کد خبر: ۱۲۸۹
۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

پارکینگ‌های عمومی اطراف حرم مطهر در یک نگاه

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با خودرو شخصی به حرم مطهر رضوی رفته باشید. حال تفاوتی نمی‌کند که جزو زائران یا یکی از مجاوران و مشهدی‌هایی باشید که برای زیارت به حرم مطهر مشرف می‌شوید. احتمالا برای پیدا کردن محلی مناسب برای پارک کردن دچار مشکل شده‌اید.

جای پارک در محدوده حرم مطهر حکم کیمیا را دارد. با وجود پارکینگ‌های مسقف و روباز زیادی که در این محدوده ساخته شده است، باز هم مشکل کمبود پارکینگ وجود دارد. امسال با لغو سفرهای تابستانی زائران به مشهد اوضاع کمی در کنترل بود، اما همچنان این مشکل در خیابان‌های اطراف حرم مطهر بیشتر از هر چیزی خودنمایی می‌کند. 

 کمبود پارکینگ در محدوه حرم مطهر همیشه مطالبه‌ای چالش‌برانگیز برای شهرداران مشهد و حتی منطقه بوده است.
در این هفته نگاهی خواهیم داشت به پراکندگی پارکینگ‌های عمومی اطراف حرم مطهر و نیز تأثیر کمبود جای پارک در این محدوده را بیشتر بررسی می‌کنیم.


زیرگذر هیچ‌وقت جای پارک ندارد

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با خودرو شخصی به حرم مطهر رضوی رفته باشید. حال تفاوتی نمی‌کند که جزو زائران یا یکی از مجاوران و مشهدی‌هایی باشید که برای زیارت به حرم مطهر مشرف می‌شوید. احتمالا برای پیدا کردن محلی مناسب برای پارک کردن دچار مشکل شده‌اید.

 بیشتر افرادی که تجربه کافی برای تردد در اطراف حرم ندارند، همان ابتدا وارد زیرگذر می‌شوند و تصور می‌کنند در پارکینگ بزرگ زیرگذر می‌توانند جا پیدا کنند، ولی این تصور اشتباه است. این پارکینگ تقریبا همیشه پر است. با این حال جای نگرانی نیست. در محدوده حرم پارکینگ‌هایی وجود دارد که می‌توانید به‌راحتی برای هر زمانی که خواستید، خودرو خود را پارک کنید.

 

پارکینگ زیرگذر حرم مطهر امام رضا(ع)

 ورودی این پارکینگ ابتدای زیرگذر از سمت خیابان شیرازی قرار دارد. سایر ورودی‌های پارکینگ زیرگذر، محل ورود و خروج حقوق‌بگیران آستان قدس رضوی و خادمان حرم است. در ضمن کسبه خیابان‌های اطراف حرم نیز خودروهای خود را در همین پارکینگ می‌گذارند.

 این در حالی است که در چند سال اخیر طرحی مبنی بر تخریب پارکینگ‌های زیرگذر برای بهبود خدمت‌رسانی به زائران حرم مطهر ارائه شده است که به‌طور حتم ساخت پارکینگ توسط شهرداری مشهد در محدوده‌ اطراف حرم مطهر در همین راستاست.

 

پارکینگ روباز میدان شهدا

این پارکینگ مسطح در محدوده شهری منطقه ثامن نیست، اما با ظرفیت 15خودرو، واقع در خیابان شیرازی، شیرازی17 امکان پارک خودرو را به مسافران و مجاوران می‌دهد. این پارکینگ امکاناتی همانند کارواش نیز ارائه می‌دهد و مهم‌ترین ویژگی‌اش این است که از پارکینگ طبقاتی میدان شهدا به حرم نزدیک‌تر است، اما به گفته کسبه، احتمال اینکه ظرفیت آن خیلی زود تکمیل شود، همیشه وجود دارد.

 

پارکینگ طبقاتی میدان شهدا

این پارکینگ مسقف در منطقه ثامن نیست، اما با ظرفیت 250خودرو، واقع در ضلع غربی میدان، کنار پایانه اتوبوس‌رانی کمک زیادی به حل مشکل کمبود جای پارک در خیابان منتهی به حرم مطهر کرده است. این پارکینگ حدود 900متر تا حرم مطهر فاصله دارد و از آنجا که در این خیابان طرح زوج و فرد اعمال می‌شود، می‌توان مسیر تا حرم مطهر را پیاده طی کرد.

 

پارکینگ مسقف بازار مرکزی

 این پارکینگ مسطح با ظرفیت 60خودرو، در خیابان شهید رجایی، کوچه مخابرات، انتهای کوچه چهارباغ قرار دارد. این پارکینگ نزدیک‌ترین پارکینگ به حرم مطهر از سمت خیابان شیرازی است و از پارکینگ‌های قدیمی و شناخته‌شده در بین زائران و مجاوران است. مهم‌ترین ویژگی این پارکینگ دسترسی آسان و راحت به بازار و البته حرم مطهر است.

 

پارکینگ روباز عیدگاه

 پارکینگ روباز و مسطح بازار یکی دیگر از پارکینگ‌های اطراف حرم مطهر است. این پارکینگ با ظرفیت 400خودرو، در خیابان نواب‌صفوی، نواب‌صفوی11، کوچه باغ حسن‌خان واقع است. به گفته کسبه این خیابان، این پارکینگ در بین زائران بسیار طرف‌دار دارد و دلیل آن نیز علاوه بر نزدیکی به حرم مطهر برای زیارت، خانه‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری در این محدوده است. خانه‌هایی مانند خانه داروغه، خانه توکلی و خانه امیری و مدارس تاریخی مانند مدرسه عباسقلی‌خان نیز در نزدیکی این پارکینگ قرار دارد.

 

پارکینگ مسقف معین

 این پارکینگ نیز در خیابان نواب قرار دارد. پارکینگ مسقف و مسطح معین با ظرفیت 220خودرو در خیابان نواب‌صفوی، نواب‌صفوی4 قرار دارد.

 

پارکینگ روباز بازار تنباکویی

 این پارکینگ مسطح با ظرفیت 200خودرو در خیابان هفده‌شهریور، کوچه تنباکویی قرار دارد. این پارکینگ نیز در دل بازار قرار گرفته است و بیشتر کسبه و بازاری‌های این خیابان از آن استفاده می‌کنند. این پارکینگ نسبت به پارکینگ‌های دیگر کمی با حرم مطهر فاصله دارد.

 

پارکینگ مسقف عدالت

 این پارکینگ مسطح با ظرفیت 60خودرو، در میدان پنجراه، کوچه بهره قرار دارد و همچون میدان شهدا در مقابل حرم قرار گرفته است. این خیابان به نام پایین‌خیابان شناخته می‌شد و به نام پایین پای حضرت نیز از آن یاد می‌شود.

 

پارکینگ عباسقلی‌خان

این پارکینگ مسطح و مسقف با ظرفیت 60خودرو، در خیابان وحدت، بازار عباسقلی‌خان، برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران راه‌اندازی شده است. این پارکینگ در محله‌ای قدیمی با بازارهای سنتی و سرپوشیده قرار گرفته است و در اطراف آن مناطق تاریخی و جاهای دیدنی حرم به چشم می‌خورد.

 

پارکینگ روباز عباسقلی‌خان

 این پارکینگ مسطح با ظرفیت 15خودرو، در شهربازی بولوار مفتح قرار گرفته است و تقریبا فاصله زیادی تا حرم مطهر دارد.

 

پارکینگ طبقاتی خسروی‌نو

 این پارکینگ مسقف در محدوده شهری منطقه ثامن نیست، اما با ظرفیت 200خودرو، واقع در خیابان شهید اندرزگو، مقابل پمپ بنزین، کمک زیادی به زائران و مجاورانی می‌کند که تا این خیابان به دنبال جای پارک یا پارکینگ می‌روند.

 

پارکینگ روباز کسری

 این پارکینگ از پارکینگ خسروی‌نو به حرم مطهر نزدیک‌تر است، اما ظرفیت بسیار کمی برای پذیرش خودرو دارد. ظرفیت این پارکینگ 60خودرو است. این پارکینگ مسطح در میدان بیت‌المقدس، خیابان اندرزگوی یک قرار دارد.
با این حال این 2پارکینگ در نزدیکی ورودی باب الجواد(ع) حرم مطهر قرار گرفته و دسترسی به بازار فرش‌فروش‌ها، مسجد صدیقی‌ها، موزه مردم‌شناسی(حمام مهدی قلی‌بیگ) و صحن جامع رضوی را آسان کرده است.

 

پارکینگ شبانه‌روزی امید

این پارکینگ از نزدیک‌ترین مراکز خرید به حرم مطهر و از جدیدترین جاهای دیدنی مشهد است که از 3طبقه پارکینگ با ظرفیت 282خودرو برخوردار است و درست مقابل ورودی حرم مطهر در خیابان شیرازی قرار دارد. پارکینگ مجتمع امید دسترسی آسانی به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، صحن انقلاب و بست شیرازی دارد.

 

پارکینگ شاهین‌فر و خسروی‌نو

 این 2پارکینگ با فاصله بیشتری از حرم مطهر در خیابان امام خمینی(ره) و آخوند خراسانی قرار دارند. پارکینگ روباز و مسطح کوچه شاهین‌فر با ظرفیت 30خودرو، در خیابان بازارچه سراب، جنب دانشکده علوم‌پزشکی واقع شده است و اگر اندکی اهل پیاده‌روی باشید، با پارک کردن ماشین در این خیابان می‌توانید کلی ترافیک خیابان‌های اطراف حرم را دور بزنید. انتهای این خیابان به خیابان آخوند خراسانی منتهی می‌شود و از آنجا تا حرم راه چندانی نیست و دسترسی آسانی به صحن جامع رضوی دارد. همچنین پارکینگ طبقاتی و مسقف خیابان خسروی‌نو واقع در خیابان آخوند خراسانی، آخوند خراسانی4 با ظرفیت 250خودرو، می‌تواند جای پارکی برای خودرو شما باشد.

 

پارکینگ طبقاتی آسمان

 بزرگ‌ترین و در عین حال بیشترین ظرفیت جای پارک در پارکینگ طبقاتی آسمان است. این پارکینگ متعلق به بازار خرید آسمان است و طبقات انتهایی آن دید بسیار خوبی به گنبد و بارگاه حضرت رضا(ع) دارد. این پارکینگ 2100جای پارک دارد.

 

پارکینگ هفده‌شهریور

 تنها پارکینگ مکانیزه محدوده اطراف حرم مطهر با ظرفیت 40جای پارک، پارکینگ هفده‌شهریور است. این پارکینگ جنب بازار رضا(ع) قرار دارد و جزو پارکینگ‌های مسقف به شمار می‌رود که در حال حاضر استفاده نمی‌شود.

 

9516 جای پارک

درمجموع 48پارکینگ مسقف و روبازی که در منطقه ثامن یا در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر ساخته شده است، 9516جای پارک دارد، اما به نظر می‌رسد این تعداد جای پارک کفاف خودروهای کسبه، اهالی و زائران را نمی‌دهد.

 

15 پارکینگ مسقف

در منطقه ثامن و خیابان‌های منتهی به حرم مطهر 15پارکینگ مسقف وجود دارد. این پارکینگ‌های پرطرف‌دار همانند پارکینگ عباسقلی‌خان، معین و بازار مرکزی، 5352جای پارک را شامل می‌شوند.

 

31 پارکینگ روباز

31پارکینگ روباز در محدوده حرم مطهر قرار دارد. بیشتر این پارکینگ‌ها در کوچه‌های اطراف حرم مطهر است و درواقع هر زمین رهاشده یا تملک‌شده توسط شهرداری تا زمانی که کاربری خود را پیدا کند، به پارکینگ تبدیل شده است.

 

3964 جای پارک در پارکینگ روباز

پارکینگ‌های روباز قابلیت‌های زیادی دارند و جای پارک بیشتری به مسافران و حتی اهالی می‌دهد. در مجموع 3964جای پارک در 31پارکینگ روباز محدوده حرم مطهر وجود دارد.

 

32 پارکینگ محلی

در منطقه 32پارکینگ محلی وجود دارد. بیشتر این پارکینگ‌ها زمین‌هایی است که بعد از تملک‌های شهرداری منطقه در راستای طرح بازسازی و بهسازی بافت اطراف حرم مطهر به‌صورت پارکینگ استفاده می‌شوند و طبیعی است که بیشتر این پارکینگ‌ها در کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی خیابان‌های اصلی منتهی به حرم مطهر باشد. این پارکینگ‌ها عبارتند از :
پارکینگ کوچه آصفی با 50ظرفیت
پارکینگ کوچه حمام باغ با 22ظرفیت
پارکینگ پشت ساختمان شهرداری منطقه ثامن با 44ظرفیت
پارکینگ ابتدای نوغان با 66ظرفیت
پارکینگ جنب مسجد مروی‌ها با 71ظرفیت
پارکینگ وسط نوغان با 124ظرفیت
پارکینگ نوغان2 با 32ظرفیت
پارکینگ کوچه فروزان با 60ظرفیت
پارکینگ کوچه غفاریان با 20ظرفیت
پارکینگ کوچه بره با 60ظرفیت
پارکینگ کوچه باغ حسن‌خان با 400ظرفیت

 

10 پارکینگ طبقاتی

در محدوده حرم مطهر 10پارکینگ طبقاتی وجود دارد که بیشترین ظرفیت جای پارک را دارند. پارکینگ‌های آسمان، 2پارکینگ در خیابان خسروی‌نو، میدان شهدا و رضا پارکینگ‌های طبقاتی هستند که 4370ظرفیت جای پارک ایجاد می‌کنند.

 

کمترین و بیشترین جای پارک در پارکینگ

اگر بخواهیم پارکینگ‌های اطراف حرم مطهر را به لحاظ جای پارک به 2دسته کمترین و بیشترین تقسیم کنیم، پارکینگ روباز عباسقلی‌خان با ظرفیت 15خودرو کمترین جای پارک و پارکینگ آسمان با ظرفیت 2100خودرو بیشترین جای پارک را دارد.

ارسال نظر