کد خبر: ۱۳۱۳
۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

آقا حساب کردند؛ گزارشی از خوان کرم امام رضا(ع) در دوران کرونا

خرید و تزریق دارو، تهیه کپسول اکسیژن و... برای یک بیمار کرونایی با دفترچه درمانی حدود یک‌میلیون و 300هزار تومان و به‌صورت آزاد بیش از 4میلیون تومان می‌شود. حال اگر در یک خانواده چند نفر مبتلا شده باشند، هزینه درمان خیلی زیاد خواهد بود. آستان قدس رضوی وظیفه خود می‌داند تا در این اوضاع خاص به کمک مجاوران حضرت رضا(ع) بیاید و بسته به نیاز افراد، هزینه‌های درمانی خانواده‌های کم‌برخوردار را تا 100درصد پرداخت کند.

زندگی کنار بارگاه آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) طعم دیگری از همسایگی دارد. کافی است مشهدی باشی و گره‌ای در زندگی‌ات پیش بیاید. همان موقع که از همه‌جا و همه‌کس قطع امید کرده‌ای، راهی حرم می‌شوی و زنگ در خانه حضرت رضا(ع) را می‌زنی. مجاوران حضرت مدد آقا را در زندگی‌شان کم ندیده‌اند. در روزهایی که حال شهرمان به‌علت شیوع بیماری کرونا خوب نیست، چشم امید همسایگان باز هم به کرم مولایشان است.

آستان قدس رضوی که مدیریت همه موقوفات و نذورات امام رضا(ع) را به عهده دارد، از زمان شیوع بیماری کرونا برای همسایگان امام مهربانی‌ها اقدامات مختلفی انجام داده است؛ از تهیه بسته‌های بهداشتی و معیشتی گرفته تا تخفیف در اجاره‌بها و... اما وضعیت دشوار موج پنجم باعث شد تا این خدمات‌دهی گسترده‌تر شود و شکل دیگری به خود بگیرد.

 

حسابی که به نام امام رضا (ع)تسویه شد

پرداخت هزینه‌های بستری و درمان بیماران کرونایی برای خانواده‌هایی با درآمد متوسط سخت و دشوار است، چه برسد برای خانواده‌های کم‌برخورداری که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند. یکی از طرح‌هایی که آستان قدس رضوی برای کمک به مجاوران حضرت رضا(ع) اجرا کرده است، تأمین هزینه‌های درمانی است، با عنوان «آقا حساب کرده‌اند».

 مدیر امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی در این‌باره توضیح می‌دهد: خرید و تزریق دارو، تهیه کپسول اکسیژن و... برای یک بیمار کرونایی با دفترچه درمانی حدود یک‌میلیون و 300هزار تومان و به‌صورت آزاد بیش از 4میلیون تومان می‌شود. حال اگر در یک خانواده چند نفر مبتلا شده باشند، هزینه درمان خیلی زیاد خواهد بود.

هادی غلامی ادامه می‌دهد: آستان قدس رضوی وظیفه خود می‌داند تا در این اوضاع خاص به کمک مجاوران حضرت رضا(ع) بیاید و بسته به نیاز افراد، هزینه‌های درمانی خانواده‌های کم‌برخوردار را تا 100درصد پرداخت کند.

او با اشاره به اینکه کانون خادمیاران هر منطقه و محله از ابتدای شیوع بیماری کرونا خانواده‌های کم‌بضاعت در نقاط مختلف مشهد را شناسایی کرده‌اند، می‌افزاید: از همان زمان که موضوع بیکاری بر زندگی افراد سایه انداخت و خرید اقلامی مانند ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده برای خانواده‌های کم‌برخوردار سخت بود، خادمیاران این خانواده‌ها را به ما معرفی کردند و بانک جامع اطلاعاتی از آن‌ها تهیه شد تا بسته‌های معیشتی به آن‌ها اهدا شود.

به برخی داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها نیز اعلام شده است که در صورت مراجعه افرادی که مشکل پرداخت هزینه‌های درمانی دارند، آن‌ها را به ما معرفی کنند

مدیر امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی اضافه می‌کند: علاوه بر بانک اطلاعاتی این خانواده‌ها، تعدادی از خادمیاران ما در مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و داروخانه‌های محوری شهر مستقر هستند تا در صورت مشاهده خانواده‌هایی که مشکل تأمین دارو یا پرداخت هزینه‌های درمان را دارند، هماهنگی‌های لازم برای پرداخت هزینه‌ها انجام شود.

او می‌گوید: به برخی داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها نیز اعلام شده است که در صورت مراجعه افرادی که مشکل پرداخت هزینه‌های درمانی دارند، آن‌ها را به ما معرفی کنند.
غلامی از مشارکت خیران در این طرح نیز خبر می‌دهد و می‌افزاید: اداره‌کل نذورات آستان قدس رضوی نیز در قالب «نذر تسویه‌ حساب داروی بیماران نیازمند کرونایی» آماده دریافت نذورات مردمی است.

 

15میلیارد تومان برای خرید تجهیزات پزشکی

کمبود دارو و سرم، کپسول اکسیژن و دستگاه‌های ضروری برای بیماران کرونایی در موج پنجم کرونا به یک مشکل اساسی برای کادر درمان و خانواده‌های بیماران تبدیل شده بود. در همین راستا آستان قدس رضوی با برگزاری جلسات مشترک با دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، به خرید تجهیزات پزشکی اقدام کرد.

اهدای 600قلم تجهیزات ضروری پزشکی به بیمارستان‌های مشهد، تأمین 100هزار سرم تزریقی، خرید و توزیع 40هزار آمپول رمدسیویر و 12هزار داروی آنوکساپارین، تجهیز 100تخت ویژه در یک بیمارستان خصوصی، ایجاد مرکز خدمات سرپایی بیماران کرونایی، اختصاص ساختمان یکی از فروشگاه‌های کتاب به‌‌نشر به داروخانه، فقط بخشی از اقدامات آستان قدس رضوی در هفته‌های گذشته بوده است.

مدیر امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی می‌گوید: یکی از 8دستور تولیت آستان قدس رضوی تهیه تجهیزات ضروری درمان بیماران و تحویل سریع آن به بیمارستان‌های درگیر کرونا بود. حدود 15میلیارد تومان برای خرید تجهیزات پزشکی اختصاص یافت و مطابق فهرست دانشگاه علوم‌پزشکی، این تجهیزات خریداری و تحویل داده شد.

غلامی اضافه می‌کند: بنا به درخواست دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد و به‌منظور اختصاص فضایی برای راه‌اندازی مرکز موقت درمانی، زائرسرای رضوی با همه امکانات برای خدمت‌رسانی پزشکی به بیماران کرونایی و خانواده‌های درگیر این بیماری، در اختیار مجموعه بهداشت و درمان مشهد قرار گرفت.

غلامی توضیح می‌دهد: کادر درمان با حضور در شیفت‌های متوالی بار بسیار سنگینی را متحمل می‌شوند. از طرف دیگر، خانواده‌هایی که درگیر بیماری هستند، نگران سلامت عزیزانشان هستند و نباید دغدغه‌های دیگری مانند نبود دارو را نیز بر دوش بکشند.

 

توزیع غذای متبرک در منازل بیماران کرونایی

زائر یا مجاور فرقی نمی‌کند؛ چشیدن طعم «غذای حضرت» برای همه نعمت و متبرک است. شاید در ظاهر این غذا مانند دیگر غذاها باشد، اما زائر و مجاور در این غذا چیزی دیده که او را نمک‌گیر خوان کرم امام مهربانی‌ها کرده است. از قدیم بسیاری افراد این غذا را به نیت شفا میل می‌کردند؛ غذایی که مانند بقیه غذاها طبخ می‌شود، اما عنایت و نظر صاحبش علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) آن را خاص کرده است.

از ابتدای شیوع بیماری منحوس کرونا بنیاد کرامت رضوی چند مرتبه از باب تبرک بین کادر درمان غذا توزیع کرد، اما امسال علاوه بر توزیع غذا در دهه ولایت بین کادر درمان و بیماران 4بیمارستان مشهد، در ماه محرم نیز بانی خیری به‌مدت یک هفته، هرروز 2000وعده غذا بین کادر درمان و بیماران توزیع کرد.

تولید آب‌میوه‌ و سوپ‌های مقوی طبق دستور متخصص تغذیه بود که با اصول بهداشتی بسته‌بندی  و توزیع شد

غلامی می‌گوید: در محرم امسال خادمان بارگاه رضوی با حضور در بیمارستان‌های پاستور، سینا، بنت‌الهدی و هفده‌شهریور با توزیع غذای متبرک و دعای خیر و سلامتی از تلاش‌های کادر درمان و خدمه تقدیر کردند. همچنین 2000وعده غذای متبرک با 2000ظرف سوپ بین این 4بیمارستان و حسینیه امام خمینی(ره) و درمانگاه بیماران سرپایی کرونا در زائرسرای رضوی توزیع شد.

مدیر امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی ادامه می‌دهد: از دیگر اقدامات، تولید آب‌میوه‌ و سوپ‌های مقوی طبق دستور متخصص تغذیه بود که با اصول بهداشتی بسته‌بندی شد و علاوه بر توزیع در بیمارستان‌ها، بخشی را نیز کانون خادمیاران بین خانواده‌های درگیر بیماری که در منازل خود قرنطینه بودند، توزیع کرد.

او می‌افزاید: 5دستگاه آب‌میوه‌گیری صنعتی خریده شده است و روزانه 4000بطری آب‌میوه بین بیمارستان‌های درگیر درمان بیماران کرونایی ازجمله بیمارستان‌های امام رضا(ع)، قائم(عج)، شهیدهاشمی‌نژاد همچنین در منازل این بیماران توزیع می‌شود.

 

واکسیناسیون حاشیه شهر

با توجه به تراکم جمعیت در حاشیه شهر مشهد و آسیب‌پذیری اقتصادی بیشتر مردم این مناطق در رویارویی با بیماری، یکی از اقدامات لازم، ضرورت توجه به واکسیناسیون اهالی این مناطق بود. در همین راستا غلامی توضیح می‌دهد: 30میلیارد ریال اعتبار برای انجام واکسیناسیون مردم حاشیه شهر مشهد در نظر گرفته شد تا با کمک دانشگاه علوم‌پزشکی و بسیج جامعه پزشکی، روند واکسیناسیون ساکنان مناطق حاشیه‌ای با سرعت بیشتری انجام شود.

علاوه بر همه مواردی که در این گزارش گفته شد، آستان قدس رضوی از ابتدای شیوع بیماری کرونا با اجرای طرح‌های مختلفی ازجمله تخفیف اجاره‌بها و کمک در تأمین اقلام خانواده‌های کم‌برخوردار، پرداخت قبوض آب، برق و گاز در محلات کم‌برخوردار حاشیه شهر و تسویه بدهی اجاره‌بهای مسکن بانوان سرپرست خانوار، پای کار بوده است و حتی برای رفاه حال خانواده‌های درگیر با بیماری کرونا در موج پنجم، مکان‌هایی را برای استراحت و اسکان آن‌ها در نزدیکی بیمارستان‌های قائم(عج) و امام رضا(ع) و ارائه 3وعده غذا با حفظ کرامت انسانی در برنامه‌های خود جای داد.

ارسال نظر