی تولیدکنندگان از شهرستان‌ها و حتی استان‌های اطراف در این 2روز میان هفته برای ارائه کالاهای خود در این بازار حاضر شوند و همین موضوع سبب رونق کسب و کار در این روزبازارها شده است.

تنوع اجناس موجود از مواد خوراکی گرفته تا کفش و پوشاک سبب شده تا در بیش از 12مسیر بازار، فروشندگان و خریداران مشغول معامله و چانه‌زنی سر قیمت‌ها باشند

 

شور حسینی در قلب بازار

در 2سال اخیر اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی بر کاربری‌های بازارخودرو مجیدیه افزوده است. بعد از تجربه موفق برگزاری عزاداری خودرویی محرم در محوطه بازارخودرو مجیدیه در سال قبل، این مجموعه امسال میزبان مراسم شب‌های قدر شد و در این ماه محرم هم برای دومین سال متوالی مراسم سوگواری امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) ایشان در این مجموعه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. 

مراسم عزاداری هم‌زمان با دهه اول محرم و با حضور مردم از نقاط مختلف شهر برگزار شد. این برنامه در ادامه مراسم‌های فرهنگی که در این مجموعه برگزار می‌شود دایر شد. سوگواران اهل بیت(ع) در این مراسم در 2گروه عزاداری ماشینی و دسته‌ای حاضر شدند که جمعیت آن‌ها در برخی شب‌ها به بیش از 3000نفر هم رسید.

 

بستر رشد فرهنگی منطقه

بازار خودرو مجیدیه 7سال بعد از بهره‌برداری کاربردی فراتر از یک بازار معاملات خودرو دارد، حجت‌الاسلام و المسلمین شرفی‌نیا روحانی و فعال اجتماعی محله مجیدیه درباره این ظرفیت محلی می‌گوید: «بازار خودرو مجیدیه در این محله تبدیل به فضایی شده است که در راستای حذف کمبودها پیش رفته است. قطعا مشکلاتی در بعضی روزهای هفته برای ساکنان اطراف ایجاد مزاحمت کرده است اما در کل شاهد مجموعه‌ای هستیم که در روزهای مختلف هفته دردسترس اهالی منطقه است تا بتوانند نیازهای مختلف خود را با قیمت مناسب از این بازار تأمین کنند. 

نکته دیگر درباره بعد فرهنگی و مذهبی بازارخودرو مجیدیه است. در یک‌سال و نیم اخیر برنامه‌های فرهنگی و مذهبی متعددی در این مجموعه برگزار شده است که مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. چنین برنامه‌هایی در بلندمدت می‌تواند بستر رشد فرهنگی محله را فراهم کند.»

 

بازار ماشین، سینما ماشین می‌شود؟

با شیوع همه‌گیری کرونا سینماها جزو اولین مکان‌های عمومی بودند که تعطیل شدند. در ادامه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایده سینماماشین مطرح شد تا شهروندان بتوانند به دور از خطر شیوع ویروس کرونا درون خودرو خود در فضایی باز به تماشای فیلم‌ها بنشینند. 

بازار خودرو مجیدیه جزو اولین مکان‌هایی بود که برای اجرای این طرح معرفی شد تا همانند جمعه‌ها شاهد صف کشیدن خودروها در این مجموعه باشیم اما در ادامه به دلیل استقبال کم شهروندان از دیگر مجموعه‌های سینماماشین‌ها که در شهر راه‌اندازی شد، این پروژه در بازارخودرو مجیدیه متوقف شد. با ادامه شیوع ویروس کرونا در کشور و استقبال‌نکردن مردم از سالن‌های سینما دوباره ایده سینما ماشین مطرح شده است و به نظر می‌رسد بازارخودرو مجیدیه یکبار دیگر شانس میزبانی این رویداد فرهنگی را دارد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر