کد خبر: ۱۳۰۵
۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

حسینیه امام خمینی(ره) درمانگاه بیماران کرونایی شد

پزشکان برای ویزیت بیماران نشسته بودند و مردم با رعایت فاصله‌گذاری منتظر ویزیت بودند. پس از پرس‌وجو متوجه شدیم بیماران کرونایی که حال مناسبی ندارند و باید به پزشک مراجعه کنند به این مرکز می‌آیند و معاینه می‌شوند. یکی از ویژگی‌های مرکز درمانی احداث داروخانه‌ای در ورودی حسینیه است که داروهای بیماران کرونایی را دارد و بیماران یا همراهانشان قرار نیست به دنبال خرید دارو در به در جاهای دیگری شوند. اگر هم برای بیمار تزریق آمپول یا سرم تجویز شده باشد، همان جا رایگان انجام می‌شود.

 مدتی است این خبر در فضای مجازی منتشر شده است. «ویزیت رایگان پزشک در قرارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی مستقر در حسینیه امام خمینی(ره) واقع در چهارراه نخریسی انجام می‌شود. در داروخانه مستقر در این قرارگاه داروی تزریقی رمدسیور و سرم به اندازه کافی موجود است. تزریق به طوررایگان انجام می‌شود...» اما و اگرهایی که درباره این خبر در بین مردم به‌وجود آمد باعث شد برای بررسی صحت و سقم آن سری به این مرکز در خیابان فدائیان اسلام بزنیم.

همان ابتدا سالن بزرگی را پیمودیم و وارد فضای حسینیه شدیم.پزشکان برای ویزیت بیماران نشسته بودند و مردم با رعایت فاصله‌گذاری منتظر ویزیت بودند. پس از پرس‌وجو متوجه شدیم بیماران کرونایی که حال مناسبی ندارند و باید به پزشک مراجعه کنند به این مرکز می‌آیند و معاینه می‌شوند. 

یکی از ویژگی‌های مرکز درمانی احداث داروخانه‌ای در ورودی حسینیه است که داروهای بیماران کرونایی را دارد و بیماران یا همراهانشان قرار نیست به دنبال خرید دارو در به در جاهای دیگری شوند. اگر هم برای بیمار تزریق آمپول یا سرم تجویز شده باشد، همانجا رایگان انجام می‌شود.

 

گره‌گشایی از مردم

احمد فلاحی همراه با همسرش که به بیماری کرونا مبتلا شده از محله 17شهریور برای معاینه و دریافت دارو به این مرکز مراجعه کرده‌اند. او می‌گوید: یک ماه پیش به کرونا مبتلا شده بودم و از همان ابتدا خودم را در خانه قرنطینه کردم و حتی همسرم به منزل پدرش رفت. پس از بهبودی من و منفی شدن آزمایش کرونایم به خانه بازگشت، اما در مدت کمتر از یک هفته علائم بیماری کرونا در همسرم ظاهر شد و فهمیدیم او هم مبتلا شده است.

سقف بلند حسینیه و پنجره‌های باز آن و مسقف نبودن دیگر قسمت‌های آن ترس ابتلای همراهان را کاهش می‌دهد

 شب گذشته حال همسرم بدتر شد. به پیشنهاد یکی از دوستانم به اینجا آمدیم، خوشبختانه امکاناتش مناسب است و نیازی نیست برای تهیه دارو سرگردان باشیم. او با اشاره به روباز بودن این مکان و تهویه مناسب آن یادآور می‌شود: این سقف بلند حسینیه و پنجره‌های باز آن و مسقف نبودن دیگر قسمت‌های آن ترس ابتلای همراهان را کاهش می‌دهد و اطمینان داریم هوای اینجا نسبت به برخی مکان‌های دیگر آلودگی کمتری دارد.

میثم ابراهیمی همراه یک بیمار کرونایی است. او هم با اشاره به در دسترس بودن امکانات درمانی در این مرکز توضیح می‌دهد: «برای تزریق رمدسیور شما باید مبلغی بالای صدهزار تومان هزینه کنید، اما در این مرکز تزریق آمپول یا سرم رایگان است. در این شرایط سخت برای مردم گره‌گشاست.»

 

خدمت داوطلبانه جوانان

وارد حسینیه می‌شویم، دو بخش مجزا دارد، خواهران و برادران، آن‌هایی که شرایط نامناسبی دارند و باید تزریق انجام یا سرم‌تراپی شوند به این قسمت هدایت شده و چند ساعتی در این مرکز می‌مانند. صدای سرفه برخی از آن‌ها آهنگ گوش‌خراش و دلهره‌آوری است که از هر سمت در این مجموعه به گوش می‌رسد و باعث نگرانی ما هم می‌شود. 

دروغ چرا هیچ کس دوست ندارد به کرونا مبتلا شود، ما هم مانند دیگران از این بیماری به شدت می‌ترسیم، اما با تماشای آرامش جوانانی که برای کمک به این بیماران داوطلبانه به اینجا آمده‌اند بر ترسمان غلبه می‌کنیم و جلوتر می‌رویم. با یکی از جهادگران هم‌کلام می‌شویم.

«محمد جواد نیرومند» پرستار 23ساله، برای کمک به اینجا آمده است. او که این روزها منتظر اعزام برای سربازی‌اش است درنگ را جایز نمی‌داند و می‌گوید: «در فضای مجازی خبر ایجاد این مرکز را برای بیماران کرونایی دیدم و پس از آن تصمیم گرفتم برای خدمت به هم‌وطنانم داوطلبانه به اینجا بیایم. البته برای اینکه خانواده‌ام در خطر قرار نگیرند از آن‌ها خواستم با من در ارتباط نباشند و خودم را از آن‌ها دور نگه می‌دارم. 

خوشبختانه کادر درمانی این مرکز همه برای رضای خدا کار می‌کنند، به همین دلیل رابطه دوستانه و صمیمی بین ما شکل گرفته است

هر روز ساعت 8صبح به اینجا می‌آیم و سعی می‌کنم تا زمانی که بیمار در اینجا هست بمانم. خوشبختانه کادر درمانی این مرکز همه برای رضای خدا کار می‌کنند، به همین دلیل رابطه دوستانه و صمیمی بین ما شکل گرفته است که باعث شده کمتر سختی کار و تعداد زیاد بیماران را احساس کنیم.

هر چه زمان می‌گذرد مرکز شلوغ‌تر می‌شود، با تمام آن شلوغی بالأخره دکتر ابراهیم معظمی، مسئول این مرکز، فرصت کوتاهی برای گفت‌وگو به ما می‌دهد. او می‌گوید: این مرکز به همت بسیج جامعه پزشکی و حمایت سپاه امام رضا(ع) از نیمه دوم مرداد امسال در مجتمع آموزشی سپاه با حضور بیش از 90نیروی داوطلب فعالیتش را آغاز کرده است. در این مجموعه خدماتی از قبیل ویزیت بیماران، ارائه دارو، تزریق آمپول رمدسیور و اکسیژن‌تراپی و ... روزانه به صدها بیمار ارائه می‌شود. »

 

خدمت‌رسانی به300بیمار در روز

مسئول رسیدگی به بیماران کرونایی این مرکز می‌گوید: «روزانه در این مجموعه به بیش از 300بیمار خدمت‌رسانی می‌کنیم که با توجه به افزایش مراجعه‌کنندگان نیاز به حمایت ارگان‌های مختلف و خیران داریم تا بتوانیم در کنار افزایش تعداد تخت‌ها، نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی و... را به نیز به روز کنیم.

در این مرکز برای سهولت بیماران و همراهانشان داروخانه‌ای احداث شده که در آن داروهای بیماران کرونایی مانند داروی تزریقی رمدسیور و سرم به اندازه کافی موجود است و آن‌ها می‌توانند همین جا داروهایشان را فراهم کنند. همچنین تزریق در اینجا رایگان انجام می‌شود و بیمار قرار نیست هزینه‌ای بابت آن بپردازد.»

 

به کمک خیران نیاز داریم

توصیه حضور در فضای باز یا مکان‌هایی با سقف بیش از 6متر را بارها شنیده‌اید. این ویژگی را در این مرکز می‌توانید ببینید. دکتر ابراهیم معظمی در این‌باره می‌گوید: «در این مرکز بیش از 30تخت برای 2بخش مجزای خواهران و برادران تهیه شده است که با رعایت فاصله‌گذاری در اینجا قرار گرفته است.

 ما تلاش داریم علاوه بر ارائه خدمات رایگان، کارمان طوری باشد که نکات بهداشتی رعایت شده و خودمان عامل شیوع بیماری نباشیم. بیشتر داوطلبان جهادی ما افراد متخصص هستند که از 7:30صبح تا ساعت24 مشغول به کار می‌شوند. با افزایش روز به روز بیماران امیدواریم خیران هم پای کار بیایند تا در هفته‌های آینده برای درمان بیماران در ارائه اکسیژن یا تخت کمبود نداشته باشیم.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر